Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Dramatyczne wydarzenia z 7 czerwca wstrząsnęły Zatoką Perską, gdzie na wodach terytorialnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich doszło do pożaru na kontenerowcu MSC Rita, pływającym pod panamską banderą. Sytuację zgłosiło Narodowe Centrum Poszukiwań i Ratownictwa Gwardii Narodowej Zjednoczonych Emiratów Arabskich (NSRCUAE), które rozpoczęło akcję ratunkową.
Szczegółów o incydencie jest niewiele. Z filmu opublikowanego przez Slodiego na Twitterze wynika, że ogień zajął rufę statku, ale nie jest jasne, czy źródłem pożaru były kontenery. Na miejscu pracują trzy holowniki, które starają się opanować sytuację.
NSRCUAE poinformowało, że jeden z członków załogi statku został ewakuowany helikopterem. Człowiek ten prawdopodobnie odniósł poważne oparzenia i został przetransportowany do najbliższego szpitala, gdzie otrzymuje niezbędną pomoc medyczną.
Kontenerowiec, który wezwał pomoc, nie został oficjalnie zidentyfikowany, ale według informacji ze strony internetowej Salvage and Wreck, incydent prawdopodobnie dotyczy statku MSC Rita. Statek ten znajduje się w regionie, dokładnie w Khalifa Anchorage, gdzie miał miejsce pożar.
Dane AIS (Automatic Identification System) wskazują, że MSC Rita przypłynął do regionu z Afryki Zachodniej i od 4 czerwca przebywa na wodach Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
MSC Rita to 18-letni kontenerowiec o nośność 104 850 DWT i długości ponad 324 metrów, 8034 TEU.
Początkowo sugerowano, że pożar mógł wybuchnąć na kontenerowcu MSC Monica III. Statek ten przypłynął z Mogadiszu i po trzech godzinach od zacumowania w Dubaju, został przekierowany do portu Khalifa. Niemniej jednak, identyfikacja statku nie została jeszcze jednoznacznie potwierdzona.
Źródło: The Maritime Executive


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.