Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
3 czerwca, w stoczni NVL Group Peene-werft w Wolgaście miała miejsce uroczystość położenia stępki prototypowej fregaty Niedersachsen, w której uczestniczył federalny minister obrony Niemiec, Boris Pistorius. Proces palenia blach rozpoczął się 5 grudnia ubiegłego roku. Generalnym wykonawcą programu jest holenderska firma Damen Naval, wspierana przez głównego niemieckiego partnera, stocznię Blohm+Voss, należącą do NVL Group.
W artykule
ToggleTo pierwszy z serii okrętów typu F126, budowanych dla Deutsche Marine, symbolizujący istotny krok w historii niemieckiej marynarki wojennej. Projekt F126, znany wcześniej jako Mehrzweckkampfschiffe 180 (MKS180), zakłada budowę czterech fregat o długości 166 metrów, szerokości 21 metrów i wyporności około 10 000 ton. Swoimi wymiarami przypominają niszczyciele, co podkreśla ich imponujące możliwości bojowe i logistyczne. Ich konstrukcja umożliwi operacje na wodach globalnych, w tym w rejonach tropikalnych i okołobiegunowych, co podkreśla zaangażowanie Niemiec w utrzymanie międzynarodowego porządku.
Minister #Pistorius ist heute in Wolgast zur Kiellegung der #Fregatte F126 in der Peene-Werft. Vier dieser Mehrzweckkampfschiffe werden für die #Marine gebaut – die erste soll 2028 einsatzbereit sein. #BeschaffungLäuft pic.twitter.com/ktaag7zWBj
— Verteidigungsministerium (@BMVg_Bundeswehr) June 3, 2024
Budowa nowoczesnych fregat typu F126 to złożony proces realizowany w trzech niemieckich stoczniach, które współpracują na najwyższym poziomie precyzji i zaawansowania technologicznego.
W stoczni NVL Group Peene-werft w Wolgaście rozpoczęła się praca nad częściami rufowymi jednostek. Te sekcje będą następnie transportowane do Kilonii, gdzie w stoczni German Naval Yards Kiel nastąpi scalanie ich z dziobowymi fragmentami okrętów. Po zakończeniu tego etapu, kompletne kadłuby zostaną przewiezione do Hamburga, gdzie w stoczni Blohm+Voss będą przeprowadzane końcowe prace wyposażeniowe oraz próby morskie.
Cały proces budowy obejmuje wszystkie fregaty typu F126, z planem dostarczenia prototypowej jednostki Niedersachsen dla Bundeswehry w 2028 roku, pomimo rocznego opóźnienia. Kolejne trzy fregaty mają zostać przekazane do 2032 roku, z możliwością zamówienia dodatkowych dwóch fregat. Ten program zapewni Deutsche Marine nowoczesne i wielozadaniowe jednostki bojowe zdolne do realizacji najtrudniejszych zadań na morzu.
Współpraca trzech stoczni podkreśla niemiecką precyzję i zaawansowanie technologiczne, gwarantując, że każda fregata F126 będzie spełniać najwyższe standardy jakości i funkcjonalności.
Czytaj więcej o rozpoczęciu budowy fregat F126 dla Deutsche Marine
Jednostki typu F126, z załogą liczącą 125 marynarzy, będą zdolne do prowadzenia szerokiego zakresu operacji bojowych na morzu. Thales dostarczy system zarządzania walką (CMS, Combat Management System) typu Tacticos oraz radary APAR Block 2, natomiast Hensoldt będzie odpowiedzialny za główne czujniki, w tym wielofunkcyjne radary TRS-4D AESA 3D, które umożliwią realizację zadań w zakresie obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej.
Ich wszechstronność zapewniać będą specjalne moduły misyjne, umożliwiające szybkie dostosowanie fregaty do konkretnych zadań, takich jak nadzór morski, egzekwowanie embargo, wsparcie sił specjalnych oraz akcje ewakuacyjne. Koszt budowy czterech fregat wyniesie około 4,6 mld euro, z możliwością zamówienia dodatkowych jednostek po 2030 roku.
Każda z fregat typu F126 będzie wyposażona w trójzakresowy system łączności satelitarnej (SatCom) o wysokiej mocy, obsługujący pasma Ka wojskowe, Ka cywilne oraz X. Umożliwi to jednoczesną transmisję danych na tych trzech częstotliwościach. System ten będzie zdolny do nawiązywania połączeń z satelitami zarówno na średniej orbicie okołoziemskiej (MEO), jak i na orbicie geostacjonarnej (GEO), korzystając z zasobów zarówno wojskowych, jak i komercyjnych, co zapewni maksymalną efektywność komunikacji. Nawet w wielopunktowej architekturze satelitarnej, system zachowa zdolność do utrzymania stabilnej i niezawodnej łączności.
Autor: Mariusz Dasiewicz
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.