ORLEN rozwija dostawy LNG we współpracy z KN Energies

Grupa ORLEN wzmacnia swoją pozycję na rynku LNG w Europie Środkowo-Wschodniej, zawierając kluczową umowę z litewską spółką KN Energies (wcześniej Klaipedos Nafta). Dzięki pięcioletniemu kontraktowi, ORLEN uzyskał wyłączne prawo do użytkowania nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG małej skali w Kłajpedzie.

ORLEN wzmacnia logistykę dostaw LNG w Europie Środkowo-Wschodniej

Surowiec odbierany w tym terminalu zasili głównie północno-wschodnią Polskę oraz rynki krajów bałtyckich, takich jak Litwa, Łotwa i Estonia, gdzie wzrasta zainteresowanie współpracą z ORLEN.

Nowa umowa, obowiązująca do marca 2030 roku, zapewni ORLEN stabilne dostawy LNG do regionu. Gaz będzie transportowany autocysternami, co stanowi bardziej efektywne rozwiązanie niż dostawy z terminalu w Świnoujściu. LNG zasili m.in. stacje regazyfikacyjne na terenach, gdzie brakuje tradycyjnej infrastruktury gazowej.

Prezes Zarządu ORLEN, Ireneusz Fąfara, podkreśla, że Kłajpeda pełni istotną rolę uzupełniającą w logistyce LNG. Terminal umożliwia optymalizację kosztów i elastyczność dostaw, co jest kluczowe w kontekście rosnącego popytu na gaz skroplony w krajach bałtyckich. Choć Świnoujście pozostaje najważniejszym punktem odbioru LNG dla Polski, Kłajpeda pozwala na lepszą dystrybucję gazu na mniejsze rynki.

KN Energies kluczowym partnerem ORLEN w dostawach LNG do Polski i krajów bałtyckich

Nabrzeżna stacja LNG w Kłajpedzie jest wyposażona w pięć zbiorników o łącznej pojemności 5 tys. m sześc. LNG, obsługujących mniejsze jednostki pływające. ORLEN odbiera tam również LNG w większej skali z pływającego terminalu KN Energies, z którego do tej pory sprowadzono ponad 656 tys. ton LNG.

KN Energies to doświadczony operator terminali LNG, działający na Litwie, w Niemczech i Brazylii, który wspiera klientów w budowie zrównoważonej infrastruktury energetycznej. Dzięki tej współpracy ORLEN umacnia swoją pozycję jako lidera rynku LNG w Europie Środkowo-Wschodniej i basenie Morza Bałtyckiego.

Źródło: Grupa ORLEN

https://portalstoczniowy.pl/category/energetyka-offshore/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.

    Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD

    Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

    PGZ Stocznia Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika / Portal Stoczniowy
    Fot. JFD

    Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.

    Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej

    Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.

    Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.

    Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.

    Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy

    Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.

    Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.

    Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.

    Zródło: PGZ Stocznia Wojenna