Norweski parlament zatwierdza projekt Yggdrasil

Norweski parlament zatwierdził projekt zagospodarowania obszaru Yggdrasil, w którym udziały ma Grupa Orlen. Jak poinformował portal ISBnews, obszar ten jest jednym z kluczowych projektów eksploatacyjnych na Szelfie Norweskim, podnoszącym surowcową niezależność naszego regionu.

Dzięki realizacji tego projektu, Grupa Orlen uzyska dostęp do ponad 30 mln baryłek ropy oraz 2 mld m3 gazu ziemnego, co umocni naszą pozycję wśród czołowych firm wydobywczych w regionie. Szelf Norweski to strategiczny kierunek naszego rozwoju.

Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen

Informacje z końca maja wskazują, że złoże Øst Frigg, w którym udziały posiada PGNiG Upstream Norway z Grupy Orlen, może zawierać dwukrotnie więcej ropy naftowej, niż wcześniej przewidywano. Odkrycie to będzie wykorzystane przy pomocy planowanej infrastruktury obszaru Yggdrasil – jednego z największych projektów wydobywczych na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, w którym partnerem jest Grupa Orlen.

Jak podaje ISBnews, na złożu Øst Frigg w Norwegii, gdzie PGNiG Upstream Norway (PUN) z Grupy PKN Orlen posiada 12,3% udziałów, możliwe zasoby eksploatacyjne mogą wzrosnąć dwukrotnie, z 18-45 mln do 40-90 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej (boe).

Øst Frigg jest jednym z ośmiu złóż, na których prace prowadzone są w ramach projektu zagospodarowania Yggdrasil (dawniej NOAKA). Jest to jedna z największych inwestycji na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, o wartości około 115 mld koron norweskich (ok. 45 mld zł). Projekt Yggdrasil jest realizowany dzięki systemowi zachęt podatkowych wprowadzonych w Norwegii w związku z COVID-19. Udział Grupy Orlen w 8 koncesjach zlokalizowanych w obszarze NOAKA wynosi około 13%.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/grupa-orlen-wydobycie-gazu-na-norweskim-szelfie/

Zasoby złoża Øst Frigg znacząco zwiększają przewidywany wolumen ropy naftowej przypadający na Grupę Orlen w projekcie Yggdrasil z 26,7 mln do około 31 mln boe ropy naftowej i kondensatu. Dodatkowe zasoby będą wykorzystywane przy pomocy planowanej infrastruktury projektu Yggdrasil, co oznacza, że będą charakteryzować się wysoką rentownością i nie będą wymagały znaczących dodatkowych inwestycji – poinformował Orlen.

Grupa PKN Orlen, zarządzająca rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego, spółka sfinalizowała przejęcia Energi, Grupy Lotos oraz PGNiG. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 2022 roku wyniosły 277,56 mld zł. Spółka jest notowana na GPW od 1999 roku i jest częścią indeksu WIG20.

Źródło: ISBnews/MD

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.