Ukraiński transport produktów rolnych w ramach Inicjatywy Zbożowej Morza Czarnego zaowocował spadkiem cen zboża na światowych rynkach.
W pierwszej połowie sierpnia, zgodnie z umową zawartą pod koniec lipca, z ukraińskich portów nad Morzem Czarnym wyeksportowano ponad 500 000 ton zboża na pokładach 21 statków. To znacznie mniej niż przed wojną, jednak w warunkach konfliktu i suszy, jest znaczące.
Zauważyliśmy oznaki stabilizacji na światowych rynkach żywności.
Antonio Guterres, Sekretarz Generalny ONZ
Liczba masowców wychodzących z ukraińskich portów rośnie. Kluczowym pytaniem jest to, czy w razie kontynuacji rosyjskiej inwazji, większe statki będą mogły przepłynąć przez korytarz żeglugowy, co zwiększy wolumen transportu.
Ukraina odblokowała zboże, które było zablokowane w silosach w całym kraju, a to spowoduje spadek cen na rynku. Głównym zadaniem jest zapewnienie armatorom bezpieczeństwa korytarza oraz brak dodatkowych opłat.
Elena Neroba, analityk w firmie brokerskiej Maxigrain
Eksport zboża z Ukrainy w sezonie 2022-2023 wynosi 30,4 mln ton wobec lipcowej prognozy 22,6 mln ton. Przed wojną z ukraińskich portów eksportowano 5 do 6 mln ton miesięcznie.
Ukraina nadal wysyła zboże alternatywnymi drogami lądowymi i rzecznymi.
Kontrakty terminowe na pszenicę w Chicago spadły w czwartek aż o 4,8 proc. do 7,4325 USD, to najniższy poziom od stycznia.
Składki ubezpieczeniowe od ryzyka wojennego mogą ograniczyć konkurencyjność transportu do odległych miejsc. Ukraina jest od wielu lat głównym dostawcą kukurydzy do Chin i eksporterem oleju słonecznikowego do Indii.
W zeszłym tygodniu w Chicago odnotowano wzrost cen kukurydzy i spadek cen soi.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.