PGZ Stocznia Wojenna sponsorem AMW Arki Gdynia

PGZ Stocznia Wojenna, najstarsza polska stocznia, dołączyła do grona sponsorów Koszykarskiego Klubu Sportowego Gdynia S.A., znanego jako AMW Arka Gdynia. W ramach współpracy, stocznia będzie wspierać lokalną drużynę koszykarską od nadchodzącego sezonu Orlen Basket Ligi. Ten krok stanowi kontynuację naszego zaangażowania w rozwój Gdyni i jej społeczności.
PGZ Stocznia Wojenna, kultywując wieloletnie tradycje Stoczni Marynarki Wojennej, od lat stanowi integralną część gdyńskiego krajobrazu. Oferujemy kompleksowe usługi w zakresie projektowania, remontowania, modernizacji oraz budowy okrętów dla Marynarki Wojennej RP. Jako jeden z najważniejszych podmiotów przemysłu stoczniowego w Polsce, realizujemy obecnie ambitny projekt budowy wielozadaniowych fregat MIECZNIK, które wzmocnią potencjał obronny Marynarki Wojennej RP.
Współpraca z AMW Arką Gdynia to dla nas nie tylko możliwość promowania naszej firmy, ale także sposób na dalsze wzmacnianie więzi z miastem Gdynia i jego mieszkańcami. Nasza stocznia, tak jak koszykarski klub, ma długą i bogatą historię, a wspólne działania będą dla obu stron szansą na dalszy rozwój.
Marcin Ryngwelski, prezes PGZ Stoczni Wojennej

AMW Arka Gdynia to marka, która od lat buduje swój sukces na pasji i zaangażowaniu. Wspieranie jej jest dla nas naturalnym krokiem w umacnianiu naszej obecności na arenie lokalnej.
Beata Koniarska, członkini zarządu PGZ Stoczni Wojennej
Dzięki podpisaniu umowy sponsorskiej z AMW Arką Gdynia, logo PGZ Stoczni Wojennej pojawi się na strojach meczowych koszykarzy, odzieży klubowej oraz w widocznych miejscach Polsat Plus Areny Gdynia. To partnerstwo podkreśla silny związek między firmą a miastem, w którym Stocznia od lat pełni rolę jednego z najważniejszych podmiotów gospodarczych.

Cieszymy się, że tak ważny gracz w regionie jak PGZ Stocznia Wojenna zdecydował się wesprzeć nasz klub. To partnerstwo jest dowodem na to, że wspólne działania na rzecz miasta i jego społeczności przynoszą korzyści zarówno w sferze sportu, jak i gospodarki. To jednocześnie sygnał, że nasz Klub z optymizmem spogląda w przyszłość.
Bartłomiej Wołoszyn, prezes AMW Arki Gdynia
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna

- PGZ Stocznia Wojenna wsparła jubileusz 230-lecia CONRADINUM. Rosnąca potrzeba kształcenia przyszłych kadr stoczniowych
- Nowy prezes PGZ Stocznia Wojenna Marcin Ryngwelski: „Odbudujemy zaufanie i pozycję stoczni” [WYWIAD]
- Nowa członkini zarządu PGZ Stocznia Wojenna, Beata Koniarska: „Z wiatrem w żaglach ku nowym wyzwaniom” [WYWIAD]
- Equinor – głównym sponsorem młodzieżowego klubu żeglarskiego w Łebie
-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









