Navantia dostarczyła drugą korwetę typu Avante 2200 dla Arabii Saudyjskiej 

26 lipca Navantia dostarczyła Królewskim Saudyjskim Siłom Morskim (RSNF) Al Diriyah, podczas ceremonii, która odbyła się w bazie La Carraca w Kadyksie.
Navantia dostarczyła we wtorek drugą z pięciu korwet zbudowanych dla Royal Saudi Navy Forces (RSNF) w swoich stoczniach w Zatoce Kadyksu. Al-Diriyah (830) została dostarczona do Royal Saudi Navy trzy lata po pierwszym cięciu stali, terminowo pomimo pandemii COVID i globalnego kryzysu dostaw. Korweta jest jedną z najbardziej zaawansowanych konstrukcji w tej klasie na świecie.
Okręt jest doskonałym przykładem jakości hiszpańskich stoczni oraz ich konkurencyjności na światowych rynkach, które zagwarantowały działalność ponad stu firm i 6 tys. miejsc pracy w Hiszpanii. Kontrakt zakłada globalny nakład pracy w wysokości około siedmiu milionów godzin i 6 000 miejsc pracy w ciągu pięciu lat. Z tego ponad 1100 to pracownicy bezpośredni, ponad 1800 pracowników branży współpracującej (w programie uczestniczy ponad sto firm) i ponad 3000 pracowników pośrednich u innych dostawców.
Współpraca z Navantią zaowocowała powstaniem joint venture, SAMI Navantia, które opracowało pierwszy saudyjski morski system zarządzania walką – HAZEM, przyczyniając się tym samym do transferu technologii budowy saudyjskich zdolności przemysłowych.

Korweta ma długość 104 metrów, szerokość 14 m. i 102 osób załogi. Kontrakt na budowę pięciu korwet wszedł w życie w listopadzie 2018 roku i od momentu zwodowania pierwszej jednostki (lipiec 2020) Navantia zwodowała pięć jednostek z okresem czterech miesięcy pomiędzy każdą z nich, co oznaczało osiągnięcie tego w rekordowym czasie trzech lat.
Korwety bazują na projekcie AVANTE 2200, dostosowanym do wymagań RSNF, i posiadają zaawansowane osiągi, doskonałą dzielność morską, wysoką przeżywalność oraz zdolność do działania w ekstremalnych temperaturach. Program obejmuje, oprócz budowy, wsparcie cyklu życia przez pięć lat od dostarczenia pierwszego okrętu, z opcją na kolejne pięć dodatkowych lat. Ponadto w jego ramach około 500 członków załóg tych korwet kończy proces edukacji i szkolenia w Centrum Szkoleniowym Navantia (NTC) w San Fernando.
Umowa obejmuje też świadczenie różnych usług, takich jak zintegrowane wsparcie logistyczne, szkolenia operacyjne i konserwacyjne, zapewnienie centrów edukacyjno-szkoleniowych dla systemu bojowego i systemu kontroli platformy okrętów, Life Cycle Support oraz systemów utrzymania okrętów w Bazie Marynarki Wojennej w Jeddah.
Autor: TW

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













