Minister energetyki Pakistanu, Musadik Malik, ogłosił w poniedziałek o rozładunku 45 tysięcy ton rosyjskiej ropy w porcie w Karaczi. To pierwszy zakup ropy naftowej od Rosji w historii Pakistanu. Malik podkreślił, że płatność za surowiec, zakupiony po obniżonych cenach, została zrealizowana w chińskich juanach. Ten przełomowy moment stanowi katalizator dla relacji energetycznych pomiędzy Federacją Rosyjską a Pakistanem.
Umowa obejmuje łącznie 100 tysięcy ton ropy, z czego 55 tysięcy jest jeszcze w drodze – powiedział minister. Według komentatorów, ta transakcja stanowi nowy rynek zbytu dla Rosji, która jest obciążona sankcjami, oraz nowe możliwości biznesowe dla Islamabadu, który zmaga się z problemami finansowymi.
Pierwsza partia ładunku, składająca się z około 340 000 baryłek ropy Ural, została dostarczona przez tankowiec Pure Point o numerze IMO 9259886. Statek ten, wybudowany w 2003 roku, o nośności 49 511 DWT, należy do firmy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Załadowanie ropy na pokład statku odbyło się w trakcie operacji STS (transfer ładunku na morzu pomiędzy statkami) na wodach Omanu, na kotwicowisku Sohar, w dniach 6-8 czerwca. Ropa została przetransportowana ze zbiornikowca Caroline Bezengi o numerze IMO 9224439, wybudowanego w 2001 roku, o nośności 159 168 DWT. W dniach 8-9 maja tego roku, ładunek został załadowany na statek Caroline Bezengi w rosyjskim porcie Primorsk na Bałtyku.
Drugą partię ładunku ropy dla Pakistanu przewozi tankowiec Lonia o numerze IMO 9310525 pływający pod banderą Gabonu, który zmierza bezpośrednio z Primorska.
„Transakcja w żadnym razie nie przyniesie nam strat” – oświadczył Malik, odnosząc się do obaw dotyczących kosztów związanych z przeróbką rosyjskiej ropy. Do tej pory Pakistan przerabiał jedynie surowiec z Bliskiego Wschodu. Import surowców energetycznych stanowi największą część zagranicznych wydatków Pakistanu, podkreśla agencja Reutera.
Agencja AP określa ten zakup jako kluczową transakcję między Islamabadem a Moskwą, zaś premier Pakistanu, Szabaz Szarif, nazwał go „spełnieniem obietnic”.
Pakistan negocjował zakup rosyjskiej ropy od lutego 2022 roku, gdy poprzedni premier Imran Khan złożył wizytę na Kremlu kilka godzin po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę. Minister Malik powiedział, że Pakistan liczy na regularne dostawy ropy i ma nadzieję, że przyczyni się to do obniżenia cen paliw na rynku wewnętrznym. „Jeśli będziemy importować z Rosji jedną trzecią potrzebnej ropy, ludzie odczują różnicę kosztów” – zaznaczył.
W grudniu ubiegłego roku weszła w życie inicjatywa Unii Europejskiej, państw G7 i Australii, która ustanowiła limit cen baryłki rosyjskiej ropy na poziomie 60 dolarów. Mechanizm ten działa poprzez zakaz uczestniczenia zachodnich firm transportowych i ubezpieczeniowych w transakcjach handlu powyżej tego limitu. Ograniczenie cen miało na celu zmniejszenie dochodów Rosji ze sprzedaży ropy państwom trzecim, ponieważ wcześniej państwa UE oraz G7 zakazały lub ograniczyły import ropy z tego kraju.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.