Pierwszy planowy remont wielozadaniowego statku Zodiak II
Opublikowane:
17 września, 2025
Po pięciu latach intensywnej służby ZODIAK II rozpoczął w PGZ Stoczni Wojennej swój pierwszy planowy remont. To szczególne wydarzenie nie tylko dla samej jednostki, lecz także dla osoby, która nadzorowała jej budowę od samego początku.
W artykule
Jednostka o wyjątkowej genezie i służba w Urzędzie Morskim w Gdyni
Statek został zbudowany w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding, a następnie przekazany do eksploatacji Urzędowi Morskiemu w Gdyni. Już na początku swojej służby zdobył międzynarodowe uznanie, otrzymując tytuł najlepszego statku wielozadaniowego na świecie w swojej klasie. Proces jego budowy przypadł w szczególnie wymagającym okresie pandemii COVID-19, kiedy wiele procedur należało realizować w nowych, często ograniczonych warunkach – z utrudnionym dostępem do zagranicznych serwisów i koniecznością dostosowania się do dynamicznie zmieniającej się sytuacji sanitarnej. To tym bardziej podkreśla, że jednostka jest namacalnym dowodem elastyczności i determinacji polskiego przemysłu okrętowego oraz profesjonalizmu zespołu odpowiedzialnego za proces jej budowy.
Na co dzień ZODIAK II dba o bezpieczeństwo żeglugi na Bałtyku, prowadzi prace hydrograficzne oraz utrzymuje system oznakowania nawigacyjnego. Jednostka wspiera działania ratownicze, posiada systemy przeciwpożarowe i jest przystosowana do zwalczania rozlewów olejowych. W sezonie zimowym może pełnić rolę lodołamacza, realizując również zadania holownicze oraz pomiary z wykorzystaniem specjalistycznego wyposażenia, w tym sonaru holowanego. Obecność takich statków utrzymuje drożność i sprawność szlaków morskich, co nabiera szczególnego znaczenia wraz ze wzrostem roli transportu oraz energetyki morskiej.
ZODIAK II w PGZ Stoczni Wojennej
Prace serwisowe potrwają kilka tygodni. PGZ Stocznia Wojenna deklaruje, że jednostka zostanie przekazana armatorowi zgodnie z harmonogramem, co pozwoli jej niezwłocznie wznowić operacje związane z zapewnieniem bezpieczeństwa morskiej infrastruktury krytycznej i żeglugi na Bałtyku.
Dla prezesa Stoczni Wojennej Marcina Ryngwelskiego to sytuacja wyjątkowa – ZODIAK II, którego budowę nadzorował jako Prezes Stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, ponownie trafił pod jego opiekę, tym razem już w PGZ Stoczni Wojennej. Zakład ten realizuje obecnie nie tylko kontrakty dla Marynarki Wojennej RP i państw NATO, lecz także prowadzi obsługę techniczną jednostek należących do Administracji Morskiej.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.