Pierwszy planowy remont wielozadaniowego statku Zodiak II

Po pięciu latach intensywnej służby ZODIAK II rozpoczął w PGZ Stoczni Wojennej swój pierwszy planowy remont. To szczególne wydarzenie nie tylko dla samej jednostki, lecz także dla osoby, która nadzorowała jej budowę od samego początku.
W artykule
Jednostka o wyjątkowej genezie i służba w Urzędzie Morskim w Gdyni
Statek został zbudowany w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding, a następnie przekazany do eksploatacji Urzędowi Morskiemu w Gdyni. Już na początku swojej służby zdobył międzynarodowe uznanie, otrzymując tytuł najlepszego statku wielozadaniowego na świecie w swojej klasie. Proces jego budowy przypadł w szczególnie wymagającym okresie pandemii COVID-19, kiedy wiele procedur należało realizować w nowych, często ograniczonych warunkach – z utrudnionym dostępem do zagranicznych serwisów i koniecznością dostosowania się do dynamicznie zmieniającej się sytuacji sanitarnej. To tym bardziej podkreśla, że jednostka jest namacalnym dowodem elastyczności i determinacji polskiego przemysłu okrętowego oraz profesjonalizmu zespołu odpowiedzialnego za proces jej budowy.

Na co dzień ZODIAK II dba o bezpieczeństwo żeglugi na Bałtyku, prowadzi prace hydrograficzne oraz utrzymuje system oznakowania nawigacyjnego. Jednostka wspiera działania ratownicze, posiada systemy przeciwpożarowe i jest przystosowana do zwalczania rozlewów olejowych. W sezonie zimowym może pełnić rolę lodołamacza, realizując również zadania holownicze oraz pomiary z wykorzystaniem specjalistycznego wyposażenia, w tym sonaru holowanego. Obecność takich statków utrzymuje drożność i sprawność szlaków morskich, co nabiera szczególnego znaczenia wraz ze wzrostem roli transportu oraz energetyki morskiej.
ZODIAK II w PGZ Stoczni Wojennej
Prace serwisowe potrwają kilka tygodni. PGZ Stocznia Wojenna deklaruje, że jednostka zostanie przekazana armatorowi zgodnie z harmonogramem, co pozwoli jej niezwłocznie wznowić operacje związane z zapewnieniem bezpieczeństwa morskiej infrastruktury krytycznej i żeglugi na Bałtyku.

Dla prezesa Stoczni Wojennej Marcina Ryngwelskiego to sytuacja wyjątkowa – ZODIAK II, którego budowę nadzorował jako Prezes Stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, ponownie trafił pod jego opiekę, tym razem już w PGZ Stoczni Wojennej. Zakład ten realizuje obecnie nie tylko kontrakty dla Marynarki Wojennej RP i państw NATO, lecz także prowadzi obsługę techniczną jednostek należących do Administracji Morskiej.
Autor: Mariusz Dasiewicz
-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











