Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

5 grudnia 2023 roku w stoczni NVL Group Peene-werft, zlokalizowanej w Wolgaście, zainaugurowano budowę nowych fregat Klasse 126 dla Deutsche Marine. Projekt ten, odpowiadający na potrzeby nowoczesnego teatru działań morskich, oznacza istotny postęp w niemieckiej strategii obronnej i zwiastuje wejście do służby tych jednostek w 2028 roku.
Fregaty F126, wykraczające swoimi możliwościami poza dotychczasowe jednostki serii F125 Baden-Württemberg, reprezentują nowe podejście do operacji morskich. Ich projekt uwzględnia innowacyjne systemy zarządzania i zwiększoną efektywność operacyjną, co jest kluczowe w obliczu wyzwań XXI wieku.
Damen Schelde Naval Shipbuilding, holenderska grupa stoczniowa, teraz funkcjonująca jako Damen Naval, została wybrana do realizacji tego ambitnego projektu. Po wygraniu przetargu i podpisaniu umowy z Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) w czerwcu 2020, staje się ona kluczowym graczem w realizacji planów modernizacyjnych niemieckiej floty. Całkowity koszt czterech fregat wyniesie około 4,6 miliarda euro, z opcją zakupu dodatkowych jednostek po 2030 roku.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/od-arrowhead-140-do-miecznika/
Co ciekawe, fregaty F126, charakteryzować się będą wypornością około 10 000 ton i długością 166 metrów, będą miały rozmiary porównywalne z niszczycielami. Staną się one największymi jednostkami bojowymi zbudowanymi w Niemczech po II wojnie światowej. Ich konstrukcja umożliwi globalne operacje morskie, obejmujące działania w rejonach tropikalnych i okołobiegunowych, co stanowi świadectwo niemieckiej inżynierii i wizji morskiej potęgi.
Kluczowym aspektem tych okrętów będzie unikalny system rotacyjny załóg. Każda fregata będzie mieć dwie załogi, liczące do 140 osób plus dodatkowe 70 miejsc, co pozwoli na elastyczne zarządzanie personelem i zwiększy efektywność operacyjną jednostek. Możliwość wymiany załóg nawet na pełnym morzu, bez konieczności zawijania do portu, jest innowacyjnym rozwiązaniem w strategii działania Deutsche Marine, podnoszącym gotowość bojową i operacyjną floty.
Projekt niemieckich fregat opierać się będzie na koncepcji intensywnej eksploatacji, co bezpośrednio przełoży się na zwiększenie zdolność do długotrwałego utrzymania sił morskich w rejonie operacji. Tym samym, Deutsche Marine znacznie podniesie swoje możliwości operacyjne na wodach międzynarodowych świata, minimalizując potrzebę powrotu do bazy dla konieczności rutynowych prac serwisowych i naprawczych.
Dodatkowo, te nowoczesne jednostki zostały zaprojektowane z myślą o efektywnym systemie zaopatrzenia na morzu, co pozwoli na wydłużenie czasu operacji bez konieczności zawijania do portów. Dzięki temu, okręty mogą dłużej pozostać w rejonach kluczowych dla globalnej strategii bezpieczeństwa, zapewniając ciągłą obecność i gotowość bojową.
Produkcja fregat będzie miała miejsce w całości na terenie Niemiec, z udziałem trzech stoczni. W NVL Peene-werft w Wolgaście powstaną rufowe części okrętów, które następnie zostaną przeholowane do Kilonii. Tam, w stoczni German Naval Yards Kiel, nastąpi scalenie z częściami dziobowymi. Ostatecznie, całe kadłuby z nadbudówkami zostaną przetransportowane do hamburskiej stoczni Blohm+Voss, należącej do grupy Fr. Lürssen Werft (obecnie NVL Group), gdzie odbędzie się końcowe wyposażanie oraz próby stoczniowe.
Istotnym elementem projektu jest współpraca z firmą Thales. 18 listopada 2020 roku zawarto umowę na dostawę i integrację systemu walki FüWes do fregat F126. Zaawansowany system radiolokacyjny Thales APAR Block 2 oraz radar Hensoldt TRS-4D z aktywnymi antenami ścianowymi AESA będą kluczowymi komponentami tej nowoczesnej technologii. Do zarządzania systemem walki wykorzystany zostanie najnowszy system CMS Thales TACTICOS, który zostanie również zastosowany na fregatach MIECZNIK w wersji dopasowanej do Polskiego systemu walki.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/hanwha-ocean-z-propozycja-okretow-podwodnych-kss-iii-w-programie-orka/
Fregaty typu F126, będące jednostkami wielozadaniowymi we flocie Deutsche Marine, otwierają nowy rozdział w strategii morskiej Niemiec. Ich zaawansowany projekt, skoncentrowany na maksymalizacji czasu spędzanego na morzu, znacząco zwiększy operacyjną obecność Niemiec na światowych wodach. Pionierski w swojej koncepcji system rotacyjny załóg, który umożliwia bardziej elastyczne zarządzanie zasobami ludzkimi i podnosi efektywność operacyjną, stanowi kluczowy element innowacyjnej strategii działania Deutsche Marine.
Podejście to świadczy o zaawansowaniu niemieckiej myśli technologicznej i strategicznej w dziedzinie okrętownictwa, stawiając te jednostki na czele europejskich sił morskich pod względem nowoczesności i wszechstronności. Fregaty F126 to nie tylko symbol technologicznej innowacji, ale także świadek zmieniającej się roli Niemiec na arenie międzynarodowej, gdzie stają się one kluczowym graczem w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego.
Autor: Mariusz Dasiewicz


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.