Nocna akcja ratownicza lotników morskich z Darłowa

Załoga śmigłowca W-3WARM z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego przeprowadziła nocną akcję ratowniczą w rejonie Bornholmu.
Akcja ratownicza lotników morskich – Bornholm
15 czerwca, załoga SAR z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni o godzinie 02:52 poderwała śmigłowiec W-3WARM, odpowiadając na wezwanie o osobie poszkodowanej na statku MIRJAM. Po dotarciu na miejsce, ratownicy podjęli poszkodowanego na pokład śmigłowca. O godzinie 04:07 pacjent został przekazany personelowi medycznemu w Koszalinie. Śmigłowiec powrócił na macierzyste lotnisko w Darłowie o godzinie 04:22.
Była to 791. akcja ratownicza w historii Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej i 13. przeprowadzona w tym roku. Dotychczas załogi SAR BLMW udzieliły pomocy 424 osobom. BLMW jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymującą stałą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych nad obszarami morskimi.
Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności zgodnie z „Konwencją o poszukiwaniu i ratownictwie morskim” oraz „Konwencją o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. System ratownictwa wspiera także załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.
Źródło: BLMW

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











