DAMEN prezentuje pakistańskie OPV 2600 na targach DIMDEX 2024

Damen Shipyards, wiodąca holenderska stocznia, ugruntowuje swoją pozycję na arenie międzynarodowej, prezentując okręt patrolowy OPV 2600. Skonstruowany z myślą o zaspokojeniu konkretnych potrzeb Marynarki Wojennej Pakistanu, ten zaawansowany model zadebiutował przed publicznością podczas wystawy DIMDEX 2024 w Doha.

Historia tworzenia bezpieczeństwa morskiego: wodowanie OPV 2600 Damen dla Marynarki Wojennej Pakistanu

Inauguracja wodowania tej jednostki w stoczni Damen Shipyards Galati w Gałaczu w Rumunii nad Dunajem, która miała miejsce 17 września 2023, nie tylko podkreśla innowacyjność Damen Shipyards, ale również wyznacza nowe standardy w typie okrętów patrolowych, oferując nieporównywalne możliwości w zakresie nadzoru i zagrożeń na morzu.

W świetle rozgłosu towarzyszącego targom DIMDEX 2024, Damen Shipyards zaprezentował okręt patrolowy typu OPV 2600, stworzonego na zamówienie Marynarki Wojennej Pakistanu. Ten krok stanowi element szeroko zakrojonej współpracy między holenderską stocznią a pakistańskimi siłami zbrojnymi, mającej na celu wzmocnienie potencjału obronnego kraju.

Okręty patrolowe typu OPV 2600, będący najnowszym dodatkiem do rodziny okrętów patrolowych Damen, wyróżnia się większymi wymiarami i lepszym uzbrojeniem w porównaniu do swoich poprzedników typu Yarmook. Jego prezentacja na targach w Katarze podkreśla strategiczne znaczenie nowoczesnych okrętów patrolowych w zapewnieniu bezpieczeństwa morskiego.

Czytaj również o Marine Nationale która rozpoczęła misję Jeanne D’Arc 2024

Specyfikacja i uzbrojenie OPV 2600

Okręt o długości 98 metrów i wyporności 2600 ton został skonstruowany z myślą o wsparciu szerokiego spektrum misji morskich – od monitorowania granic po zwalczanie przemytu i piractwa. Nowa generacja okrętów patrolowych, reprezentowana przez model OPV 2600, wyznacza nowe standardy w dziedzinie konstrukcji morskiej, dzięki unikalnej konfiguracji napędowej.

Zastosowanie układu CODAD, opartego na czterech silnikach wysokoprężnych Caterpillar 3516E, każdy o mocy 3000 kW, stanowi serce tej innowacyjnej jednostki. Połączenie tych silników z dwoma przekładniami zbiorczo-redukcyjnymi, które napędzają dwie śruby o skoku zmiennym o średnicy 3,6 metra, pozwala na osiągnięcie imponującej prędkości maksymalnej do 22 węzłów.

Co więcej, przy prędkości ekonomicznej wynoszącej 12 węzłów, okręt jest zdolny do przebycia dystansu do 3500 mil morskich, co zapewnia mu znaczącą przewagę operacyjną. Dodatkowo, system czterech generatorów Caterpillar C18, każdy o mocy 430 eKW, gwarantuje niezawodne zaopatrzenie w energię elektryczną na potrzeby okrętu.

Autonomiczność jednostki, oszacowana na imponujące 40 dni, umożliwia długotrwałe patrole i operacje na szerokich wodach, bez konieczności częstego powrotu do portu. Taka konstrukcja nie tylko świadczy o zaawansowaniu technologicznym i innowacyjności Damen Shipyards, ale również stawia model OPV 2600 w awangardzie okrętów patrolowych nowej generacji, oferując wyjątkowe możliwości w zakresie nadzoru morskiego, zwalczania przemytu, piractwa oraz innych zagrożeń na morzu.

Kluczowym aspektem projektu jest silne uzbrojenie, obejmujące sześć wyrzutni rakiet przeciwokrętowych Harbah, armata Aselsan Smash 30 mm oraz systemy obrony powietrznej bliskiego zasięgu Gökdeniz. Okręt dysponuje również lądowiskiem do przenoszenia śmigłowców, co zwiększa jego wszechstronność operacyjną.

Czytaj więcej o wodowaniu pierwszego rodzimego okrętu podwodnego Hai Kun (SS-711) na Tajwanie

Wnioski i potencjał operacyjny

Integracja okrętów patrolowych OPV 2600 od Damen Shipyards do Marynarki Wojennej Pakistanu znacząco przyczynia się do wzmocnienia jej potencjału operacyjnego na wodach Morza Arabskiego. Opracowane z myślą o spełnieniu specyficznych wymagań pakistańskiej floty, te nowoczesne jednostki symbolizują znaczący postęp w jej modernizacji. Prezentacja tego modelu na targach DIMDEX 2024 rzuca światło na innowacyjność i przewagę technologiczną Damen, a także na strategiczne zaangażowanie w zapewnienie bezpieczeństwa morskiego na arenie międzynarodowej.

Okręty patrolowe typu 2600, jako istotny element rozwoju pakistańskich sił zbrojnych, nie tylko umacnia ich zdolności obronne, ale również zwiększa bezpieczeństwo kluczowych szlaków handlowych przechodzących przez Morze Arabskie. Dzięki tym okrętom, Pakistan jest lepiej przygotowany do ochrony swoich wód terytorialnych oraz do zwalczania współczesnych zagrożeń, takich jak piractwo czy przemyt.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

    Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

    W rejonie śluzy Esna doszło do zderzenia dwóch egipskich rzecznych statków wycieczkowych operujących na Nilu. W wyniku odniesionych obrażeń zmarła 47-letnia turystka z Włoch. Po wstępnych ustaleniach egipskie służby zawiesiły licencję kapitana jednostki Royal Beau Rivage.

    Kolizja statków wycieczkowych na Nilu w rejonie śluzy Esna

    Do wypadku doszło w niedzielę 21 grudnia około godziny 20.00 czasu lokalnego, gdy Royal Beau Rivage zbliżał się do nabrzeża w pobliżu śluzy Esna, na południe od Luksoru. Na pokładzie jednostki przebywała grupa około 80 włoskich turystów. W tym samym czasie statek wycieczkowy Opera znajdował się już po przejściu śluzy, przemieszczając się z Asuanu do Luksoru. Do zderzenia doszło około 1,2 mili morskiej od śluzy.

    W wyniku kolizji Opera zgłosiła uszkodzenia dziobowej części kadłuba. Najpoważniejsze zniszczenia odnotowano jednak na Royal Beau Rivage, gdzie trzy z czterech kabin w części dziobowej zostały poważnie uszkodzone.

    Egipskie władze badają przyczyny kolizji na Nilu. Zawieszona licencja kapitana

    Egipski Urząd Transportu Rzecznego poinformował, że odpowiedzialnością za zdarzenie obarcza kapitana Royal Beau Rivage. Według wstępnych ustaleń miał on wykonać nagły manewr, który doprowadził do zderzenia jednostek. Urząd podkreślił również, że obowiązujące przepisy żeglugowe przyznają pierwszeństwo statkom poruszającym się z prądem rzeki. W ocenie władz jednostka Royal Beau Rivage naruszyła te zasady.

    W jednej z uszkodzonych kabin przebywała 47-letnia obywatelka Włoch, która doznała licznych obrażeń. Kobietę przewieziono do egipskiego szpitala, jednak zmarła w wyniku odniesionych urazów. Początkowo pojawiały się obawy, że po zderzeniu część pasażerów mogła znaleźć się w wodzie, jednak informacje te nie znalazły potwierdzenia. Według komunikatu ambasadora Włoch w Egipcie w zdarzeniu nie było innych ciężko rannych turystów. Ruch żeglugowy na Nilu wznowiono w poniedziałek.

    Royal Beau Rivage to egipski luksusowy statek wycieczkowy oddany do użytku we wrześniu 2022 roku. Jednostka ma 72 metry długości, dysponuje 71 kabinami i może zabrać na pokład ponad 140 pasażerów. Opera jest starszą jednostką, zbudowaną w 2009 roku, która może przewozić do 199 pasażerów.