Pierwsza francuska fregata typu FREMM weszła do czynnej służby
Ceremonia przyjęcia do służby najnowszego FREMM’a miała miejsce 22 listopada. Nowy okręt jest pierwszym zbudowanym w wersji przeciwlotniczej FREMM DA (Frégate Européenne Multimissions de Défense Aérienne).
Alsace została zwodowana 18 kwietnia 2019 roku w stoczni Naval Group w Lorient, trzynaście miesięcy po położeniu stępki. Jest to dziewiąta fregata FREMM zbudowana przez Naval Group i siódma dla francuskiej marynarki wojennej. Program FREMM DA rozpoczął się w 2008 roku. Dwa zakupione okręty: Alsace i Lorraine zastępują wycofane już dwie fregaty typu Cassard (typ F70 AA) uzbrojone w przestarzałe już przeciwlotnicze pociski rakietowe SM-1. Cassard został wycofany z eksploatacji 15 marca 2019 roku, a Jean Bart został wycofany z eksploatacji na początku tego roku.
Siostrzany okręt Lorraine, (ostatni FREMM dla francuskiej marynarki wojennej) został zwodowany w listopadzie 2020 roku i ma zostać dostarczony w drugiej połowie 2022 roku. Po dostarczeniu ostatniego FREMM-a, Naval Group będzie zaangażowana w budowę okrętów typu FDI, kolejnej generacji fregat dla francuskiej marynarki wojennej.
Wszystkie sześć FREMM w wariancie ASW zostało dostarczonych w latach 2012-2019 dla francuskiej marynarki wojennej. Aquitaine w 2012 roku, Provence w 2015 roku, Languedoc w 2016 roku, Auvergne w kwietniu 2017 roku, Bretagne w lipcu 2018 roku i Normandie w lipcu 2019 roku. Ponadto dwa okręty otrzymali klienci eksportowi: Maroko fregatę Mohammed VI w 2014 roku, a Egipt Tahya Misr (ex-Normandie) w 2015 roku.
FREMM DA to wariant wyposażony w: radar wielofunkcyjny Herakles, 32 wyrzutnie Sylver A50 dla przeciwlotniczych pocisków rakietowych Aster 15 i Aster 30, 8 pocisków przeciwokrętowych Exocet MM 40 i dwie podwójne wyrzutnie torped MU 90. Wydajność jego systemu bojowego została wzmocniona dzięki zwiększonym zdolnościom radiolokatorów i systemów łączności, nowemu radarowi kierowania ogniem oraz systemowi SETIS CMS wyposażonemu w specyficzne funkcje obrony przeciwlotniczej. O ile FREMM DA zachowuje te same możliwości w zakresie zwalczania okrętów podwodnych, co wcześniejsze okręty typu FREMM (z sonarami CAPTAS-4 i UMS 4110 CL), o tyle jego zwiększone możliwości w zakresie obrony powietrznej polegają na kilku znaczących zmianach takich jak:
- Wielofunkcyjny radar Thales Herakles o większej mocy, mający więcej modułów nadawczych, dodatkowe tryby wyszukiwania dla obrony przeciwlotniczej dalekiego zasięgu i większy zasięg;
- Radar kierowania ogniem Thales STIR EO Mk 2 (zapewniający lepsze możliwości dla armaty kalibru 76 mm)
- Wzmocniona konstrukcja pomostu, konieczna aby pomieścić dodatkowy ciężar powyższych elementów
- 4 moduły pionowego startu Sylver A50 dla łącznie 32 rakiet Aster 15 lub Aster 30;
- Dodatkowe systemy łączności i anteny;
- 3 dodatkowe konsole w centrali bojowej, przeznaczone do walki powietrznej, podnoszące ich liczbę do w sumie 20 na pokładzie okrętu
- Modyfikacje systemu zarządzania walką SETIS z uwzględnieniem specyficznych funkcji obrony przeciwlotniczej
Budowa FREMM DA pozwoli Francji na uzupełnienie fregat (niszczycieli) obrony powietrznej typu Horizon (Chevalier Paul i Forbin) po tym jak zarzucono plany budowy drugiej ich pary (ze względu na koszty) oraz po tym jak zrezygnowano z budowy pary bardziej zaawansowanego wariantu FREMM FREDA (FREgates de Défense Aériennes), również uznanego za zbyt kosztowny. Dodatkowym wsparciem możliwości floty w zakresie obrony powietrznej jest zmodyfikowana para FREMM-ów: Normandie i Bretagne dysponująca w miejsce, typowych dla 4 pierwszych okrętów w wariancie ASW 16 wyrzutni Sylver A43, tą samą liczbą, w wariancie A50.
Ta zmiana pozwala na uzbrojenie tej pary w 16 pocisków Aster 30 (w A50) w miejsce Aster 15 (w A43). Tym samym Francja dysponować ma 4 fregatami w wersji ASW, mających po 16 wyrzutni A43 (tylko pociski Aster 15) i 16 A70 (pociski manewrujące NCM lub Aster 15/30); 2 fregatami ASW ze zwiększonymi możliwościami przeciwlotniczymi mającymi po 16 wyrzutni A50 (Aster 15/30) i 16 wyrzutni A70, i dwiema fregatami w wersji DA mającymi po 32 wyrzutnie A50 i znacznie lepsze wyposażenie elektroniczne, optymalizowane do pełnienia roli okrętu obrony powietrznej. Warto dodać że wyrzutnie A43/A50 mogą używać czteropaków z pociskami krótkiego zasięgu MICAVL, co znacząco podnosi dolności bojowe fregat.
Głównym zadaniem FREMM DA będzie obrona powietrzna obszaru głównych jednostek Marine Nationale, takich jak lotniskowiec Charles de Gaulle oraz trzy LHD klasy typu Mistral, w ramach grupy uderzeniowej lotniskowca lub jako część grupy amfibijnej.
Tym samym powtarza się sytuacja sprzed lat gdy Cassard’y, powstały jako przeciwlotnicza wersja typu Georges Leygues (F70 AS). Podobnie jak wtedy gdy podstawę obrony powietrznej floty stanowiły dwie pierwszoliniowe fregaty typu Suffren i dwie tańsze typu Cassard, tak i obecnie Marine Nationale będzie dysponować parą niszczycieli typu Horizon i parą drugoliniowych FREMM DA.
Autor: TW
Related Posts
- Okręty podwodne S-80 i nowy system AIP-BEST. Czy to wystarczy Hiszpanom, aby wygrać w programie ORKA?
- Odbudowa potencjału szkoleniowego ZOP w MW RP
- Umowa o budowę statku – spory dotyczące zmian do umowy
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
- Brytyjski program FSS osiąga kluczowy kamień milowy
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.