Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Bliski Wschód stoi obecnie przed szeregiem wyzwań związanych z bezpieczeństwem, od rosnącego zagrożenia przemytem narkotyków, po wojnę między Izraelem a Strefą Gazy i dynamiczne akty terroryzmu. Niedawne porwanie statku Galaxy Leader przez bojowników Huti, demonstrujące ich zaawansowane umiejętności taktyczne, nie tylko zaostrzyło regionalne napięcia, ale również ukazało rosnące aspiracje militarnie tej grupy.
W artykule
W kontekście tych wydarzeń, Combined Task Force 150 (CTF 150), działająca w ramach Połączonych Sił Morskich (CMF), odnotowuje kolejne sukcesy w walce z przemytem narkotyków, przyczyniając się do stabilności i bezpieczeństwa w tym zapalnym regionie świata.
CTF 150, nieodłączna część Połączonych Sił Morskich (CMF), odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na wodach Bliskiego Wschodu. Rozpoczęta w odpowiedzi na narastające zagrożenie przemytem narkotyków, operacja ta od 2021 roku zanotowała przejęcie nielegalnych substancji o wartości przekraczającej 1 mld dolarów. W listopadzie tego roku, dzięki wsparciu amerykańskiej straży przybrzeżnej i francuskiej marynarki wojennej, zespoły CTF 150 udaremniły przemyt narkotyków wart ponad 55 mln dolarów.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wloska-guardia-di-finazna-uderza-w-nielegalny-rynek-narkotykowy/
Operacja ta zwraca uwagę na nowy problem – rosnącą obecność metamfetaminy na rynku światowym. Przemyt tej substancji, głównie z Pakistanu i Afganistanu przez wody Oceanu Indyjskiego do Afryki, a następnie na inne kontynenty, stanowi nowe wyzwanie. Przechwycone narkotyki na tych wodach, w tym 722 kg metamfetaminy o wartości około 34 mln dolarów i kolejne 384 kg metamfetaminy oraz 2 tony haszyszu o wartości około 21 mln dolarów, ilustrują ten rosnący problem.
Wzrost liczby udaremnionych przez CTF 150 prób przemytu metamfetaminy wskazuje na znaczące zwiększenie jej obecności na globalnych rynkach narkotykowych. Ta niebezpieczna substancja syntetyczna, znana ze swoich szkodliwych skutków dla zdrowia i społeczeństwa, zyskuje na popularności. Jej wpływ jest alarmujący – metamfetamina nie tylko zwiększa ryzyko uzależnienia i chorób, ale także napędza przestępczość zorganizowaną i finansuje działalność terrorystyczną. W kontekście globalnym, rosnąca obecność metamfetaminy stanowi poważne wyzwanie dla organów ścigania i służb bezpieczeństwa, zmuszając do adaptacji nowych strategii i współpracy międzynarodowej, aby skutecznie zwalczać ten problem.
Yannick Bossu, dowódca CTF 150, podkreśla znaczącą ewolucję w przemyśle narkotykowym. Obserwuje się przesunięcie fokusu od tradycyjnych narkotyków, jak haszysz, do bardziej niebezpiecznych substancji syntetycznych, takich jak metamfetamina. Ta zmiana jest szczególnie widoczna w transporcie narkotyków z Pakistanu i Afganistanu, gdzie produkuje się duże ilości tych substancji. Następnie, za pośrednictwem skomplikowanych sieci przemytniczych, metamfetamina jest transportowana przez wody Oceanu Indyjskiego do Afryki, a stamtąd rozprowadzana na rynki całego świata.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/udaremnienie-przemytu-ogromnej-ilosci-kokainy-na-wodach-oceanu-spokojnego/
Ta zmiana trendów stanowi nowe wyzwania dla sił bezpieczeństwa, ponieważ metamfetamina, jest trudniejsza do wykrycia w udaremnieniu przemytu niż tradycyjne narkotyki. Dodatkowo, jej skutki na zdrowie dla osób zażywających ten narkotyk są znacznie poważniejsze, co stanowi dodatkowe obciążenie dla systemów opieki zdrowotnej i społeczności dotkniętych tym problemem.
CTF 150 podkreśla rosnącą rolę szlaków morskich w przemyśle narkotykowym, co jest zjawiskiem globalnym. Większość nielegalnych narkotyków jest przemycana drogą morską, ponieważ statki zapewniają mniejsze ryzyko wykrycia w porównaniu z transportem lotniczym. Metody przemytu ewoluują, adaptując się do zmieniających się warunków i technik wykrywania.
Globalny handel narkotykami, szacowany na ponad 400 mld dolarów rocznie, w znacznym stopniu opiera się na przemytniczych szlakach morskich. Firmy transportowe muszą stawiać czoła wyzwaniom związanym z zapobieganiem przemytowi narkotyków, który często odbywa się bez wiedzy załogi statków.
Czytaj również: https://portalstoczniowy.pl/dwie-ofiary-smiertelne-podczas-udaremnienia-przemytu-kokainy-u-wybrzezy-kolumbii/
Przemytnicy stosują różne techniki, aby wejść na pokład statku lub przyczepić narkotyki do kadłuba, wykorzystując do tego m.in. zbiorniki, zamknięte przestrzenie i magazyny na statkach. W ostatnim czasie zaobserwowano wzrost aktywności przemytniczej w związku z pandemią COVID-19, co doprowadziło do zmian w globalnym handlu narkotykami, w tym wzrostu cen i obniżenia czystości narkotyków.
Nowy szlak przemytu narkotyków pojawił się na trasie z Ameryki Łacińskiej do Australii przez wyspy Południowego Pacyfiku, gdzie wykorzystuje się głównie jachty i motorówki. Narkotyki umieszczane są również w kontenerach, które są często modyfikowane lub wykorzystywane do ukrycia nielegalnych ładunków.
Działania CTF 150, mające na celu zwalczanie przemytu narkotyków, wywarły duży wpływ na bezpieczeństwo regionalne i globalne. Skuteczne przechwycenia znacznych ilości narkotyków, w tym metamfetaminy, nie tylko przyczyniły się do ograniczenia przepływu substancji nielegalnych, ale także zahamowały finansowanie działalności przestępczej i terrorystycznej.
W przyszłości CTF 150 planuje kontynuować i intensyfikować swoje operacje, wykorzystując zdobyte doświadczenie i rozszerzając współpracę międzynarodową. Rozwój nowych technologii i metod wykrywania, w połączeniu z bardziej skoordynowanymi działaniami na szczeblu globalnym, będą kluczowe w dalszym wzmacnianiu bezpieczeństwa morskiego i zwalczaniu przemytu narkotyków.
Autor: Mariusz Dasiewicz


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.