Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Grupa Nurków Minerów 13. Dywizjonu Trałowców we wtorek, 16 czerwca, przeprowadziła operację neutralizacji blisko 1000 kg miny morskiej typu GC znalezionej w pobliżu portu w Gdyni. Z kolei w środę, 17 czerwca, nurkowie z 12. Dywizjonu Trałowców po raz kolejny oczyścili tor wodny Szczecin-Świnoujście z dwóch obiektów zawierających w sobie blisko 600 kg materiału wybuchowego.
Neutralizacja w Gdyni
Do akcji zaangażowano załogi niszczycieli min ORP Kormoran i ORP Flaming oraz przede wszystkim specjalistów od podwodnych zadań Grupy Nurków Minerów z 13. Dywizjonu Trałowców. Minę zamocowano do stropów i za pomocą pontonu wypornościowego uniesiono ok. 2 m nad dno. Następnie została ona przeholowana w toni wodnej do miejsca niszczenia, o głębokości zbliżonej do tej, na której dotychczas zalegała. Miejsce wyznaczono przy współpracy z Urzędem Morskim w Gdyni oraz Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. W celu minimalizacji ewentualnych skutków wybuchu na środowisko, w trakcie trwania akcji przeprowadzone zostało płoszenie ssaków morskich i ptaków przy pomocy mikro ładunków, szybkich łodzi motorowych oraz stacji hydrolokacyjnych z okrętów.
Unieszkodliwiony obiekt była to niemiecka mina morska typu GC, znaleziona przy wejściu południowym do portu w Gdyni. Zawierała w sobie materiał wybuchowy odpowiadający 1000 kg TNT.
Z uwagi na dużą masę ładunku wybuchowego oraz duży promień rażenia, konieczne było zamknięcie trójmiejskich plaż i wprowadzenie zakazu wchodzenia ludzi do wody. Działania Marynarki Wojennej RP realizowane były we współpracy z Urzędem Morskim w Gdyni, Miejskim Centrum Zarządzania Kryzysowego, jednostkami pływającymi UM oraz funkcjonariuszami pozostałych służb mundurowych z całego Trójmiasta.

Neutralizacja w Świnoujściu
W dalszym ciągu trwają czynności przygotowawcze do neutralizacji największej dotychczas znalezionej na torze wodnym Szczecin – Świnoujście, bomby lotniczej pochodzenia brytyjskiego potocznie zwanej Tallboy. W wyniku bardzo dokładnego przeszukania dna, w promieniu kilkuset metrów od Tallboy’a, natrafiono na kolejne duże pozostałości po II wojnie światowej.
W wyniku przeprowadzonych oględzin oraz po analizie zebranego materiału wykryte w wodzie obiekty sklasyfikowano jako: brytyjską lotniczą minę morską typu Mark VI oraz bombę głębinową WBD pochodzenia niemieckiego. Obiekty te zawierały w sobie blisko 600 kg materiału wybuchowego i znajdowały się w okolicy przeprawy promowej Karsibór, w niewielkiej odległości od Tallboy’a.

W operację zaangażowana była Grupa Nurków Minerów oraz załoga holownika H-6 z 12. Dywizjonu Trałowców. Nurkowie po raz kolejny z sukcesem zastosowali metodę deflagracji, w wyniku której korpusy obiektów zostały rozszczepione, a większa część materiału wybuchowego wypalona. Pozostałości zostały wysadzone metodą tradycyjną. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż była to już kolejna w ostatnich miesiącach skuteczna deflagracja przeprowadzona na pozostałościach po II wojnie światowej, wykonana w miejscu znalezienia. Wcześniej niewybuchy były poddawane deflagracji, ale na poligonach morskich lub w doraźnie wyznaczonych do tego celu strefach.
Źródło: 8 FOW