Nad Cieśniną Dardanele otwarto najdłuższy wiszący most na świecie

W Turcji otwarto w piątek najdłuższy wiszący most na świecie, zbudowany nad Cieśniną Dardanelską, łączący Europę z Azją. Most o nazwie Canakkale 1915 ma 4608 m długości i 318 m wysokości.
Most komunikuje miasta Gallipoli w Europie i Lapseki w Azji, położone po obu stronach Cieśniny Dardanele, która łączy Morze Egejskie z Morzem Marmara. Pod względem długości pobił rekord należący do tej pory do japońskiego mostu Akashi Kaikyo, który jest o ponad 200 metrów krótszy.
Most ma po trzy jezdnie w każdą stronę i ma skrócić czas przeprawy przez Cieśninę Dardanele z 30 minut (prom) do 4 minut.
Konstrukcja otrzymała nazwę dla upamiętnienia bitwy o Canakkale 18 marca 1915 roku i zwycięstwa Imperium Osmańskiego nad państwami ententy.
Most ten jest „sposobem na zachowanie pamięci o męczennikach z Canakkale” – powiedział w piątek w przemówieniu inauguracyjnym prezydent Recep Tayyip Erdogan.
Źródło: PAP

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











