26 maja 2023 roku był dniem, który na zawsze zapisał się w historii żeglugi autonomicznej. W czasie testowego rejsu na statku towarowym Eidsvaag Pioner, Kongsberg Maritime, światowy lider w dziedzinie technologii morskich, przedstawił szeroki zakres innowacyjnych rozwiązań dotyczących zdalnych i autonomicznych operacji. Niezapomniane doświadczenie odbyło się u wybrzeży malowniczej Norwegii i stanowiło przełom w dziedzinie żeglugi autonomicznej.
Eidsvaag Pioner, statek wykorzystywany głównie przez firmę żeglugową Eidsvaag, od lat dostarcza niezbędną paszę dla ryb hodowlanych na norweskim wybrzeżu i obszarach fiordów. Jego ważna rola w przemyśle rybnym sprawia, że jest to jednostka kluczowa dla gospodarki regionu.
Podczas tego wyjątkowego testowego rejsu Eidsvaag Pioner przepłynął szlak o długości 160 mil morskich. Rejs ten rozpoczęło autonomiczne odcumowania statku w porcie Averøy, a następnie autonomiczny rejs w stronę pierwszej na świecie oceanicznej farmy rybnej o nazwie „Ocean Farm 1”. Ta innowacyjna farma należy do renomowanej firmy Salmar, która odgrywa ważną rolę w produkcji ryb na skalę przemysłową.
Cała podróż trwała około 13 godzin, podczas których Eidsvaag Pioner był kontrolowany z bezpiecznego i zdalnego centrum operacyjnego Kongsberg (ROC) w mieście Ålesund. Zespół odpowiedzialny za obsługę statku monitorował i kierował nim, korzystając z zaawansowanych technologii. Jednak zgodnie z wytycznymi bezpieczeństwa, na pokładzie znajdowali się również członkowie załogi, aby zapewnić dodatkowe wsparcie podczas testów.
Operacje autonomiczne
Rejs Eidsvaag Pioner obejmował różnorodne operacje, które zostały przeprowadzone z precyzją i bezpieczeństwem dzięki zastosowaniu najnowszych osiągnięć technologicznych. Wśród tych operacji były automatyczne odcumowanie od nabrzeża w Averøy, manewrowanie poza portem oraz nawigacja między wyspami z uwzględnieniem innych jednostek pływających. Podczas tego rejsu statek pokazał swoje zdolności do samodzielnego wykonywania manewrów w trudnych warunkach nawigacyjnych.
Po dotarciu do „Ocean Farm 1” Eidsvaag Pioner przeprowadził precyzyjne manewry przy użyciu zaawansowanego systemu dynamicznego pozycjonowania. Cały proces przebiegał bez zarzutu, podkreślając potencjał autonomicznej żeglugi w branży morskiej.
Po zakończeniu rejsu statek powrócił do portu i automatycznie zadokował. Ta płynna i precyzyjna operacja pokazała, że Eidsvaag Pioner ma zdolność do bezpiecznego kończenia swoich misji z minimalnym zaangażowaniem ludzkiej załogi.
Projekt AUTOSHIP
Eidsvaag Pioner jest jednym z dwóch statków przystosowanych do wykonywania zdalnych operacji i demonstracji autonomicznych technologii. To wspaniałe wydarzenie jest częścią projektu AUTOSHIP, który stanowi integralną część większego programu badawczego Unii Europejskiej o nazwie „Horyzont 2020”. Celem projektu AUTOSHIP jest rozwijanie i promowanie innowacji w dziedzinie żeglugi autonomicznej oraz wprowadzanie rozwiązań, które poprawią efektywność i bezpieczeństwo morskich operacji.
Drugim zaplanowanym pokazem, który odbędzie się 1 czerwca, będzie autonomiczna żegluga barką towarową po śródlądowych drogach wodnych w pobliżu Wintam w Belgii. Ta innowacyjna prezentacja jeszcze bardziej podkreśli możliwości autonomicznej żeglugi w różnych warunkach i otworzy nowe perspektywy dla przemysłu żeglugowego.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.