Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Polska wprowadza rygorystyczne zasady tranzytu ukraińskiego zboża

Rząd polski i ukraiński współpracują w celu znalezienia alternatywnych rozwiązań dotyczących tranzytu produktów rolnych w tym zboża dla Ukrainy. Jednym z kroków w tym kierunku jest wprowadzenie rygorystycznych zasad dla tranzytu zboża przez Polskę.

W ramach mechanizmu, który będzie testowany od piątku, tranzyt zboża będzie traktowany z największym rygorem, podobnie jak paliwa i odpady. GPS-y oraz plomby śledzone elektronicznie będą monitorować transport, a towary akcyzowe będą traktowane z najwyższą starannością. Krajowa Administracja Skarbowa będzie konwojować zboże, aby zapewnić faktyczny charakter tranzytu. Towary będą kierowane wyłącznie do innych państw europejskich lub określonych portów, a stamtąd będą wywożone. Wczoraj minister rolnictwa Robert Telus poinformował, że w tranzycie zboża z Ukrainy zostanie wprowadzony system monitorowania SENT, którym obecnie monitorowany jest m.in. transport paliw.

Pierwsze reakcje na ogłoszenie nowych zasad transportu były pozytywne, jednakże nie zmieniono stanowiska, że działania jednostronne są nie do zaakceptowania. Wciąż trwają intensywne prace nad współpracą z zainteresowanymi państwami członkowskimi oraz władzami ukraińskimi. Głównym celem szlaków solidarnościowych było zapewnienie Ukrainie alternatywnych dróg eksportu dla produktów rolnych w tym zboża, co miało zapewnić dobre funkcjonowanie ukraińskiej gospodarki w kontekście blokady portów na Morzu Czarnym. Dlatego nadal istotne jest kontynuowanie działań w tym kierunku.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/sezon-zeglugowy-w-porcie-gdansk/

Przypływ taniego ukraińskiego zboża do krajów przyfrontowych rozzłościł wielu rolników, co spowodowało spadek cen surowców. W związku z tym Polska, Węgry, Słowacja i Bułgaria wprowadziły zakaz importu. Komisja Europejska ma jednak zastrzeżenia do takich „jednostronnych działań” i chce znaleźć rozwiązania, które pozwolą na utrzymanie tranzytu produktów rolnych z Ukrainy. KE podkreśliła również, że rozpoczyna dochodzenie w sprawie innych „wrażliwych produktów”, które trafiają z Ukrainy do UE.

W środę, Ursula von der Leyen podkreśliła, że Komisja Europejska jest gotowa wesprzeć Polskę i Ukrainę w poszukiwaniu dalszych rozwiązań, które pozwolą na stabilny eksport produktów rolnych z Ukrainy. Jednocześnie podkreśliła, że konieczne jest zachowanie zasad bezpieczeństwa żywnościowego UE i przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących jakości i bezpieczeństwa żywności. KE będzie nadal monitorować sytuację na granicy polsko-ukraińskiej i współpracować z rządami Polski i Ukrainy w celu znalezienia dalszych rozwiązań w tej kwestii.

Wprowadzenie nowych zasad dotyczących tranzytu zboża jest ważnym krokiem w rozwiązaniu obecnej sytuacji, ale nie może być traktowane jako jedyna droga wyjścia z kryzysu. Konieczne jest dalsze poszukiwanie alternatywnych rozwiązań, które pozwolą na odblokowanie portów Morza Czarnego i zapewnią Ukrainie stabilny eksport swoich produktów rolnych. Współpraca z innymi krajami i instytucjami międzynarodowymi w tym zakresie jest niezbędna i powinna być kontynuowana.

Autor: MD

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.