Pierwszy ładunek rosyjskiej ropy w Pakistanie

Minister energetyki Pakistanu, Musadik Malik, ogłosił w poniedziałek o rozładunku 45 tysięcy ton rosyjskiej ropy w porcie w Karaczi. To pierwszy zakup ropy naftowej od Rosji w historii Pakistanu. Malik podkreślił, że płatność za surowiec, zakupiony po obniżonych cenach, została zrealizowana w chińskich juanach. Ten przełomowy moment stanowi katalizator dla relacji energetycznych pomiędzy Federacją Rosyjską a Pakistanem.

Umowa obejmuje łącznie 100 tysięcy ton ropy, z czego 55 tysięcy jest jeszcze w drodze – powiedział minister. Według komentatorów, ta transakcja stanowi nowy rynek zbytu dla Rosji, która jest obciążona sankcjami, oraz nowe możliwości biznesowe dla Islamabadu, który zmaga się z problemami finansowymi.

Pierwsza partia ładunku, składająca się z około 340 000 baryłek ropy Ural, została dostarczona przez tankowiec Pure Point o numerze IMO 9259886. Statek ten, wybudowany w 2003 roku, o nośności 49 511 DWT, należy do firmy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Załadowanie ropy na pokład statku odbyło się w trakcie operacji STS (transfer ładunku na morzu pomiędzy statkami) na wodach Omanu, na kotwicowisku Sohar, w dniach 6-8 czerwca. Ropa została przetransportowana ze zbiornikowca Caroline Bezengi o numerze IMO 9224439, wybudowanego w 2001 roku, o nośności 159 168 DWT. W dniach 8-9 maja tego roku, ładunek został załadowany na statek Caroline Bezengi w rosyjskim porcie Primorsk na Bałtyku.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/lech-kaczynski-kolejny-raz-w-swinoujsciu/

Drugą partię ładunku ropy dla Pakistanu przewozi tankowiec Lonia o numerze IMO 9310525 pływający pod banderą Gabonu, który zmierza bezpośrednio z Primorska.

„Transakcja w żadnym razie nie przyniesie nam strat” – oświadczył Malik, odnosząc się do obaw dotyczących kosztów związanych z przeróbką rosyjskiej ropy. Do tej pory Pakistan przerabiał jedynie surowiec z Bliskiego Wschodu. Import surowców energetycznych stanowi największą część zagranicznych wydatków Pakistanu, podkreśla agencja Reutera.

Agencja AP określa ten zakup jako kluczową transakcję między Islamabadem a Moskwą, zaś premier Pakistanu, Szabaz Szarif, nazwał go „spełnieniem obietnic”.

Pakistan negocjował zakup rosyjskiej ropy od lutego 2022 roku, gdy poprzedni premier Imran Khan złożył wizytę na Kremlu kilka godzin po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę. Minister Malik powiedział, że Pakistan liczy na regularne dostawy ropy i ma nadzieję, że przyczyni się to do obniżenia cen paliw na rynku wewnętrznym. „Jeśli będziemy importować z Rosji jedną trzecią potrzebnej ropy, ludzie odczują różnicę kosztów” – zaznaczył.

W grudniu ubiegłego roku weszła w życie inicjatywa Unii Europejskiej, państw G7 i Australii, która ustanowiła limit cen baryłki rosyjskiej ropy na poziomie 60 dolarów. Mechanizm ten działa poprzez zakaz uczestniczenia zachodnich firm transportowych i ubezpieczeniowych w transakcjach handlu powyżej tego limitu. Ograniczenie cen miało na celu zmniejszenie dochodów Rosji ze sprzedaży ropy państwom trzecim, ponieważ wcześniej państwa UE oraz G7 zakazały lub ograniczyły import ropy z tego kraju.

Źródło: PAP/MD

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

    PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.

    Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD

    Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

    PGZ Stocznia Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika / Portal Stoczniowy
    Fot. JFD

    Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.

    Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej

    Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.

    Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.

    Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.

    Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy

    Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.

    Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.

    Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.

    Zródło: PGZ Stocznia Wojenna