Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Dramatyczne wydarzenia z 7 czerwca wstrząsnęły Zatoką Perską, gdzie na wodach terytorialnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich doszło do pożaru na kontenerowcu MSC Rita, pływającym pod panamską banderą. Sytuację zgłosiło Narodowe Centrum Poszukiwań i Ratownictwa Gwardii Narodowej Zjednoczonych Emiratów Arabskich (NSRCUAE), które rozpoczęło akcję ratunkową.
Szczegółów o incydencie jest niewiele. Z filmu opublikowanego przez Slodiego na Twitterze wynika, że ogień zajął rufę statku, ale nie jest jasne, czy źródłem pożaru były kontenery. Na miejscu pracują trzy holowniki, które starają się opanować sytuację.
NSRCUAE poinformowało, że jeden z członków załogi statku został ewakuowany helikopterem. Człowiek ten prawdopodobnie odniósł poważne oparzenia i został przetransportowany do najbliższego szpitala, gdzie otrzymuje niezbędną pomoc medyczną.
Kontenerowiec, który wezwał pomoc, nie został oficjalnie zidentyfikowany, ale według informacji ze strony internetowej Salvage and Wreck, incydent prawdopodobnie dotyczy statku MSC Rita. Statek ten znajduje się w regionie, dokładnie w Khalifa Anchorage, gdzie miał miejsce pożar.
Dane AIS (Automatic Identification System) wskazują, że MSC Rita przypłynął do regionu z Afryki Zachodniej i od 4 czerwca przebywa na wodach Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
MSC Rita to 18-letni kontenerowiec o nośność 104 850 DWT i długości ponad 324 metrów, 8034 TEU.
Początkowo sugerowano, że pożar mógł wybuchnąć na kontenerowcu MSC Monica III. Statek ten przypłynął z Mogadiszu i po trzech godzinach od zacumowania w Dubaju, został przekierowany do portu Khalifa. Niemniej jednak, identyfikacja statku nie została jeszcze jednoznacznie potwierdzona.
Źródło: The Maritime Executive


Po ośmiu miesiącach aktywności na trzech oceanach brytyjska grupa lotniskowcowa z HMS Prince of Wales powróciła 30 listopada do Portsmouth. Tym wejściem Royal Navy zamknęła operację Highmast — największe rozmieszczenie sił morskich w bieżącym roku.
W artykule
Rankiem, w końcówce listopada, okręty brytyjskiej grupy lotniskowcowej zaczęły wchodzić do Portsmouth. Lotniskowiec HMS Prince of Wales prowadził szyk powrotny, zamykając tym samym globalną kampanię, w ramach której zespół pokonał ponad 40 tys. mil morskich — dystans odpowiadający półtorakrotnemu okrążeniu Ziemi.
Powitanie miało wymiar uroczysty, zgodny z tradycją Royal Navy: jednostki portowe wykonały salut wodny, zaś załogi eskort i pomocniczych okrętów stanęły wzdłuż burt. Po wielu miesiącach nieobecności marynarze i lotnicy wrócili do rodzin, kończąc etap najbardziej kompleksowej operacji tej części floty od kilku lat.
Operacja Highmast rozpoczęła się wiosną, kiedy z Portsmouth i Bergen wyszły pierwsze okręty tworzące grupę zadaniową. Jej głównym celem było potwierdzenie zdolności Royal Navy do prowadzenia wielodomenowych działań dalekomorskich oraz utrzymania spójnej współpracy z sojuszniczymi okrętami.
W trakcie misji grupa operowała kolejno na Morzu Śródziemnym, w obszarze Kanału Sueskiego, na Oceanie Indyjskim oraz w zachodniej części Indo-Pacyfiku. W tym czasie przeprowadzono szereg ćwiczeń, w tym z marynarkami Włoch, Japonii, Australii, Kanady i Norwegii.
Dowódca zespołu, komandor James Blackmore, określił operację jako „najszerszy sprawdzian brytyjskiej projekcji siły od lat”, podkreślając jednocześnie wzrost interoperacyjności i zdolności bojowej grupy.
Trzon Carrier Strike Group stanowił lotniskowiec HMS Prince of Wales, na którego pokładzie operowało skrzydło lotnicze złożone z samolotów F-35B oraz śmigłowców ZOP i maszyn rozpoznawczych. Uzupełnienie stanowiły niszczyciel rakietowy HMS Dauntless, fregata HMS Richmond, norweska fregata HNoMS Roald Amundsen oraz jednostki wsparcia — tankowiec RFA Tideforce i logistyczny HNoMS Maud.
W kulminacyjnej fazie misji, podczas ćwiczeń na Indo-Pacyfiku, siły zespołu liczyły ponad 4 tysiące żołnierzy i marynarzy.
Zakończona kampania miała znaczenie wykraczające poza tradycyjny pokaz bandery. HMS Prince of Wales po serii wcześniejszych problemów technicznych przeszedł pełny cykl eksploatacyjny, obejmujący przeloty, intensywne działania lotnicze oraz współpracę w warunkach, które sprawdzają możliwości układu napędowego, systemów pokładowych oraz modułów sterowania lotami.
Misja była więc testem nie tylko dla całego zespołu, ale i samego lotniskowca, który tym etapem potwierdził pełną gotowość do globalnych operacji. Dla Royal Navy oznacza to domknięcie okresu niepewności oraz wejście w etap stabilnej eksploatacji obu brytyjskich superlotniskowców.
Operacja Highmast udowodniła, że Wielka Brytania pozostaje zdolna do nieprzerwanej obecności na głównych morskich szlakach komunikacyjnych, szczególnie w regionie Indo-Pacyfiku. W sytuacji rosnącej aktywności floty chińskiej i agresywnych działań rosyjskich — zarówno w Arktyce, jak i na Morzu Śródziemnym — wartościowa obecność sojuszniczych komponentów nabiera szczególnego znaczenia.
Zakończenie operacji pokazuje także, jak duże znaczenie ma utrzymanie ciągłości działań Royal Navy. Powrót HMS Prince of Wales nie kończy brytyjskiej aktywności na Indo-Pacyfiku — stanowi raczej zamknięcie pierwszej z serii zaplanowanych rotacji, które w ciągu kolejnych lat mają stać się fundamentem obecności brytyjskiej bandery na kluczowych szlakach morskich.
Ośmiomiesięczna misja Highmast zapisze się jako jedno z najważniejszych przedsięwzięć brytyjskiej floty ostatnich lat. Zespół przeszedł pełne spektrum działań — od ćwiczeń sojuszniczych po operacje realizowane w rozległych akwenach zachodniej części Indo-Pacyfiku.
Powrót grupy lotniskowcowej, z HMS Prince of Wales na czele, stanowi potwierdzenie, że brytyjski system lotniskowcowy jest w stanie prowadzić globalne operacje w sposób ciągły, niezawodny i zgodny z wymaganiami współczesnej architektury bezpieczeństwa.