1 lipca do Świnoujścia przybył metanowiec Energy ENDEAVUOR należący do greckiego armatora ALPHA GAS S.A. Ładunek skroplonego gazu ziemnego pochodził od amerykańskiej firmy Cheniere.
Energy ENDEAVUOR dostarczył typową ilość ładunku dla świnoujskiego terminala tzn. około 165 000 m3 LNG, co odpowiada około 75 000 ton LNG lub po regazyfikacji 95 mln m3 gazu ziemnego. Przywieziony ładunek pochodzi z terminala firmy Cheniere w Corpus Christi w USA.
Energy ENDEAVUOR nosi banderę Wysp Marshall’a, a macierzystym portem jest Majuro. Jego wymiary to: długość 295 m, szerokość 46 m, zanurzenie 12,5 m. Maksymalna pojemność zbiorników wynosi 173 400 m3 LNG. Pojemność rejestrowa statku wynosi 114 195 jednostek, a jego nośność to 94 649 DWT.
Właściciel Energy ENDEAVUOR dysponuje stosunkowo nieliczną flotą liczącą 4 statki. Są to jednak jednostki właściwie prosto ze stoczni, gdyż 3 z nich wprowadzono do eksploatacji w latach 2020-21.
Obecnie ALPHA GAS użytkuje:
- Energy ATLANTIC – zbudowany w 2015 roku, przez stocznię STX Offshore & Shipbuilding, o pojemności 160 000 m3; wyposażony w napęd w układzie Tri-Fuel Diesel Electric (TFDE);
- Energy PACIFIC – zbudowany w 2020 roku, przez stocznię Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME), o pojemności 173 400 m3; wyposażony w napęd w układzie M-type, Electronically Controlled, Gas Injection (MEGI);
- Energy ENDEAVUOR – zbudowany w 2021 roku, przez stocznię DSME, o pojemności 173 400 m3; wyposażony w napęd w układzie MEGI;
- Energy INTEGRITY – zbudowany w 2021 roku, przez stocznię DSME, o pojemności 173 400 m3; wyposażony w napęd w układzie MEGI;
Ponadto w budowie znajduje się:
- Energy INTELLIGENCE – budowany przez stocznię DSME, o pojemności 173 400 m3; wyposażony w napęd w układzie MEGI.
Zastosowany na jednostkach zbudowanych przez DSME układ napędowy MEGI jest jednym z najnowocześniejszych w świecie, stosowanych na metanowcach. Silnik wysokoprężny MEGI to dwupaliwowy silnik dwusuwowy oparty na zasadzie spalania ciężkiego oleju opałowego (OO) lub oleju napędowego (ON) w połączeniu z gazem ziemnym pod wysokim ciśnieniem, gdzie paliwo jest wtryskiwane i spalane bezpośrednio, w przeciwieństwie do spalania mieszanego lub w cyklu Otto.
W skrócie, dwa lub trzy zawory paliwa gazowego wtryskują gaz ziemny pod wysokim ciśnieniem do komory spalania i aby zapewnić optymalnie kontrolowane spalanie, niewielka ilość oleju jest wtryskiwana jednocześnie z gazem ziemnym przez dwa lub trzy konwencjonalne wtryskiwacze oleju opałowego. Silnik MEGI wyposażony jest w dodatkowe systemy bezpieczeństwa, które zapewniają bezpieczną pracę na gazie bez konieczności stosowania tarcz rozłącznych w zbiorniku powietrza zużytego, zbiorniku spalin oraz w rurociągach spalinowych.
Właściciele i operatorzy statków z tym napędem mają zapewnioną maksymalną elastyczność paliwową i, w zależności od względnej ceny i dostępności gazu i oleju opałowego, mogą swobodnie wybierać najbardziej konkurencyjne paliwo, ponieważ silnik pracuje z taką samą wydajnością zarówno na gazie, jak i na paliwie. Cykl Diesla zapewnia stabilne spalanie gazu w każdych warunkach pogodowych, takich jak ciężkie warunki atmosferyczne i wysokie temperatury otoczenia, bez ryzyka zapłonu niewłaściwego lub stukowego.
Wszystkie gatunki LNG mogą być spalane z taką samą wysoką wydajnością, a silnik nie ma szczególnych wymagań co do liczby metanowej. Silnik dwupaliwowy może pracować na gazie ziemnym w zakresie obciążeń od 10% do 100%. Ponadto, w zależności od dostępności paliwa na pokładzie, silnik może spalać dowolny stosunek gazu ziemnego i OO/ON. Silnik MEGI zapala się na oleju napędowym, a przejście na zasilanie gazowe może nastąpić już przy 10% obciążenia silnika. Zarówno OO jak i ON mogą być stosowane jako paliwo pilotażowe.
Kolejną zaletą tego rozwiązania jest możliwość dostosowania pracy do zmieniających się cen paliw i limitów emisji spalin. Doświadczenie eksploatacyjne pokazuje, że silnik MEGI zapewnia znaczące redukcje emisji CO2, NOx i SOx. Statki MEGI generują znikomy „poślizg metanowy” (który ma miejsce wtedy, gdy gaz, zamiast zostać spalony w komorze silnika, wydostaje się bezpośrednio do atmosfery) podczas pracy na gazie, co sprawia, że jest to najbardziej przyjazna dla środowiska technologia z dostępnych. Stwierdzono, że redukcja emisji gazów cieplarnianych, w tym „poślizgu metanowego”, jest o 22% niższa w porównaniu z olejem opałowym.
Podpis: Tomasz Witkiewicz