Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o wynikach osiąganych przez operatorów promowych. Branża szybko się odbudowuje po pandemii.
W artykule
Zbudowany w chińskiej stoczni China Merchants Jinling statek FINNECO I został właśnie odebrany przez Finnlines. Wrażenie robią nie tylko jego rozmiary (238 m długości i 5800 m pasa ładunkowego), ale też jego potencjał. Armator chwali się, że będzie to pierwszy w jego flocie statek ro-ro z napędem hybrydowym. Poza pakietami baterii, z których będzie mógł korzystać, znalazł się na nim cały szereg rozwiązań, które będą wpływać na ograniczenie poziomu emisji (panele fotowoltaiczne, odzysk ciepła odpadowego, system „smarowania powietrzem”). Statek będzie rozwijał prędkość 20,7 węzła (38 km/h) i już w czerwcu będzie można go podziwiać na wodach Bałtyku, Morza Północnego i Zatoki Biskajskiej. Jeszcze w tym roku dołączą do niego dwa inne statki kategorii ECO – FINNECO II oraz FINNECO III. Wszystkie powstały w ramach wartego 500 mln euro programu inwestycji w nową flotę. W ramach tego samego projektu w przyszłym roku we flocie fińskiego przewoźnika znajdą się dwa nowe promy typu ro-pax.
Powody do radości ma także Brittany Ferries. Przewoźnik także odlicza już czas do odbioru nowego promu. Na razie w Chinach zwodowany został kolejny nowy ro-pax dla bretońskiego przewoźnika. Chodzi o jednostkę Santoña, która również powstaje w stoczni Merchants Jinling Shipyard. Jest to kolejny prom serii E-Flexer, który został zakontraktowany w chińskich zakładach przez Stena RoRo, a wkrótce, na podstawie długoterminowej umowy czarteru, trafi do Brittany Ferries. Santoña jest trzecim i ostatnim z serii E-Flexerów, które trafią do armatora z Francji. Wcześniej flotę operatora zasiliły Galicia i Salamanca. Najnowszy nabytek wejdzie do służby w pierwszej połowie 2023 r. Santoña będzie kursować na trasie Portsmouth–Santander.
Popularny norweski operator promowy Norled, słynący z nowoczesnej i ekologicznej floty, zawarł 10-letnią umowę na obsługę dwóch połączeń: Bodø-Væran i Bodø-Gildeskål. Druga z tych tras ma być obsługiwana statkiem dużych prędkości zbudowanym przez Brødrene Aa. Umowa, która zacznie obowiązywać w styczniu 2024 r., zawiera opcję, w ramach której przewoźnik będzie odpowiedzialny za obsługę letnich rejsów na trasie Bodø-Myken. Norled to jedna z największych w Norwegii firm promowych. Obecnie posiada flotę 80 statków i zatrudnia ponad 1000 pracowników. Przedsiębiorstwo znane jest na całym świecie z wdrożenia pierwszego na świecie w pełni elektrycznego promu.
Firma Color Line podsumowała miniony rok. I podobnie jak rok 2020, nie był to czas spektakularnych sukcesów. Jak poinformował armator, w 2021 r. osiągnięto stratę w wysokości 591 mln NOK (przed opodatkowaniem) przy wpływach sięgających 2,6 mld NOK. Zysk operacyjny wyniósł zaś 211 mln NOK. Są to dane dużo lepsze od tych osiągniętych w 2020 r. (pierwszy rok pandemii), ale daleko im jeszcze do wyników, które przewoźnik osiągnął w 2019 r. (5,3 mld obrotów, 274 mln NOK zysku przed opodatkowaniem). Przedstawiciele Color Line są jednak dobrej myśli. Zauważają, że do normy powraca wskaźnik rezerwacji, który można już porównywać z liczbami osiąganymi w 2019 r. „Po otwarciu na początku 2022 r. zapotrzebowanie na ofertę Color Line szybko urosło do poziomów, które odnotowywano przed pandemią. Poziom rezerwacji można już zestawić z tym, co widzieliśmy w 2019 r., a dzięki temu prognozy na ten rok są bardzo pozytywne” – powiedział Trond Kleivdal z Color Line.
Szybko w siłę rosną także inni europejscy armatorzy, co oznacza, że rynek po pandemii może błyskawicznie się odbudować. Grupa Tallink w I kw. osiągnęła wzrost obrotów o blisko 100 proc. – z 53,7 do 106,1 mln europrzy nieco wyższej stracie netto, która wzrosła z 34,4 do 40 mln euro. W przypadku Viking Line progres sprzedaży w I kw. 2022 r okazał się jeszcze bardziej imponujący – z 24,6 mln w analogicznym okresie roku ubiegłego do 58,8 mln euro, co oznacza wzrost o 139 proc. Firma Scandlines podsumowała tymczasem cały ubiegły rok, który okazał się dużo lepszy od 2020 r. (260 mln euro przychodu w porównaniu z 2020 r., gdy wskaźnik ten wyniósł 216 mln euro). Wskaźnik EBITDA wyniósł zaś w 2021 r. 133 mln euro, podczas gdy w 2020 r. – 84 mln euro.
Źródło: PromySKAT


ORLEN podpisał z ukraińskim partnerem umowę na dostawę 300 mln m³ skroplonego gazu ziemnego (LNG) z USA w I kwartale 2026 roku. To efekt porozumienia zawartego przez spółki w trakcie szczytu współpracy transatlantyckiej (P-TEC), który odbył się na początku listopada 2025 r. w Atenach.
W artykule
Między podpisaniem listu intencyjnego przez ORLEN i Naftogaz w sprawie umowy a jej faktycznym zawarciem minęło zaledwie kilkanaście dni. W tym czasie doprecyzowaliśmy wszystkie szczegóły i uzyskaliśmy niezbędne zgody korporacyjne. Nie byłoby to możliwe bez wzajemnego zaufania i dobrego zrozumienia potrzeb i celów drugiej strony. Współpraca między naszymi spółkami buduje bezpieczeństwo energetyczne regionu a jednocześnie zapewnia każdej z nich warunki do dalszego rozwoju biznesu i wzmocnienia pozycji rynkowej.
Robert Soszyński, Wiceprezes Zarządu ORLEN ds. Operacyjnych
Czytaj też: Amerykańskie LNG trafi do Japonii
Kontrakt ORLEN i Naftogaz zakłada, że w pierwszym kwartale 2026 roku polska spółka dostarczy ukraińskiemu partnerowi gaz sprowadzony w ramach trzech dostaw amerykańskiego LNG. Transakcja została zawarta na warunkach rynkowych.
Za sprowadzenie surowca będzie odpowiadał ORLEN, który dzięki własnej flocie gazowców oraz rezerwacji mocy w infrastrukturze odbiorczej LNG ma aspiracje stać się znaczącym graczem na międzynarodowym rynku skroplonego gazu ziemnego. ORLEN, bazując na zdywersyfikowanym i elastycznym portfelu pozyskania gazu, konsekwentnie zwiększa swoją obecność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz wzmacnia swoją rolę w obszarze bezpieczeństwa energetycznego.
Czytaj więcej: ORLEN rozwija dostawy LNG we współpracy z KN Energies
Dzięki współpracy z ORLENEM, tylko w tym roku, Ukraina otrzyma 600 milionów metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego ze Stanów Zjednoczonych. Przewidujemy, że w 2026 roku import LNG z USA osiągnie łącznie poziom 1 miliarda metrów sześciennych. Rozszerzamy możliwości importowe oraz kierunki dostaw, aby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Ukrainy. Dziękuję za zaufanie, jakim obdarzyli nas polscy partnerzy.
Sergii Koretskyi, Prezes Naftogazu Ukrainy
W ramach rozpoczętej w 2025 roku stałej współpracy handlowej z Naftogazem, ORLEN sprzedał na rynek ukraiński już 600 mln m sześc. gazu ziemnego. Zawarty właśnie kontrakt gazowy zacieśnia relacje obu spółek i może stanowić punkt wyjścia do kolejnych umów dotyczących dostaw LNG z USA.
Źródło: Grupa ORLEN