Wyjście w morze HMS Spey oznacza zakończenie budowy OPV drugiej serii. BAE Systems zaprojektowało, skonstruowało, uruchomiło i dostarczyło Królewskiej Marynarki Wojennej Wielkiej Brytanii (Royal Navy) pięć OPV typu River w ciągu sześciu lat.
Po niedawnym pomyślnym zakończeniu programu prób morskich, których celem było dokładne przetestowania okrętu, HMS Spey dołączy teraz do swoich czterech bratnich jednostek we flocie Royal Navy. Dzięki filtrowi mocznikowemu, który redukuje o około 90% emisje tlenków azotu z generatorów diesla, HMS Spey będzie jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska okrętów we flocie Royal Navy.
W szczytowym momencie program zapewniał utrzymanie około 1400 miejsc pracy w BAE Systems i obejmował wydatki na łańcuch dostaw w wysokości prawie 240 mln GBP dla ponad 150 dostawców w Wielkiej Brytanii i Europie. Programu był również okazją dla ponad 200 praktykantów BAE Systems do zapoznania się ze wszystkimi aspektami projektowania, budowy, wyposażania, testowania i przyjmowania okrętów do służby.
Mike Macfarlane, dyrektor ds. dostaw OPV, z działu budowy okrętów w BAE Systems, powiedział: „To kulminacyjny moment dla programu OPV typu River drugiej serii. Jesteśmy niezmiernie dumni z dostarczania tych okrętów Royal Navy, które potwierdzają umiejętności i doświadczenie, jakie mamy w Clyde.”
„Współpracując z Royal Navy, brytyjskim Ministerstwem Obrony i naszymi dostawcami, z powodzeniem pokonaliśmy tegoroczne wyzwania związane z COVID-19, aby zrealizować ten strategicznie ważny program, który przyniesie korzyści i ochroni interesy naszego kraju w kraju i za granicą. Ze smutkiem obserwujemy wychodzący ostatni OPV, ale życzymy HMS Spey, jego dowódcy i załodze wszystkiego najlepszego w ich nowej bazie Royal Navy w Portsmouth” – dodał Mike Macfarlane.
Mark Beverstock, szef zespołów DE&S ds. dostaw OPV i Typu 26, powiedział: „Oprócz dostarczenia pięciu okrętów Royal Navy, program OPV odegrał też kluczową rolę.
Źródło: BAE Systems