Autonomiczny statek Eidsvaag Pioner

26 maja 2023 roku był dniem, który na zawsze zapisał się w historii żeglugi autonomicznej. W czasie testowego rejsu na statku towarowym Eidsvaag Pioner, Kongsberg Maritime, światowy lider w dziedzinie technologii morskich, przedstawił szeroki zakres innowacyjnych rozwiązań dotyczących zdalnych i autonomicznych operacji. Niezapomniane doświadczenie odbyło się u wybrzeży malowniczej Norwegii i stanowiło przełom w dziedzinie żeglugi autonomicznej.

Unikalna podróż Eidsvaag Pioner

Eidsvaag Pioner, statek wykorzystywany głównie przez firmę żeglugową Eidsvaag, od lat dostarcza niezbędną paszę dla ryb hodowlanych na norweskim wybrzeżu i obszarach fiordów. Jego ważna rola w przemyśle rybnym sprawia, że jest to jednostka kluczowa dla gospodarki regionu.

Podczas tego wyjątkowego testowego rejsu Eidsvaag Pioner przepłynął szlak o długości 160 mil morskich. Rejs ten rozpoczęło autonomiczne odcumowania statku w porcie Averøy, a następnie autonomiczny rejs w stronę pierwszej na świecie oceanicznej farmy rybnej o nazwie „Ocean Farm 1”. Ta innowacyjna farma należy do renomowanej firmy Salmar, która odgrywa ważną rolę w produkcji ryb na skalę przemysłową.

Cała podróż trwała około 13 godzin, podczas których Eidsvaag Pioner był kontrolowany z bezpiecznego i zdalnego centrum operacyjnego Kongsberg (ROC) w mieście Ålesund. Zespół odpowiedzialny za obsługę statku monitorował i kierował nim, korzystając z zaawansowanych technologii. Jednak zgodnie z wytycznymi bezpieczeństwa, na pokładzie znajdowali się również członkowie załogi, aby zapewnić dodatkowe wsparcie podczas testów.

Operacje autonomiczne 

Rejs Eidsvaag Pioner obejmował różnorodne operacje, które zostały przeprowadzone z precyzją i bezpieczeństwem dzięki zastosowaniu najnowszych osiągnięć technologicznych. Wśród tych operacji były automatyczne odcumowanie od nabrzeża w Averøy, manewrowanie poza portem oraz nawigacja między wyspami z uwzględnieniem innych jednostek pływających. Podczas tego rejsu statek pokazał swoje zdolności do samodzielnego wykonywania manewrów w trudnych warunkach nawigacyjnych.

Po dotarciu do „Ocean Farm 1” Eidsvaag Pioner przeprowadził precyzyjne manewry przy użyciu zaawansowanego systemu dynamicznego pozycjonowania. Cały proces przebiegał bez zarzutu, podkreślając potencjał autonomicznej żeglugi w branży morskiej.

Po zakończeniu rejsu statek powrócił do portu i automatycznie zadokował. Ta płynna i precyzyjna operacja pokazała, że Eidsvaag Pioner ma zdolność do bezpiecznego kończenia swoich misji z minimalnym zaangażowaniem ludzkiej załogi.

Projekt AUTOSHIP

Eidsvaag Pioner jest jednym z dwóch statków przystosowanych do wykonywania zdalnych operacji i demonstracji autonomicznych technologii. To wspaniałe wydarzenie jest częścią projektu AUTOSHIP, który stanowi integralną część większego programu badawczego Unii Europejskiej o nazwie „Horyzont 2020”. Celem projektu AUTOSHIP jest rozwijanie i promowanie innowacji w dziedzinie żeglugi autonomicznej oraz wprowadzanie rozwiązań, które poprawią efektywność i bezpieczeństwo morskich operacji.

Drugim zaplanowanym pokazem, który odbędzie się 1 czerwca, będzie autonomiczna żegluga barką towarową po śródlądowych drogach wodnych w pobliżu Wintam w Belgii. Ta innowacyjna prezentacja jeszcze bardziej podkreśli możliwości autonomicznej żeglugi w różnych warunkach i otworzy nowe perspektywy dla przemysłu żeglugowego.

Źródło: Kongsberg Maritime/JB

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

    Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

    22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.

    Geneza programu 30FFM

    Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.

    Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.

    Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii

    Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.

    Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym

    Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.

    Mogami jako projekt eksportowy

    Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.

    Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.

    Symboliczne domknięcie etapu

    Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.