Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Grupa ORLEN wzmacnia swoją pozycję na rynku LNG w Europie Środkowo-Wschodniej, zawierając kluczową umowę z litewską spółką KN Energies (wcześniej Klaipedos Nafta). Dzięki pięcioletniemu kontraktowi, ORLEN uzyskał wyłączne prawo do użytkowania nabrzeżnej stacji odbioru i przeładunku LNG małej skali w Kłajpedzie.
W artykule
Surowiec odbierany w tym terminalu zasili głównie północno-wschodnią Polskę oraz rynki krajów bałtyckich, takich jak Litwa, Łotwa i Estonia, gdzie wzrasta zainteresowanie współpracą z ORLEN.
Nowa umowa, obowiązująca do marca 2030 roku, zapewni ORLEN stabilne dostawy LNG do regionu. Gaz będzie transportowany autocysternami, co stanowi bardziej efektywne rozwiązanie niż dostawy z terminalu w Świnoujściu. LNG zasili m.in. stacje regazyfikacyjne na terenach, gdzie brakuje tradycyjnej infrastruktury gazowej.
Prezes Zarządu ORLEN, Ireneusz Fąfara, podkreśla, że Kłajpeda pełni istotną rolę uzupełniającą w logistyce LNG. Terminal umożliwia optymalizację kosztów i elastyczność dostaw, co jest kluczowe w kontekście rosnącego popytu na gaz skroplony w krajach bałtyckich. Choć Świnoujście pozostaje najważniejszym punktem odbioru LNG dla Polski, Kłajpeda pozwala na lepszą dystrybucję gazu na mniejsze rynki.
Nabrzeżna stacja LNG w Kłajpedzie jest wyposażona w pięć zbiorników o łącznej pojemności 5 tys. m sześc. LNG, obsługujących mniejsze jednostki pływające. ORLEN odbiera tam również LNG w większej skali z pływającego terminalu KN Energies, z którego do tej pory sprowadzono ponad 656 tys. ton LNG.
KN Energies to doświadczony operator terminali LNG, działający na Litwie, w Niemczech i Brazylii, który wspiera klientów w budowie zrównoważonej infrastruktury energetycznej. Dzięki tej współpracy ORLEN umacnia swoją pozycję jako lidera rynku LNG w Europie Środkowo-Wschodniej i basenie Morza Bałtyckiego.
Źródło: Grupa ORLEN


Po trzech latach intensywnych prac zakończono budowę nabrzeża T3 w Baltic Hub, a terminal osiągnął pełną gotowość przeładunkową, istotnie wzmacniając pozycję Gdańska w europejskiej logistyce kontenerowej.
W artykule
Po oficjalnym uruchomieniu terminala 6 czerwca w końcu w końcu doczekaliśmy się momentu, w którym T3 Baltic Hub jest już w pełni ukończony i przygotowany do pracy w docelowej skali. Zakończono budowę nabrzeża, we wrześniu wydano pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, natomiast na początku października do eksploatacji trafiły cztery ostatnie z dwudziestu suwnic aRMG. Dzięki temu Baltic Hub dysponuje już z kompletną infrastrukturą T3, co podnosi roczną zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU oraz wzmacnia pozycję Gdańska jako największego i najgłębszego terminala kontenerowego na Bałtyku.
Z początkiem października do eksploatacji oddano ostatnie cztery z 20 suwnic automatycznych typu aRMG. Już wcześniej, we wrześniu, terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie finalnego odcinka placu. Tym samym inwestycja, która rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, została oficjalnie zamknięta.
Czytaj więcej: Wmurowanie kamienia węgielnego pod T3 Baltic Hub
Nowa infrastruktura zwiększa roczne możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU – do poziomu 4,5 miliona. To oznacza, że Gdańsk umacnia swoją rolę jako punkt węzłowy dla kontenerowej żeglugi oceanicznej w regionie Morza Bałtyckiego.
Za budowę terminala odpowiadało konsorcjum firm Budimex i DEME, nadzorowane przez specjalistów z Haskoning. W kulminacyjnym momencie na placu budowy pracowało jednocześnie blisko 600 osób. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona.
W ramach prac zagospodarowano 36 h terenu, do czego zużyto 4,37 mln m³ piasku – ilość odpowiadającą ładunkowi 350 tysięcy ciężarówek. Z kolei stal użyta do budowy ścian obudowy ważyła 17,5 tys. ton, co można porównać do masy 2,4 wieży Eiffla. W sumie na inwestycję zużyto też 160 tys. m³ betonu.
Nabrzeże T3 ma 717 metrów długości i głębokość techniczną wynoszącą 17,5 metra. Jego możliwości przeładunkowe zapewniają siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych STS, których parametry – 96 metrów wys. i blisko 150 m z podniesionym wysięgiem – umożliwiają obsługę największych kontenerowców oceanicznych.
Czytaj też: Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy
Z kolei wspomniane suwnice aRMG, sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, stanowią nowoczesne zaplecze placowe terminala. Co istotne, wszystkie maszyny zasilane są energią pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł.
Władze terminala podkreślają, że zakończenie budowy terminala to nie tylko wzmocnienie pozycji portu, ale też realizacja zobowiązań środowiskowych – cel redukcji emisji o 50% do roku 2030 oraz osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku pozostaje niezmienny.
Dziś Baltic Hub obejmuje już ponad 124 hektary powierzchni operacyjnej i 2,1 km głębokowodnych nabrzeży. To największy i najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku – zbudowany, by sprostać wyzwaniom współczesnej logistyki morskiej.