Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Bliski Wschód stoi obecnie przed szeregiem wyzwań związanych z bezpieczeństwem, od rosnącego zagrożenia przemytem narkotyków, po wojnę między Izraelem a Strefą Gazy i dynamiczne akty terroryzmu. Niedawne porwanie statku Galaxy Leader przez bojowników Huti, demonstrujące ich zaawansowane umiejętności taktyczne, nie tylko zaostrzyło regionalne napięcia, ale również ukazało rosnące aspiracje militarnie tej grupy.
W artykule
W kontekście tych wydarzeń, Combined Task Force 150 (CTF 150), działająca w ramach Połączonych Sił Morskich (CMF), odnotowuje kolejne sukcesy w walce z przemytem narkotyków, przyczyniając się do stabilności i bezpieczeństwa w tym zapalnym regionie świata.
CTF 150, nieodłączna część Połączonych Sił Morskich (CMF), odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na wodach Bliskiego Wschodu. Rozpoczęta w odpowiedzi na narastające zagrożenie przemytem narkotyków, operacja ta od 2021 roku zanotowała przejęcie nielegalnych substancji o wartości przekraczającej 1 mld dolarów. W listopadzie tego roku, dzięki wsparciu amerykańskiej straży przybrzeżnej i francuskiej marynarki wojennej, zespoły CTF 150 udaremniły przemyt narkotyków wart ponad 55 mln dolarów.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wloska-guardia-di-finazna-uderza-w-nielegalny-rynek-narkotykowy/
Operacja ta zwraca uwagę na nowy problem – rosnącą obecność metamfetaminy na rynku światowym. Przemyt tej substancji, głównie z Pakistanu i Afganistanu przez wody Oceanu Indyjskiego do Afryki, a następnie na inne kontynenty, stanowi nowe wyzwanie. Przechwycone narkotyki na tych wodach, w tym 722 kg metamfetaminy o wartości około 34 mln dolarów i kolejne 384 kg metamfetaminy oraz 2 tony haszyszu o wartości około 21 mln dolarów, ilustrują ten rosnący problem.
Wzrost liczby udaremnionych przez CTF 150 prób przemytu metamfetaminy wskazuje na znaczące zwiększenie jej obecności na globalnych rynkach narkotykowych. Ta niebezpieczna substancja syntetyczna, znana ze swoich szkodliwych skutków dla zdrowia i społeczeństwa, zyskuje na popularności. Jej wpływ jest alarmujący – metamfetamina nie tylko zwiększa ryzyko uzależnienia i chorób, ale także napędza przestępczość zorganizowaną i finansuje działalność terrorystyczną. W kontekście globalnym, rosnąca obecność metamfetaminy stanowi poważne wyzwanie dla organów ścigania i służb bezpieczeństwa, zmuszając do adaptacji nowych strategii i współpracy międzynarodowej, aby skutecznie zwalczać ten problem.
Yannick Bossu, dowódca CTF 150, podkreśla znaczącą ewolucję w przemyśle narkotykowym. Obserwuje się przesunięcie fokusu od tradycyjnych narkotyków, jak haszysz, do bardziej niebezpiecznych substancji syntetycznych, takich jak metamfetamina. Ta zmiana jest szczególnie widoczna w transporcie narkotyków z Pakistanu i Afganistanu, gdzie produkuje się duże ilości tych substancji. Następnie, za pośrednictwem skomplikowanych sieci przemytniczych, metamfetamina jest transportowana przez wody Oceanu Indyjskiego do Afryki, a stamtąd rozprowadzana na rynki całego świata.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/udaremnienie-przemytu-ogromnej-ilosci-kokainy-na-wodach-oceanu-spokojnego/
Ta zmiana trendów stanowi nowe wyzwania dla sił bezpieczeństwa, ponieważ metamfetamina, jest trudniejsza do wykrycia w udaremnieniu przemytu niż tradycyjne narkotyki. Dodatkowo, jej skutki na zdrowie dla osób zażywających ten narkotyk są znacznie poważniejsze, co stanowi dodatkowe obciążenie dla systemów opieki zdrowotnej i społeczności dotkniętych tym problemem.
CTF 150 podkreśla rosnącą rolę szlaków morskich w przemyśle narkotykowym, co jest zjawiskiem globalnym. Większość nielegalnych narkotyków jest przemycana drogą morską, ponieważ statki zapewniają mniejsze ryzyko wykrycia w porównaniu z transportem lotniczym. Metody przemytu ewoluują, adaptując się do zmieniających się warunków i technik wykrywania.
Globalny handel narkotykami, szacowany na ponad 400 mld dolarów rocznie, w znacznym stopniu opiera się na przemytniczych szlakach morskich. Firmy transportowe muszą stawiać czoła wyzwaniom związanym z zapobieganiem przemytowi narkotyków, który często odbywa się bez wiedzy załogi statków.
Czytaj również: https://portalstoczniowy.pl/dwie-ofiary-smiertelne-podczas-udaremnienia-przemytu-kokainy-u-wybrzezy-kolumbii/
Przemytnicy stosują różne techniki, aby wejść na pokład statku lub przyczepić narkotyki do kadłuba, wykorzystując do tego m.in. zbiorniki, zamknięte przestrzenie i magazyny na statkach. W ostatnim czasie zaobserwowano wzrost aktywności przemytniczej w związku z pandemią COVID-19, co doprowadziło do zmian w globalnym handlu narkotykami, w tym wzrostu cen i obniżenia czystości narkotyków.
Nowy szlak przemytu narkotyków pojawił się na trasie z Ameryki Łacińskiej do Australii przez wyspy Południowego Pacyfiku, gdzie wykorzystuje się głównie jachty i motorówki. Narkotyki umieszczane są również w kontenerach, które są często modyfikowane lub wykorzystywane do ukrycia nielegalnych ładunków.
Działania CTF 150, mające na celu zwalczanie przemytu narkotyków, wywarły duży wpływ na bezpieczeństwo regionalne i globalne. Skuteczne przechwycenia znacznych ilości narkotyków, w tym metamfetaminy, nie tylko przyczyniły się do ograniczenia przepływu substancji nielegalnych, ale także zahamowały finansowanie działalności przestępczej i terrorystycznej.
W przyszłości CTF 150 planuje kontynuować i intensyfikować swoje operacje, wykorzystując zdobyte doświadczenie i rozszerzając współpracę międzynarodową. Rozwój nowych technologii i metod wykrywania, w połączeniu z bardziej skoordynowanymi działaniami na szczeblu globalnym, będą kluczowe w dalszym wzmacnianiu bezpieczeństwa morskiego i zwalczaniu przemytu narkotyków.
Autor: Mariusz Dasiewicz


PGE Baltica uruchomiła proces rekrutacyjny do bazy operacyjno-serwisowej w Ustce, która w przyszłych latach stanie się jednym z kluczowych punktów utrzymania infrastruktury offshore na Bałtyku. Zatrudnienie znajdzie tam około 100 osób, w tym technicy, specjaliści i pracownicy wsparcia odpowiedzialni za obsługę morskiej farmy wiatrowej Baltica 2.
W artykule
PGE Baltica ogłosiła rozpoczęcie pierwszych rekrutacji do powstającej w Ustce bazy operacyjno-serwisowej, z której nadzorowana będzie eksploatacja morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Proces obejmie około 100 stanowisk, natomiast za obsadzenie 40 z nich odpowiada PGE Baltica.
Jak podkreśla prezes zarządu spółki Bartosz Fedurek, inwestycja w bazę O&M ma stworzyć trwały impuls rozwojowy dla regionu, ponieważ jednostka utrzymaniowa funkcjonować będzie przez cały okres eksploatacji farmy. W strukturach bazy znajdą zatrudnienie nie tylko osoby pracujące na morzu, lecz także pracownicy niezbędni do zachowania ciągłości działania zaplecza technicznego i logistycznego. Dotyczy to zespołów serwisowych, specjalistów ds. bezpieczeństwa, magazynierów oraz części personelu odpowiedzialnego za nadzór nad lądową stacją transformatorową w Choczewie.
Baltica 2, realizowana wspólnie przez PGE i Orsted, będzie pierwszą morską farmą wiatrową obsługiwaną z usteckiej bazy. Partnerzy podzielili się zakresem rekrutacji do projektu, natomiast działania informacyjne zainaugurowano wspólnym spotkaniem w Ustce.
PGE Baltica w pierwszej kolejności poszukuje kandydatów na dziewięć stanowisk techników turbin wiatrowych. Wymaga to wcześniejszego rozpoczęcia procesu naboru, ponieważ przygotowanie załóg pracujących na morzu wiąże się z koniecznością przejścia szkoleń specjalistycznych.
Do zgłoszeń zachęcamy wszystkich niezależnie od poziomu doświadczenia – także kandydatów z usteckiego Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych, z którym współpracujemy. Dla osób bez wiedzy specjalistycznej przewidzieliśmy pakiety specjalistycznych szkoleń związanych m.in. z pracą na morzu i na wysokości.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica
Ogłoszenia będą publikowane na stronie https://pgebaltica.pl/kariera.
Kolejne oferty pracy PGE Baltica planuje publikować w styczniu i lutym 2026 roku, a następne etapy rekrutacji zaplanowano na drugą połowę roku. Wszystkie ogłoszenia będą dostępne na stronie internetowej spółki.
Ustecka baza O&M stanie się jednym z kluczowych elementów systemu utrzymania polskich inwestycji offshore. Jej zadania obejmą pełne wsparcie eksploatacji Baltica 2, natomiast docelowo posiada ona potencjał obsługi również kolejnych projektów rozwijanych przez PGE Baltica na morzu.
PGE Baltica dysponuje portfelem ośmiu pozwoleń lokalizacyjnych na budowę morskich farm wiatrowych. Najbardziej zaawansowany projekt — Baltica 2 o mocy 1,5 GW — ma rozpocząć produkcję energii elektrycznej w 2027 roku. Rozwój zaplecza serwisowego w Ustce stanowi integralny element przygotowań do długoterminowego utrzymania tego systemu energetycznego.
Źródło: PGE Baltica