PGE Baltica poszukuje wykonawcy na budowę bazy operacyjno-serwisowej w Ustce

PGE Baltica, odpowiedzialna za Program Offshore Grupy PGE, ogłosiła przetarg na generalnego wykonawcę bazy operacyjno-serwisowej (bazy O&M) w Ustce, która będzie obsługiwać morskie farmy wiatrowe. Nowa infrastruktura portowa ma ożywić lewobrzeżną część Ustki, dając szansę na zaangażowanie krajowych firm w realizację tej inwestycji.
Generalny wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej, budowę obiektów oraz uzyskanie pozwoleń na użytkowanie. Inwestycja obejmuje kilka etapów, z których dwa podstawowe to baza operacyjno-serwisowa i parking dla samochodów. Opcjonalnie zamówienie może obejmować zaplecze dla budowy farm wiatrowych oraz remont jednego z nabrzeży portu.
Ogłoszenie przetargu jest ważnym krokiem w realizacji bazy, której budowa ma ruszyć na początku 2025 roku, a zakończyć się do końca 2026 roku. Lokalizacja bazy w Ustce została wybrana ze względu na bliskość projektowanych farm wiatrowych, dobre warunki nawigacyjne oraz potencjał społeczny miasta.

Baza operacyjno-serwisowa w Ustce powstanie na terenie byłej przetwórni ryb „Korab”, obejmując budynek administracyjny, magazynowy, plac manewrowy oraz nabrzeże dla szybkich jednostek serwisowych. Architektura bazy została zaprojektowana z myślą o harmonijnym wpisaniu się w charakter Ustki.
PGE Baltica planuje zatrudnić około 100 osób w samej bazie, a cały projekt ma potencjał do tworzenia nowych miejsc pracy. Współpracując z lokalnymi firmami przy przygotowaniu inwestycji, PGE Baltica już teraz wspiera lokalną gospodarkę.
Program Offshore Grupy PGE przewiduje budowę Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica o mocy do 2,5 GW do 2030 roku, realizowanej wspólnie z firmą Orsted. Po 2030 roku dołączy do niej Morska Elektrownia Wiatrowa Baltica 1, co pozwoli na osiągnięcie ponad 7 GW mocy wytwórczych z technologii offshore do 2040 roku.
Źródło: PGE Baltica

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










