ORLEN Neptun podpisał kolejną umowę na wykorzystanie infrastruktury morskiego terminala instalacyjnego w Świnoujściu. Nowym partnerem spółki została firma Smulders, odpowiedzialna za produkcję platform serwisowych dla projektu Baltica 2.
Kolejna umowa na rozwój terminala offshore
Na mocy podpisanego kontraktu, w Świnoujściu będą magazynowane i montowane stalowe komponenty dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej wspólnie przez PGE i Ørsted. To już drugie duże porozumienie zawarte przez ORLEN Neptun – wcześniej spółka podpisała podobną umowę z Ocean Winds dotyczącą projektu BC-Wind.
Świnoujście Offshore Terminal ma docelowo umożliwiać instalację kilkudziesięciu turbin rocznie, dzięki czemu stanie się jednym z najważniejszych centrów instalacyjnych morskiej energetyki wiatrowej w basenie Morza Bałtyckiego.
Obiecaliśmy Polakom energię jutra i konsekwentnie realizujemy tę obietnicę. Nasze kolejne inwestycje wzmacniają bezpieczeństwo i niezależność energetyczną Polski oraz całego regionu. Podpisaliśmy kontrakt z liderem produkcji komponentów dla morskich farm wiatrowych, co pozwoli wykorzystać infrastrukturę terminala w Świnoujściu do obsługi kolejnej strategicznej inwestycji. To ogromna szansa dla polskich firm rozwijających kompetencje w sektorze offshore wind.
Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN
Zaplecze dla farmy wiatrowej Baltica 2
Zgodnie z umową ze Smulders, terminal w Świnoujściu zostanie wykorzystany jako baza logistyczna dla Baltica 2. Przewidziano tam dostawy, składowanie i montaż platform serwisowych SIP (Service Inspection Platforms). Po przygotowaniu komponenty będą transportowane w miejsce instalacji na morzu, z użyciem specjalistycznych jednostek.
W planach jest także budowa hali produkcyjnej, w której prowadzone będą prace przygotowawcze, montażowe, instalacyjne i naprawcze.
Terminal dostosowany do największych jednostek offshore
Świnoujście Offshore Terminal został zaprojektowany z myślą o obsłudze największych jednostek instalacyjnych, przystosowanych do montażu turbin o mocy około 15 MW. Atutem portu jest pełna dostępność komunikacyjna – drogowa, kolejowa, lotnicza i promowa – natomiast usytuowanie w głębi lądu zapewni stabilne warunki operacyjne. Bliskość granicy sprawia, że terminal może obsługiwać także międzynarodowe projekty offshore wind na wodach Niemiec, Szwecji i Danii.
Perspektywy rozwoju projektów offshore ORLEN
Terminal w Świnoujściu powstał przede wszystkim jako zaplecze dla własnych projektów offshore Grupy ORLEN. Koncern rozwija pięć farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim o łącznej mocy 5,2 GW, na które uzyskał koncesje w 2023 roku.
Pierwsza z nich – Baltic East (1 GW) – powstanie w rejonie Choczewa i przygotowywana jest do grudniowej aukcji. Kolejne cztery inwestycje rozwijane są w pobliżu Ławicy Odrzańskiej. Do 2035 roku planowane jest uruchomienie trzech z pięciu projektów, a pełna realizacja wszystkich farm przewidziana jest do 2040 roku.
Smulders – partner o międzynarodowym doświadczeniu
Smulders to doświadczony producent konstrukcji stalowych dla morskiej energetyki wiatrowej. W przypadku projektu Baltica 2 firma odpowiada za produkcję wewnętrznych platform w zakładzie w Żarach, które następnie będą montowane i przygotowywane do transportu w Świnoujściu.
Tym samym ORLEN Neptun, dzięki współpracy z międzynarodowym partnerem, umacnia pozycję Świnoujścia jako strategicznego zaplecza instalacyjnego dla morskiej energetyki wiatrowej w regionie Morza Bałtyckiego.
Zródło: Grupa Orlen