Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Fregata Royal Navy HMS Montrose, będąca symbolem walki z przemytem na Bliskim Wschodzie, kończy swoją służbę z powodu wysokich kosztów utrzymania, chociaż pierwotnie planowano wycofanie jednostki w połowie lat dwudziestych.
Okręt przez trzy dekady służył na rzecz Wielkiej Brytanii i jest zanany z prowadzenia wybitnych misji antynarkotykowych i udaremnienia nielegalnych transportów pocisków w Zatoce Omańskiej i na Oceanie Indyjskim.
HMS Montrose pokonał ponad 400 000 mil morskich w służbie w kraju i za granicą. Mimo że fregata typu Duke nie odwiedziła wielu miejsc na świecie w czasie swojej służby, w ciągu ostatnich czterech latach była wielokrotnie wysyłana na operacje do Zatoki Perskiej i na Ocean Indyjski, gdzie stał się synonimem wielonarodowych wysiłków w walce z przemytem.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/zaloga-fregaty-hms-montrose-udaremnia-przemyt-duzej-ilosci-narkotykow/
W tym okresie okręt udaremnił 10 przemytów narkotyków, przejmując łącznie 16 ton nielegalnych środków odurzających o wartości przekraczającej 100 milionów dolarów. Okręt przechwycił również nielegalny transport pocisków i silników do pocisków Cruise oraz pomógł bezpiecznie przeprowadzić około 130 statków handlowych przez morskie punkty kontrolne.
Największa akcja antynarkotykowa miała miejsce w marcu ubiegłego roku, kiedy to załoga HMS Montrose powstrzymała przemyt 6,5 tony haszyszu, co było największym ładunkiem narkotyków przechwyconym przez sojusznicze okręty wojenne na Bliskim Wschodzie od dekady. Wartość konfiskaty oszacowano na około 8,5 miliona dolarów. W styczniu i lutym tego samego roku fregata brała udział w misji, w ramach której przechwycono małe łodzie załadowane irańskimi pociskami ziemia-powietrze i komponentami do rakiet typu Cruise, które jak się uważa, miały być przeznaczone dla jemeńskiej frakcji rebeliantów Houthi.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/bezpieczenstwo-na-polnocnym-atlantyku/
Jest to naprawdę wyjątkowa okazja, aby oficjalnie wycofać ten wspaniały okręt z eksploatacji po 30 latach służby dla naszego kraju.
komandor Claire Thompson, ostatni dowódca fregaty Montrose
Komandor Claire Thompson wyraziła swoje uznanie dla osiągnięć fregaty i załogi, która z poświęceniem i odwagą służyła swojemu krajowi przez trzy dekady. Zakończenie służby HMS Montrose to moment pełen refleksji, ale także nadziei na przyszłość Royal Navy, która wkrótce otrzyma nowe fregaty Type 31 Inspiration, zdolne do pełnienia ważnych misji na całym świecie.
Źródło: Royal Navy


Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.
W artykule
Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).
Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.
Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku
W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.
Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.
🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.
Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.
Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.
Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja
W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.
Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.
🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej
Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.
Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.
Żródło: GAZ-SYSTEM