Pierwsza jednostka typu F-110 ma zostać dostarczona w 2026 roku, a ostatnia pięć lat później. Produkcja powinna rozpocząć się już w maju tego roku.
[powiazane1]
Fregaty F-110 zastąpią jednostki typu Santa Maria służące od 1986 roku w Marynarce Wojennej Hiszpanii. Okręty zostaną wyposażone w nową wersję systemu zarządzania polem walki SCOMBA stworzonym przez Navantię oraz nowoczesny radar działający w paśmie S opracowany przez hiszpańską firmę elektroniczną Indra we współpracy z amerykańskim koncernem zbrojeniowym Lockheed Martin.
[powiazane2]
Nowe hiszpańskie okręty będą w stanie wykonywać zarówno operacje na wodach otwartych, jak i przybrzeżnych. Ich konstrukcja zostanie zoptymalizowana pod kątem zmniejszenia liczby załogi i obniżenia kosztów eksploatacji w cyklu życia. Inżynierowie koncernu Navantia skupili się na przeżywalności okrętów (zmniejszone prawdopodobieństwo wykrycia i zdolność do przetrwania ataków i tym samym ukończenia misji). Nowe fregaty mają być zdolne do zwalczania różnego rodzaju celów: lotniczych, podwodnych (z wykorzystaniem sonaru CAPTAS-4 firmy Thales), nawodnych, a także walki elektronicznej. F-110 mają być wyposażone w modułowy hangar misyjny, co jest obecnie standardem dla nowoczesnych okrętów nawodnych tej wielkości.
Fregaty F-110 będą mierzyć 145 metrów długości i mieć wyporność 6 100 ton. Ich uzbrojenie obejmować będzie: armatę główną kalibru 127 mm, przeciwokrętowe pociski rakietowe, wyrzutnie torped, dwa działka kalibru 30 mm i wyrzutnie pionowego startu dla pocisków przeciwlotniczych.
Podpis: km