Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

14 grudnia strona szwedzka poinformowała o podpisaniu umowy koncernu Saab z Polską na dostawę okrętów zwiadu elektronicznego SIGINT (Signals Intelligence Ships).
25 listopada 2022 r. Saab ogłosił o podpisaniu umowy z Agencją Uzbrojenia na zaprojektowanie, budowę i wsparcie (obsługę techniczną) dwóch okrętów SIGINT dla Polski.
Umowa weszła w życie, ponieważ wszystkie warunki zostały spełnione, co pozwoliło koncernowi Saab zaksięgować 14 grudnia wartość zamówienia na około 6,7 mld SEK.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/royal-australian-navy-testuje-nowy-prototyp-duzego-bezzalogowca-podwodnego/
Saab będzie głównym dostawcą, zaprojektuje i będzie odpowiedzialny za produkcję dwóch okrętów. Dodatkowo Szwedzi będą odpowiedzialni za integrację zaawansowanych systemów na pokładzie.
Okręty zostaną zbudowane przez stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. Dostawy jednostek planowane są na rok 2027.
Okręty tego typu są nową platformą szwedzkiej marynarki wojennej do prowadzenia wywiadu sygnałowego (SIGINT) i zbierania informacji na morzu. Jednostki będą dostarczać Marynarce Wojennej RP informacje wywiadowcze na temat wydarzeń na Morzu Bałtyckim.
Nowe polskie okręty powstaną najprawdopodobniej na podstawie projektu polskiego biura projektowego MMC według którego zbudowano w polskich stoczniach kadłub szwedzkiego okrętu tej klasy o nazwie ARTENIS.
Źródło: SAAB


Na Morzu Bałtyckim zakończono instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power – pierwszej tego typu inwestycji w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. To milowy krok na drodze do uruchomienia jednego z największych projektów energetycznych w historii kraju.
W artykule
Baltic Power – wspólne przedsięwzięcie spółki ORLEN i kanadyjskiego koncernu Northland Power – zakończyło jeden z kluczowych etapów realizacji morskiej farmy wiatrowej: instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych OSS West i OSS East. Każda z nich waży 2500 ton i została osadzona około 20 km na północ od Choczewa.
To właśnie za ich pośrednictwem energia wytwarzana przez 76 turbin wiatrowych o jednostkowej mocy 15 MW będzie przesyłana kablami eksportowymi na ląd, do stacji elektroenergetycznej w gminie Choczewo.
Zgodnie z założeniami projektu Baltic Power, możliwie największy zakres prac realizowany jest przez polskie podmioty. Elementy obu stacji powstały w stoczniach w Gdyni i Gdańsku, a za ich konstrukcję odpowiadała Grupa Przemysłowa Baltic – spółka należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu.
Po zakończeniu prac stalowe konstrukcje przetransportowano do Danii, gdzie przeprowadzono ich finalne wyposażenie. Stacje osiągnęły wówczas docelową masę 2500 ton. Na pokładach zamontowano m.in. systemy transformatorowe (230 kV i 66 kV), urządzenia sterowania i nadzoru, generatory diesla oraz dźwigi dostarczone przez polską firmę Protea.
Instalacja morskich stacji elektroenergetycznych to jedno z kluczowych wyzwań projektu. Jej pomyślne zakończenie potwierdza wysoki poziom kompetencji zaangażowanych partnerów.
Ireneusz Fąfara, prezes ORLEN
Jak dodał, udział krajowych przedsiębiorstw w budowie komponentów dla farmy Baltic Power stanowi nie tylko impuls rozwojowy dla krajowego przemysłu, ale także buduje jego zdolności do udziału w kolejnych projektach offshore.
Udział polskich firm w całkowitym cyklu życia farmy Baltic Power – od projektowania przez budowę aż po eksploatację – szacowany jest na minimum 21 procent. Oprócz elementów stacji, w Polsce powstają także gondole turbin, fundamenty, kable lądowe oraz inne komponenty, a lokalne firmy odgrywają rolę głównych wykonawców w pracach instalacyjnych i budowlanych.
Zakończenie budowy farmy przewidywane jest na 2026 rok. Następnie rozpocznie się faza testów, certyfikacji oraz proces pozyskiwania pozwoleń.
Baltic Power będzie pierwszą morską farmą wiatrową na polskich wodach Bałtyku. Jej moc zainstalowana sięgnie 1,2 GW, a roczna produkcja energii wyniesie nawet 4 TWh – co odpowiada około 3% krajowego zapotrzebowania. Pozwoli to zasilić ponad 1,5 mln gospodarstw domowych.
Farma Baltic Power obejmuje obszar o powierzchni ponad 130 km², zlokalizowany 23 km od brzegu – na wysokości Łeby i Choczewa. Oznacza to, że jej powierzchnia jest porównywalna z obszarem całej Gdyni. Zrealizowana w tym miejscu inwestycja nie tylko wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale również wpisuje się w szerszy kontekst transformacji energetycznej i wykorzystania potencjału Morza Bałtyckiego – jako kluczowego obszaru dla zeroemisyjnej energetyki w Europie.
Źródło: Grupa ORLEN