Polska nauka pomaga rozwijać projekty na morzu

Polska myśl naukowa może odegrać kluczową rolę w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w kraju, a PGE Baltica jest mocno zaangażowana w współpracę z instytucjami naukowymi.

W ramach tej współpracy realizowane są projekty związane z morskimi farmami wiatrowymi oraz studia podyplomowe i projekty edukacyjne, które mają na celu wykształcenie kadry potrzebnej polskiej morskiej energetyce wiatrowej.

PGE Baltica odbyła już prawie pełen rok współpracy z pomorskimi uczelniami, w tym z Uniwersytetem Morskim w Gdyni i Politechniką Gdańską, w zakresie studiów z obszaru offshore. Na UMG zakończyła się już pierwsza edycja studiów podyplomowych dotyczących zarządzania ryzykiem w morskim przemyśle wydobywczym i energetyce morskiej, a kolejna rozpocznie się w marcu.

PGE Baltica jest także partnerem głównym studiów podyplomowych morska energetyka wiatrowa na Politechnice Gdańskiej, gdzie specjaliści z firmy prowadzą wykłady. Ponadto PGE Baltica wspiera finansowo specjalizację na studiach magisterskich dotyczącą projektowania i budowy morskich systemów energetycznych oraz przyznała stypendia studentom tej specjalności.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/komentarz-prezesa-pge-wojciecha-dabrowskiego/

Grupa PGE prowadzi również studia podyplomowe z zarządzania przygotowaniem i realizacją inwestycji w morskie farmy wiatrowe na Uczelni Łazarskiego w Warszawie, a pierwszych absolwentów można spodziewać się w tym roku. W ramach projektów edukacyjnych związanych z tematyką morskich farm wiatrowych, PGE Baltica współpracuje także z zespołami szkół średnich w Ustce i Malborku, oferując spotkania z uczniami, lekcje i prezentacje, które przybliżają branżę offshore, możliwości zatrudnienia w przyszłości oraz ofertę studiów, które pozwalają na zdobycie specjalistycznej wiedzy.

Polskie jednostki naukowe odgrywają kluczową rolę w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, równie ważną jak budowa odpowiedniego zaplecza kadrowego. PGE Baltica prowadzi współpracę naukową m.in. z Uniwersytetem Morskim w Gdyni oraz gdańskimi instytutami Polskiej Akademii Nauk.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/czy-terrorysci-zagroza-polskim-farmom-wiatrowym-na-baltyku/

Uniwersytet Morski w Gdyni zaangażowany jest w badania środowiskowe dla jednej z morskich farm wiatrowych PGE Baltica – projektu Baltica 1. Instytut Maszyn Przepływowych PAN przeprowadził badania dotyczące wind blockage effect, czyli blokowania przepływu wiatru przez duże morskie farmy wiatrowe. Badania te przyczyniły się do stworzenia zaawansowanego modelu przepływu powietrza przez farmę wiatrową, ułatwiającego projektowanie rozmieszczenia turbin na morzu. 

Z kolei Instytut Budownictwa Wodnego PAN wykonuje analizy i raporty techniczne związane z budową bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Polskie instytucje naukowe i uczelnie dysponują wiedzą i zasobami, które mogą znacznie przyczynić się do rozwoju sektora offshore wind w Polsce. PGE Baltica zamierza angażować kolejnych partnerów ze środowiska naukowego, aby wspólnie tworzyć polski i lokalny łańcuch dostaw dla projektów offshore wind.

Źródło: PGE Baltica

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering