Polferries zacieśnia współpracę z Uniwersytetem Morskim w Gdyni

Podczas tegorocznego Święta Szkoły Uniwersytetu Morskiego w Gdyni dokonano uroczystego podpisania porozumienia o współpracy między uczelnią, a Polską Żeglugą Bałtycką S.A.
Dokument sygnowali JM Rektor UMG prof. dr hab. inż. Adam Weintrit oraz Prezes Zarządu PŻB S.A. Andrzej Madejski. Porozumienie porządkuje i zacieśnia dotychczasową współpracę, regulując wiele kwestii, w tym m.in. organizację praktyk oraz staży na pokładach promów Polferries.
Studenci i absolwenci Uniwersytetu Morskiego w Gdyni odbywający na naszych promach praktyczną naukę zawodu potwierdzają, że uczelnia gwarantuje wysoki poziom przygotowania do pracy na statkach. Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowej współpracy i wierzymy, że podpisane dzisiaj porozumienie jest kolejnym krokiem ku jej intensyfikacji.-
Andrzej Madejski, prezes Zarządu PŻB S.A.
Uczelnia oraz Polferries zobowiązały się do wzajemnej wymiany wiedzy oraz doświadczenia podczas wspólnie organizowanych wykładów i zajęć. Współpraca ma być również podjęta w obszarze realizacji projektów badawczych i wdrażania innowacyjnych rozwiązań technicznych, a także w zakresie przygotowania wniosków o dofinansowanie działalności badawczo‑rozwojowej.
Cenimy sobie współpracę z Polską Żeglugą Bałtycką. Dzięki podpisanemu dziś porozumieniu rozszerzamy zakres współpracy o wsparcie merytoryczne, badawcze i eksperckie, które realizowane będzie przez pracowników UMG.
prof. dr hab. inż. Adam Weintrit, Rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni
UMG ma zapewnić wsparcie merytoryczne, badawcze i ekspercie dla PŻB S.A., natomiast armator ma współpracować z uczelnią w zakresie opracowywania tematów prac dyplomowych. Obie strony zobowiązały się także do wdrażania innowacyjnych rozwiązań.
Źródło: Polferries

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













