Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Nowy prom dla Bastø Fosen dostarczony
Tureckie zakłady Sefine Shipyard przekazały firmie Bastø Fosen nowy prom. Chodzi o elektryczny statek Bastø Electric. Jest on wyjątkowy. Mający 143 m prom jest dwukierunkowy i dysponuje bateriami o pojemności 4 MWh. W ten sposób stał się największą na świecie elektryczną jednostką tego typu. Bastø Electric może przyjąć na pokład 600 osób oraz 200 pojazdów. Będzie on obsługiwał połączenia w Norwegii.
Molslinjen zmienia właściciela
Duńska firma specjalizująca się w przeprawach przez Kattegat, a w ostatnich latach również na Bornholm, będzie miała nowego właściciela. Fundusz inwestycyjny Polaris, który od 2015 r. był posiadaczem większościowego pakietu w Molslinjen, zdecydował się na pozbycie swoich udziałów. Nowym właścicielem będzie EQT Infrastructure. Stosowne porozumienie już zostało zawarte, a teraz zgodę musi wyrazić urząd antymonopolowy. Transakcja powinna zostać sfinalizowana na początku 2021 r. Kwota transakcji nie została ujawniona. Molslinjen jest obecnie największym przewoźnikiem promowym obsługującym połączenia na trasach w Danii.
Stena Line wzmacnia ofertę na ważnej trasie
Popularny szwedzki armator zwiększa podaż na trasie pomiędzy Francją a Irlandią. Stena Line zaoferuje ponad dwukrotnie więcej kursów na linii Cherbourg-Rosslare. Decyzja ta spowodowana jest trwającymi wciąż zawirowaniami wokół brexitu (przeciągające się negocjacje dotyczące tzw. umowy pobrexitowej) . Dodatkowe kursy obsłuży jednostka Stena Foreteller, która dysponuje pasem ładunkowym o długości 3 tys. m. Statek uzupełni kursy, które realizowane są na tej trasie przez ro-pax Stena Horizon. Oznacza to, że od 4 stycznia Stena Line popłynie pomiędzy Cherbourgiem a Rosslare sześć razy (w każdym kierunku). „Wsłuchiwaliśmy się uważnie w informacje od naszych klientów i stało się jasne, że jest zapotrzebowanie na zwiększoną częstotliwość na trasie Rosslare-Cherbourg, stanowiącej najkrótszą bezpośrednią przeprawę pomiędzy Irlandią a Francją” – powiedział Niclas Mårtensson ze Stena Line.

DFDS ujawnia nazwy statków, które obsłużą nowy serwis
Stena Line nie jest jedyną firmą, która zapowiedziała wzmożoną aktywność, gdy chodzi o ofertę połączeń pomiędzy Europą kontynentalną a Irlandią. Na podobny krok już wcześniej zdecydowało się DFDS. Operator zapowiedział niedawno uruchomienie połączenia Dunkierka-Rosslare (od 2 stycznia 2021 r.), a teraz ujawnił nazwy dwóch z trzech promów, które będą je obsługiwać. Wiadomo, że będą to statki Visby i Kerry. W tym tygodniu powinniśmy poznać też nazwę trzeciej jednostki. Duński przewoźnik zamierza obsługiwać połączenie Dunkierka-Rosslare sześć razy w tygodniu. Już wcześniej było wiadomo, że DFDS pozyska statki niezbędne do obsługi tej trasy z zewnątrz, zawierając umowy czarterowe.
Stena Line ekologiczna w Kilonii
Promy Stena Germanica i Stena Scandinavica nie będą już korzystały z silników pomocniczych podczas postojów w Kilonii. Od 9 grudnia zacumowane w niemieckim porcie statki Stena Line zasilane są z lądu pozyskiwaną ekologiczne energią elektryczną. Redukcja emisji CO2 w wyniku podłączenia taką metodą tylko tych dwóch wymienionych promów wyniesie 2,7 tys. ton rocznie. Infrastruktura w porcie w Kilonii pozwala na równoczesne zasilanie w ten sposób nawet 14 statków.
Źródło: PromySKAT
