„Silver Crystal to statek o długości 90 m, przystosowany do transportu produktów spożywczych łatwo psujących się. Posiada profesjonalne chłodnie, aby ładunek dotarł do portu docelowego
w nienaruszonym stanie” – mówi Anna Drozd, rzecznik prasowy portu Gdańsk.
Chłodnicowiec przywiózł na swoim pokładzie makrele z Wysp Szetlandzkich. Następnie, ryby trafiły do nowoczesnej chłodni magazynowo-przeładunkowej należącej do zaangażowanej
w zrównoważoną działalność połowową Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów (PAOP).
Jak zdradził Maciej Kisiel, prezes zarządu w Chłodnia Gdańsk Sp. z o.o.: „Dostawa towaru z Anglii mogła przypłynąć do nas tylko dlatego, że jako jedyni w Polsce posiadamy graniczny punkt kontroli weterynaryjnej dedykowany tego typu przesyłkom czyli nieskonteneryzowanym przesyłkom surowca rybnego (…) Przez naszą chłodnię przechodzi szeroka gama surowca rybnego, który finalnie kończy na talerzu statystycznego Polaka. Mówimy tu o śledziu bałtyckim, szprocie bałtyckim, śledziu z Morza Północnego czy dorszu z Morza Barentsa. Co ciekawe, Atlantyk północno-wschodni dostarcza nam ponad 7 mln ton ryby mrożonej do konsumpcji więc wszystko to, co trafia do Gdańska to jedynie promilem tego, czym obdarowuje nas natura w tym regionie. Z roku na rok staramy się jednak udrożnić kanały transportu przez Port Gdańsk i jeszcze bardziej zmniejszyć koszty uzyskania surowca dla polskiego przetwórcy”.
Chłodnia PAOP zlokalizowana jest na samym wejściu do gdańskiego portu. Wybór tego miejsca nie był przypadkowy.
„Kluczowym elementem przy dokonywaniu wyboru była struktura rozłożenia polskiego biznesu związanego z przetwórstwem. Gdyby spojrzeć na mapę, w promieniu 180 km od Gdańska znajdziemy największe firmy zajmujące się przetwórstwem rybnym. Co więcej, dobrze skomunikowaną drogą A1 możemy dojechać na Górny Śląsk czy w okolice Bydgoszczy, gdzie ten przemysł również kwitnie.
Z mojej perspektywy Gdańsk jest najlepiej zlokalizowanym miejscem w Polsce do tego typu przedsięwzięć” – dodaje Maciej Kisiel.
W bezpośrednim sąsiedztwie chłodni znajduje się dedykowane nabrzeże, służące wyłącznie
do wyładunku statków współpracujących z chłodnią, a w promieniu 5 km dwa terminale kontenerowe obsługujące bezpośrednie połączenia z Azją, Afryką i Europą Zachodnią.
Dzięki lokalizacji na terenie Wolnego Obszaru Celnego (WOC), możliwa jest optymalizacja kosztów celnych i fiskalnych a w efekcie niższe koszty dostawy produktu do odbiorcy finalnego.
„WOC to terminal zlokalizowany wokół basenu Władysława IV, bezpośrednio przy wejściu do portu wewnętrznego w Gdańsku. To obszar traktowany jak przysłowiowa „zagranica”. Z praktycznego punktu widzenia, oznacza to szereg udogodnień dla przedsiębiorców. Na terenie Wolnego Obszaru Celnego zlokalizowani są nasi liczni importerzy, ale też agencje celne, firmy kontrolne i spedycyjne”- wyjaśnia Anna Drozd.
Źródło: Port Gdańsk