Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Ukraiński transport produktów rolnych w ramach Inicjatywy Zbożowej Morza Czarnego zaowocował spadkiem cen zboża na światowych rynkach.
W pierwszej połowie sierpnia, zgodnie z umową zawartą pod koniec lipca, z ukraińskich portów nad Morzem Czarnym wyeksportowano ponad 500 000 ton zboża na pokładach 21 statków. To znacznie mniej niż przed wojną, jednak w warunkach konfliktu i suszy, jest znaczące.
Zauważyliśmy oznaki stabilizacji na światowych rynkach żywności.
Antonio Guterres, Sekretarz Generalny ONZ
Liczba masowców wychodzących z ukraińskich portów rośnie. Kluczowym pytaniem jest to, czy w razie kontynuacji rosyjskiej inwazji, większe statki będą mogły przepłynąć przez korytarz żeglugowy, co zwiększy wolumen transportu.
Ukraina odblokowała zboże, które było zablokowane w silosach w całym kraju, a to spowoduje spadek cen na rynku. Głównym zadaniem jest zapewnienie armatorom bezpieczeństwa korytarza oraz brak dodatkowych opłat.
Elena Neroba, analityk w firmie brokerskiej Maxigrain
Eksport zboża z Ukrainy w sezonie 2022-2023 wynosi 30,4 mln ton wobec lipcowej prognozy 22,6 mln ton. Przed wojną z ukraińskich portów eksportowano 5 do 6 mln ton miesięcznie.
Ukraina nadal wysyła zboże alternatywnymi drogami lądowymi i rzecznymi.
Kontrakty terminowe na pszenicę w Chicago spadły w czwartek aż o 4,8 proc. do 7,4325 USD, to najniższy poziom od stycznia.
Składki ubezpieczeniowe od ryzyka wojennego mogą ograniczyć konkurencyjność transportu do odległych miejsc. Ukraina jest od wielu lat głównym dostawcą kukurydzy do Chin i eksporterem oleju słonecznikowego do Indii.
W zeszłym tygodniu w Chicago odnotowano wzrost cen kukurydzy i spadek cen soi.
Źródło: Bloomberg


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.