Ørsted i PGE wybierają dostawcę turbin

Ørsted i Grupa PGE zdecydowały się na Siemens Gamesa Renewable Energy jako dostawcę turbin wiatrowych dla jednego z etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 2.
Umowa obejmuje dostawę 107 turbin o łącznej mocy 1,5 GW dla projektu Baltica 2, który jest największym projektem energetycznym opartym o odnawialne źródła energii w Polsce. Według szacunków, energia elektryczna wytwarzana przez Baltica 2 zaspokoi potrzeby około 2,4 mln polskich gospodarstw domowych.
Siemens Gamesa będzie także odpowiedzialna za serwisowanie turbin oraz dostawę części zamiennych przez pięć lat od uruchomienia projektu. Realizacja projektu Baltica 2 ma się zakończyć do końca 2027 roku.
Grupa PGE jest odpowiedzialna za zapewnienie Polsce bezpieczeństwa energetycznego. Konsekwentnie realizujemy strategię w zakresie tworzenia nowych, zielonych źródeł energii elektrycznej dla naszego kraju. Do 2030 roku zamierzamy wybudować na Bałtyku około 2,5 GW mocy wytwórczych.
Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu Polskiej Grupy Energetycznej
Jesteśmy szczególnie dumni z faktu, że możemy ogłosić ten ważny krok milowy dla Baltica 2 – projektu pionierskiego w skali rynku morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, który utoruje drogę dla transformacji energetycznej Polski w kierunku zielonej energii. Chciałem podziękować naszemu partnerowi PGE oraz polskiemu rządowi za wsparcie, dzięki którym to stało się możliwe.
Rasmus Errboe, prezes Ørsted na region Europy
Podpisana właśnie umowa dotycząca Baltica 2 wzmacnia fundamenty pomyślnej budowy sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Morze Bałtyckie daje ogromne możliwości rozwoju branży w nadchodzących latach, a my wraz z Polską i naszymi partnerami jesteśmy zaangażowani w jej dalszy rozwój.
Marc Becker, prezes Siemens Gamesa w obszarze offshore
W ramach umowy, Siemens Gamesa dostarczy 107 turbin o mocy 14 MW każda. Siemens Gamesa nie tylko dostarczy turbiny, ale także będzie odpowiedzialna za ich serwisowanie oraz dostawę części zamiennych przez okres pięciu lat od uruchomienia.
W czwartek 20. 04 na PGE Narodowy podczas konferencji, Pan Marcin Poznań z Departamentu Komunikacji w PGE Baltica zaprosił do symbolicznego podpisania listu gratulacyjnego panów prezesów, który jest wyrazem uznania dla wszystkich osób zaangażowanych w prowadzenie sfinalizowania tego przedsięwzięcia.
Zanim przystąpiono do podpisania Listu Gratulacyjnego, Pan Marcin Poznań przeczytał treść dokumentu:
List gratulacyjny z okazji podpisania umowy
„Ørsted i PGE wybrali Siemens Gamesa jako dostawcę turbin wiatrowych dla jednego z 2 etapów morskiej farmy wiatrowej Baltica. Pragniemy złożyć serdeczne podziękowanie i gratulacje wszystkim osobom zaangażowanym w proces finalizacji umowy na dostawę morskich turbin wiatrowych dla projektu Baltica 2 o łącznej mocy 1,5 GW. Jest to największy w historii Polski projekt w zakresie energii odnawialnej który wyprodukuje wystarczającą ilość zielonej energii, aby pokryć zapotrzebowanie na energię elektryczną około 2 400 000 polskich gospodarstw domowych. Jesteśmy niezmiernie dumni, że Orsted, PGE oraz Siemens Gamesa będą wspólnie budować największą morską farmę wiatrową w Polsce i jedną z największych na świecie wytyczając dla Polski drogę przejścia na czystą biorą energię. Jeszcze raz dziękujemy i gratulujemy wszystkim stronom za wysiłek włożony w pracę przy tym przedsięwzięciu. To ogromny sukces i kamień milowy dla całego wspólnego projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica”.
List podpisywali Pan Prezes Wojciech Dąbrowski, Pan Prezes Rasmus Errboe, oraz Pan Prezes Paweł Przybylski
Źródło: PGE Baltica/MD

Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.
W artykule
Geneza programu 30FFM
Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.
Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.
Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii
Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.
Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym
Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.
Mogami jako projekt eksportowy
Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.
Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.
Symboliczne domknięcie etapu
Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.










