Nowy filipiński patrolowiec zwodowano, a właściwie opuszczono na wodę za pomocą dźwigu, 17 lipca. Będzie on nie tylko największym aluminiowym OPV świata a również największą jednostką w służbie filipińskiego Coast Guardu oraz największą jednostką zbudowaną przez OCEA dla służb mundurowych w historii stoczni. Wysoki stopień wykończenia zwodowanej jednostki, ma pozwolić na jej dostawę do końca br.
BRP Gabriela Silang należy do typu OCEA OPV 270 MKII, a jego charakterystyka przedstawia się następująco: długość 83,6 m., szerokość 15,4 m., prędkość maksymalna 22 węzły, zasięg 8000 mil orskich przy prędkości 12 węzłów, autonomiczność 35 dób, załoga 40 osób, możliwość przewozu 26 pasażerów lub podjęcia 35 rozbitków. Napęd OPV składa się z 2 silników MTU 16V4000M73 o mocy po 2560 kW, pracujących jako generatory prądu, zasilającego elektryczne silniki napędzające śruby. Jednostka posiada lądowisko i hangar dla śmigłowca o masie do 5 ton. Ponadto posiada dwie łodzie interwencyjne o długości 9,2 m.. Okręt jest zbudowany z wysoko wytrzymałego aluminium, co skutkuje (dzięki niższej masie kadłuba) przewidywaną oszczędnością 40 % paliwa w porównaniu do jednostek stalowych tej samej wielkości. Ponadto niższe mają być koszty obsługi ze względu na brak korozji i konieczności związanych z tym napraw dokowych. Wraz z okrętem zakupiono pakiet obsługi technicznej i wymian gwarancyjnych, który obejmuje 5 lat lub 7500 roboczogodzin (w zależności co nastąpi najpierw). Szacunkowa wyporność jednostki wyniesie około 1500-1700 ton.
Filipińskie ministerstwo transportu rozważa możliwość zakupu drugiej jednostki tego typu.
Podpis: tw