Niszczyciel Jack H. Lucas Arleigh Burke wyszedł w morze
Opublikowane:
21 grudnia, 2022
Fot. US Navy
13 grudnia miało miejsce wyjątkowe wydarzenie w stoczni Huntington Ingalls Industries – po raz pierwszy wyszedł na zakładowe próby morskie niszczyciel Jack H. Lucas. Jednostka ta inauguruje najnowszą serię okrętów typu Arleigh Burke, które są projektowane z myślą o wieloletniej służbie w US Navy.
Wszyscy jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, jak wypadł DDG-125 i nie możemy się doczekać dostarczenia tego wysoce zaawansowanego okrętu do US Navy.
prezes Ingalls Shipbuilding Kari Wilkinson w oświadczeniu dla USNI News
Niszczyciel o wyporności 10 000 ton jest pierwszym, na którym zastosowano aktywny, elektronicznie skanowany radar AN/SPY-6 Air and Missile Defense Radar, który zwiększył masę i ograniczył przestrzeń konstrukcji Arleigh Burke. Inne zmiany projektowe obejmują zastąpienie trzech megawatowych generatorów Rolls Royce’a na okrętach Flight IIA czterema megawatowymi generatorami Rolls Royce’a oraz dodanie sieci energetycznej o napięciu 4160 V do napędzania SPY-6.
Jako pierwszy okręt Flight III, DDG-125 jest zwieńczeniem lat poświęcenia i wytrwałości w projektowaniu, budowie i integracji zdolności Flight III [Aegis Combat System Baseline 10], [SPY-6 Air and Missile Defense Radar] oraz systemów wspierających, takich jak nowa elektrownia i związana z nią modernizacja systemu kontroli siłowni.
kmdr Seth Miller, kierownik programu DDG 51 w Program Executive Office (PEO) Ships
Stępkę pod Lucasa położono 7 października 2019 roku, a 4 czerwca 2021 roku zwodowano jednostkę zgodnie z rejestrem okrętów marynarki wojennej. Oczekuje się, że okręt zostanie oddany do eksploatacji w przyszłym roku. Lucas jest ostatnim z dziesięciu okrętów w wieloletnim w wieloletnim kontrakcie na niszczyciele z 2013 roku, który Marynarka Wojenna USA zawarła pomiędzy HII i General Dynamics Bath Iron Works.
Flight III zastąpi krążowniki z rakietami kierowanymi typu Ticonderoga w roli obrony powietrznej w lotniskowcowej grupie uderzeniowej, ponieważ starsze okręty wojenne zaczynają opuszczać służbę. W przeciwieństwie do poprzednich Burke’ów, Flight IIIs będzie dowodził komandor (oficer rangi O-6).
Ostatni Flight IIA, który został zbudowany w Ingalls, Lenah Sutcliffe Higbee (DDG-123), został przekazany marynarce wojennej 4 listopada.
W stoczni Ingalls znajdują się w budowie cztery inne niszczyciele Flight III – Ted Stevens (DDG-128), Jeremiah Denton (DDG-129), George M. Neal (DDG-131) i Sam Nunn (DDG-133).
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.