Położenie stępki fregaty typu F126 Niedersachsen

3 czerwca, w stoczni NVL Group Peene-werft w Wolgaście miała miejsce uroczystość położenia stępki prototypowej fregaty Niedersachsen, w której uczestniczył federalny minister obrony Niemiec, Boris Pistorius. Proces palenia blach rozpoczął się 5 grudnia ubiegłego roku. Generalnym wykonawcą programu jest holenderska firma Damen Naval, wspierana przez głównego niemieckiego partnera, stocznię Blohm+Voss, należącą do NVL Group.

Największy program budowy fregat F126 w Niemczech po II Wojnie Światowej

To pierwszy z serii okrętów typu F126, budowanych dla Deutsche Marine, symbolizujący istotny krok w historii niemieckiej marynarki wojennej. Projekt F126, znany wcześniej jako Mehrzweckkampfschiffe 180 (MKS180), zakłada budowę czterech fregat o długości 166 metrów, szerokości 21 metrów i wyporności około 10 000 ton. Swoimi wymiarami przypominają niszczyciele, co podkreśla ich imponujące możliwości bojowe i logistyczne. Ich konstrukcja umożliwi operacje na wodach globalnych, w tym w rejonach tropikalnych i okołobiegunowych, co podkreśla zaangażowanie Niemiec w utrzymanie międzynarodowego porządku.

Kompleksowy proces budowy fregat F126: Niemiecka perfekcja w trzech stoczniach

Budowa nowoczesnych fregat typu F126 to złożony proces realizowany w trzech niemieckich stoczniach, które współpracują na najwyższym poziomie precyzji i zaawansowania technologicznego.

W stoczni NVL Group Peene-werft w Wolgaście rozpoczęła się praca nad częściami rufowymi jednostek. Te sekcje będą następnie transportowane do Kilonii, gdzie w stoczni German Naval Yards Kiel nastąpi scalanie ich z dziobowymi fragmentami okrętów. Po zakończeniu tego etapu, kompletne kadłuby zostaną przewiezione do Hamburga, gdzie w stoczni Blohm+Voss będą przeprowadzane końcowe prace wyposażeniowe oraz próby morskie.

Cały proces budowy obejmuje wszystkie fregaty typu F126, z planem dostarczenia prototypowej jednostki Niedersachsen dla Bundeswehry w 2028 roku, pomimo rocznego opóźnienia. Kolejne trzy fregaty mają zostać przekazane do 2032 roku, z możliwością zamówienia dodatkowych dwóch fregat. Ten program zapewni Deutsche Marine nowoczesne i wielozadaniowe jednostki bojowe zdolne do realizacji najtrudniejszych zadań na morzu.

Współpraca trzech stoczni podkreśla niemiecką precyzję i zaawansowanie technologiczne, gwarantując, że każda fregata F126 będzie spełniać najwyższe standardy jakości i funkcjonalności.

Czytaj więcej o rozpoczęciu budowy fregat F126 dla Deutsche Marine

Wszechstronność i zaawansowanie technologiczne fregat typu F126

Jednostki typu F126, z załogą liczącą 125 marynarzy, będą zdolne do prowadzenia szerokiego zakresu operacji bojowych na morzu. Thales dostarczy system zarządzania walką (CMS, Combat Management System) typu Tacticos oraz radary APAR Block 2, natomiast Hensoldt będzie odpowiedzialny za główne czujniki, w tym wielofunkcyjne radary TRS-4D AESA 3D, które umożliwią realizację zadań w zakresie obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej.

Ich wszechstronność zapewniać będą specjalne moduły misyjne, umożliwiające szybkie dostosowanie fregaty do konkretnych zadań, takich jak nadzór morski, egzekwowanie embargo, wsparcie sił specjalnych oraz akcje ewakuacyjne. Koszt budowy czterech fregat wyniesie około 4,6 mld euro, z możliwością zamówienia dodatkowych jednostek po 2030 roku.

Każda z fregat typu F126 będzie wyposażona w trójzakresowy system łączności satelitarnej (SatCom) o wysokiej mocy, obsługujący pasma Ka wojskowe, Ka cywilne oraz X. Umożliwi to jednoczesną transmisję danych na tych trzech częstotliwościach. System ten będzie zdolny do nawiązywania połączeń z satelitami zarówno na średniej orbicie okołoziemskiej (MEO), jak i na orbicie geostacjonarnej (GEO), korzystając z zasobów zarówno wojskowych, jak i komercyjnych, co zapewni maksymalną efektywność komunikacji. Nawet w wielopunktowej architekturze satelitarnej, system zachowa zdolność do utrzymania stabilnej i niezawodnej łączności.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski