PGZ SW z remontem na kolejne trałowce dla Marynarki Wojennej RP
Opublikowane:
22 sierpnia, 2024
Fot. PGZ SW
PGZ Stocznia Wojenna podpisała z Komendą Portu Wojennego w Świnoujściu umowę na naprawę średnią i dokową ORP Drużno oraz naprawę główną i dokową ORP Wigry. Są to kolejne dwa trałowce, po ORP Mamry i ORP Necko, które trafią do gdyńskiej stoczni.
Umowa na remont ORP Drużno (641) przewiduje wprowadzenie zmian wynikających z doświadczeń zdobytych podczas eksploatacji zmodernizowanych trałowców typu 207. W ramach prac zmodernizowane zostaną m.in. system chłodzenia wodą morską oraz system sprężonego powietrza, w tym montaż nowych sprężarek. Pobyt jednostki w stoczni zostanie również wykorzystany do przeglądu i prac konserwacyjnych kadłuba oraz urządzeń i mechanizmów, w tym systemów broni podwodnej. Modernizacji poddane będą także systemy łączności.
Zakres prac na ORP Wigry (644) jest szerszy i obejmuje gruntowną modernizację polegająca na wymianie silników głównych wraz z przekładniami. Wymieniona zostanie także cała elektrownia okrętowa włącznie z agregatami prądotwórczymi, głównymi tablicami rozdzielczymi i automatyką okrętową. Naprawione zostaną systemy broni podwodnej a jednostka wyposażona zostanie w nowe sprężarki oraz systemy okrętowe dostosowane do nowych urządzeń w tym nowoczesne systemy nawigacji i łączności.
Remontowane jednostki to trałowce bazowe projektu 207, służące do wykrywania i neutralizacji min, na podstawie którego wyprodukowano najdłuższą serię jednostek dla polskiej Marynarki Wojennej. Projekt ten jest znany z wykorzystania nowatorskich (na swoje czasy) technologii minimalizujących pole magnetyczne, co jest kluczowe w operacjach przeciwminowych. Jednostki, które obecnie służą w 12. Dywizjonie Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, zostały zbudowane w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni i weszły do służby w 1990 roku.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.