Odpowiedź Agencji Uzbrojenia w sprawie hiszpańskiej oferty w programie Miecznik 

Portal Stoczniowy wysłał zapytanie do Agencji Uzbrojenia w sprawie odrzucenia oferty hiszpańskiej w programie Miecznik. Otrzymane odpowiedzi prezentujemy poniżej.
1. Jakie są obiektywne przesłanki za wyborem dwóch wygranych koncernów, a jakie były przesłanki za odrzuceniem oferty hiszpańskiej?
2. Co było najbardziej istotnym elementem który zadecydował o wstępnym wyborze?
Informuję, że ocena związana z wyłonieniem wariantu pierwszego wyboru oraz wariantów alternatywnych realizacji projektu MIECZNIK została przeprowadzona na podstawie kryteriów dotyczących m.in. parametrów taktyczno-technicznych i potencjału bojowego poszczególnych rozwiązań w zakresie platform okrętowych wraz ze zintegrowanym systemem walki (ZSW), możliwych terminów dostaw, możliwości dokonania unifikacji pozyskiwanego sprzętu wojskowego z wyposażeniem obecnie posiadanym przez Siły Zbrojne RP, zakresu transferu technologii, a także ceny, zabezpieczenia logistycznego oraz kosztów cyklu życia zaproponowanych rozwiązań i ich dalszego potencjału modernizacyjnego.
Za najkorzystniejsze uznano propozycje przedstawione przez niemieckich i brytyjskich partnerów przemysłowych, pomiędzy którymi ocena punktowa nie przekraczała 5%, w związku z czym jedna z tych propozycji stanowi wariant pierwszego wyboru a druga pierwszy wariant alternatywny. Propozycja strony hiszpańskiej nie została formalnie odrzucona, natomiast została sklasyfikowana jako drugi wariant alternatywny, przede wszystkim z uwagi na kryteria kosztowe.
ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik Agencji Uzbrojenia

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













