Fot. Ujęcie inscenizowanej sceny starcia piratów z siłami morskimi/YouTube/KWZ TV
Centrum raportowania ReCAAP wydało nowe ostrzeżenie o zagrożeniu pirackimi napadami na statki, w tym również z użyciem broni, na wschodnim pasie Cieśniny Singapurskiej. 17 kwietnia w ciągu zaledwie czterech godzin doszło do dwóch groźnych incydentów, podczas których zaatakowano i obrabowano statki. W jednym z przypadków członek załogi doznał obrażeń w wyniku starcia z przestępcami.
W pierwszym incydencie zaatakowany został chemikaliowiec, który przepływał przez Cieśninę Singapurską. Dyżurny mechanik zauważył obcą osobę próbującą otworzyć właz prowadzący do przedziału urządzeń sterowych na dziobie statku. Intruz zbiegł z pokładu bez łupu.
Drugi, poważniejszy incydent miał miejsce cztery godziny później, gdy w tym samym rejonie przez cieśninę przepływał masowiec. Załoga odkryła czterech uzbrojonych napastników w maszynowni. Podczas konfrontacji jeden z piratów uderzył członka załogi kluczem nastawnym w głowę. Napastnicy ukradli kilka części zamiennych do silnika i uciekli.
Centrum ReCAAP ISC wyraziło zaniepokojenie częstymi przypadkami napadów pirackich w Cieśninie Singapurskiej, zwłaszcza w okolicach wybrzeża Tanjung Pergam na indonezyjskiej wyspie Bintan. Spośród 12 incydentów zgłoszonych w 2021 roku aż dziewięć miało miejsce właśnie w tym rejonie.
Osoby odpowiedzialne za napady nie zostały jeszcze zatrzymane. ReCAAP ostrzega, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo kolejnych incydentów pirackich, dlatego wszystkie jednostki przepływające w pobliżu Tanjung Pergam powinny podjąć dodatkowe środki ostrożności i utrzymać wzmożoną czujność.
Bezpieczeństwo morskie jest priorytetem dla państw nadbrzeżnych, dlatego ReCAAP zaleca intensyfikację patroli w rejonie wybrzeża Tanjung Pergam oraz prowadzenie skoordynowanych działań transgranicznych, które pozwolą na identyfikację i zatrzymanie sprawców.
W styczniu 2021 r. odnotowano podobną serię incydentów w tym samym obszarze. W dniach 25, 28 i 29 stycznia doszło do ataków na trzy różne jednostki. Łącznie w 2020 roku ReCAAP zgłosiło aż 30 podobnych incydentów w rejonie wschodniego pasa Cieśniny Singapurskiej.
Powtarzające się napady pirackie w Cieśninie Singapurskiej powinny być impulsem do szerszej dyskusji na temat roli sił morskich w okresach wolnych od konfliktów zbrojnych, w tym również przyszłej roli okrętów nawodnych Marynarki Wojennej RP. Chcąc pełnić istotną rolę w strukturach UE i NATO, Polska powinna mieć możliwość okresowego udziału w międzynarodowych operacjach antypirackich.
Choć nasz kraj nigdy nie będzie miał pełnych zdolności do ochrony własnych transportów na wszystkich światowych akwenach, udział w rotacyjnych zespołach patrolowych, np. w Zatoce Gwinejskiej czy Zatoce Arabskiej, dałby nam moralne prawo do korzystania z pomocy sił sojuszniczych w razie zagrożenia polskich jednostek.
Społeczność międzynarodowa zawsze będzie działała przeciw piractwu na morzach, jednak efekt polityczny i prestiżowy takich działań byłby dla Polski równie znaczący, jak udział wojsk lądowych w misjach w Zatoce Perskiej czy Afganistanie, przy jednocześnie niższych kosztach finansowych i ludzkich.
Aby zrealizować te cele, Polska potrzebuje okrętów zdolnych do operowania na odległych akwenach, szczególnie w kontekście rosnących globalnych interesów gospodarczych naszego kraju.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.