Niszczyciel Jack H. Lucas Arleigh Burke wyszedł w morze

13 grudnia miało miejsce wyjątkowe wydarzenie w stoczni Huntington Ingalls Industries – po raz pierwszy wyszedł na zakładowe próby morskie niszczyciel Jack H. Lucas. Jednostka ta inauguruje najnowszą serię okrętów typu Arleigh Burke, które są projektowane z myślą o wieloletniej służbie w US Navy.

Wszyscy jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, jak wypadł DDG-125 i nie możemy się doczekać dostarczenia tego wysoce zaawansowanego okrętu do US Navy.

prezes Ingalls Shipbuilding Kari Wilkinson w oświadczeniu dla USNI News

Niszczyciel o wyporności 10 000 ton jest pierwszym, na którym zastosowano aktywny, elektronicznie skanowany radar AN/SPY-6 Air and Missile Defense Radar, który zwiększył masę i ograniczył przestrzeń konstrukcji Arleigh Burke. Inne zmiany projektowe obejmują zastąpienie trzech megawatowych generatorów Rolls Royce’a na okrętach Flight IIA czterema megawatowymi generatorami Rolls Royce’a oraz dodanie sieci energetycznej o napięciu 4160 V do napędzania SPY-6.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/korweta-tajskiej-marynarki-wojennej-idzie-na-dno-w-zatoce-tajlandzkiej/

Jako pierwszy okręt Flight III, DDG-125 jest zwieńczeniem lat poświęcenia i wytrwałości w projektowaniu, budowie i integracji zdolności Flight III [Aegis Combat System Baseline 10], [SPY-6 Air and Missile Defense Radar] oraz systemów wspierających, takich jak nowa elektrownia i związana z nią modernizacja systemu kontroli siłowni.

kmdr Seth Miller, kierownik programu DDG 51 w Program Executive Office (PEO) Ships

Stępkę pod Lucasa położono 7 października 2019 roku, a 4 czerwca 2021 roku zwodowano jednostkę zgodnie z rejestrem okrętów marynarki wojennej. Oczekuje się, że okręt zostanie oddany do eksploatacji w przyszłym roku. Lucas jest ostatnim z dziesięciu okrętów w wieloletnim w wieloletnim kontrakcie na niszczyciele z 2013 roku, który Marynarka Wojenna USA zawarła pomiędzy HII i General Dynamics Bath Iron Works.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/rumunia-wybiera-pociski-naval-strike-missile/

Flight III zastąpi krążowniki z rakietami kierowanymi typu Ticonderoga w roli obrony powietrznej w lotniskowcowej grupie uderzeniowej, ponieważ starsze okręty wojenne zaczynają opuszczać służbę. W przeciwieństwie do poprzednich Burke’ów, Flight IIIs będzie dowodził komandor (oficer rangi O-6).

Ostatni Flight IIA, który został zbudowany w Ingalls, Lenah Sutcliffe Higbee (DDG-123), został przekazany marynarce wojennej 4 listopada.

W stoczni Ingalls znajdują się w budowie cztery inne niszczyciele Flight III – Ted Stevens (DDG-128), Jeremiah Denton (DDG-129), George M. Neal (DDG-131) i Sam Nunn (DDG-133).

Źródło: US Navy/JB

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Kolejne rosyjskie ataki na infrastrukturę portową w Odessie i Izmaił

    Kolejne rosyjskie ataki na infrastrukturę portową w Odessie i Izmaił

    Święta Bożego Narodzenia dla Ukrainy, w szczególności dla miast portowych nad Morzem Czarnym, upłynęły w cieniu trwającej wojny i kolejnych rosyjskich uderzeń. W czasie gdy kraj zmaga się z zimą i kryzysem energetycznym, rosyjskie ataki ponownie objęły infrastrukturę portową, w tym obiekty w Odessie.

    Według strony ukraińskiej, a także informacji podawanych przez niektóre media zachodnie, w nocy z 25 na 26 grudnia 2025 r. w trakcie ostatniego ataku użyto 99 bezzałogowych statków powietrznych oraz jednego pocisku balistycznego. Ukraińska obrona powietrzna miała zestrzelić lub zakłócić działanie 73 dronów, jednak 26 z nich uderzyło w 16 lokalizacji na terytorium tego kraju.

    Uszkodzone statki i infrastruktura portowa

    W wyniku ostrzału w porcie w Odessie uszkodzone zostały budynki administracyjne, elewatory zbożowe, magazyny oraz urządzenia portowe. Potwierdzono również uszkodzenie statku handlowego zarejestrowanego pod banderą Palau oraz barki należącej do słowackich podmiotów.

    Barka Majestic, jak poinformowały władze Słowacji, została trafiona już podczas wcześniejszego ataku i obecnie nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Na jej pokładzie nie znajdowali się obywatele Słowacji.

    Strona ukraińska podała, że podczas ostatniej fali ataków nikt nie odniósł obrażeń. Dzień wcześniej w wyniku rosyjskich uderzeń zginęła jedna osoba, a dwie zostały ranne.

    Ataki również poza Odessą

    Oprócz Odessy odnotowano także uderzenia w rejonie Izmaiłu, gdzie również doszło do uszkodzeń infrastruktury portowej. Kolejny atak z użyciem drona miał miejsce w obwodzie mikołajowskim. Trafiony został terminal portowy, a uszkodzeniu uległa jednostka pływająca zarejestrowana pod banderą Liberii.

    Ukraińskie władze podkreślają, że Rosja nasiliła działania przeciwko portom po zapowiedziach odcięcia Ukrainy od wód Morza Czarnego. Według Kijowa celem ataków jest systematyczne niszczenie infrastruktury energetycznej i cywilnej, co w warunkach zimowych prowadzi do przerw w dostawach prądu, wody oraz ogrzewania.

    Uderzenie w logistykę i gospodarkę

    Ukraińscy urzędnicy wskazują, że rosyjskie działania koncentrują się obecnie na sparaliżowaniu logistyki morskiej poprzez ataki na porty. Taki kierunek działań ma bezpośrednio uderzać w gospodarkę tego kraju oraz bezpieczeństwo żywnościowe, w tym eksport produktów rolnych.

    Trwają prace nad przywróceniem funkcjonowania uszkodzonej infrastruktury. Pracownicy portowi prowadzą ocenę skali zniszczeń i przygotowują obiekty do dalszych działań.

    Informacje o skali zniszczeń potwierdził wicepremier Ukrainy Oleksij Kułeba na Telegramie, wskazując na uszkodzenia infrastruktury portowej, elewatorów zbożowych oraz statków pod obcymi banderami w wyniku nocnych ataków bezzałogowych.