Polferries podsumowało 5 lat promu Cracovia we flocie

Ponad 3200 rejsów wykonał prom Cracovia w ciągu 5 lat operowania w Polferries – możemy wyczytać w mediach społecznościowych polskiego przewoźnika.

Jednostka z charakterystycznym kolorowym wielorybem na co dzień przemierza Bałtyk na trasie Świnoujście-Ystad. Przez 5 lat przewiózł ponad 600 tysięcy pasażerów. Podczas jednorazowej podróży na prom może wejść 650 pasażerów.

Pokłady samochodowe umożliwiają pasażerom indywidualnym na zabranie aut osobowych, których przez Bałtyk na pokładzie Cracovii przewieziono ponad 185 tysięcy. Jednostka jest jednak przede wszystkim wykorzystywana do przewozu cargo. Jak czytamy w opublikowanym video, promem Cracovia przewieziono ponad 210 tysięcy ciężarówek.

Prom Cracovia został zbudowany w 2002 roku. W kwietniu 2017 roku jednostka została poddana modernizacji w szczecińskiej stoczni, podczas której została wykonana kafeteria i kawiarnia w części dziobowej. Dodatkowo w trakcie modernizacji został pomalowany dziób promu. Kolorowa grafika przedstawia wieloryba i ma 900 m².

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/nowa-jednostka-zasili-flote-polferries/

Grafitti ma odniesienie do nazwy promu – autor inspirował się witrażami Stanisława Wyspiańskiego. Do jego stworzenia zużyto 275 litrów farby w 8 kolorach. Prom jednorazowo może przewieźć 650 pasażerów, 64 samochody osobowe oraz 124 samochody ciężarowe w różnych konfiguracjach załadowczych. Cracovia pływa na linii Świnoujście – Ystad.

O komfort i bezpieczeństwo na promie dba wykwalifikowana i doświadczona załoga.

Parametry techniczne:

  • Długość: 180 m 
  • Szerokość: 24,30 m 
  • Zanurzenie: 6,5 m 
  • Długość linii ładunkowej: 2196 m (124 samochody ciężarowe w różnych konfiguracjach załadowczych) 
  • Prędkość eksploatacyjna: 16,7 węzłów
  • Prom spełnia wymogi wszystkich obowiązujących Konwencji oraz zalecenia IMO, a także wszystkie inne wymagania dotyczące uprawiania żeglugi.

Wyposażenie promu:

  • Restauracja — pokład 8 – 126 miejsc
  • Kawiarnia — pokład 8 – 105 miejsc + 8 miejsc na wysokich stołkach przy barze
  • Kafeteria — pokład 8 – 156 miejsc. 
  • Pub Corsario — pokład 8 – 46 miejsc.  
  • Fotele lotnicze — pokład 8 – ponad 140 miejsc.
  • Sklep
  • Kącik dziecięcy

Źródło: Polferries

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.