Port Baltimore, kluczowy węzeł logistyczny na wschodnim wybrzeżu USA, ponownie otworzył swoje bramy po prawie trzech miesiącach od dramatycznego zawalenia się mostu Francis Scott Key. Jak podaje CBS News, Gubernator stanu Maryland, Wes Moore, sekretarz transportu USA, Pete Buttigieg oraz inni liderzy poinformowali o pełnym ponownym otwarciu portu.
Otwarcie Portu Baltimore: pełna funkcjonalność ruchu żeglugowego przywrócona
Otwarcie głównego kanału federalnego w rzece Patapsco do pełnych wymiarów to istotny krok w stronę przywrócenia pełnej funkcjonalności ruchu żeglugowego do i z portu. Kanał Ft. McHenry, teraz o głębokości ponad 15 metrów i szerokości ponad 213 metrów, umożliwia dwukierunkowy ruch największych statków, co jest niezbędne dla jednego z największych portów w USA.
Prace rozbiórkowe, które polegały na usunięciu ponad 50 000 ton gruzu i stalowych elementów mostu, były ogromnym wyzwaniem. Załogi pracujące na miejscu wykorzystywały nowoczesne technologie, takie jak sonar, LIDAR i magnetometr, aby dokładnie oczyścić teren i upewnić się, że nie ma pozostałości, które mogłyby stanowić zagrożenie dla żeglugi. Gubernator Moore wyraził swoje uznanie dla zespołu, który zamiast przewidywanych 11 miesięcy, zrealizował zadanie w zaledwie 11 tygodni.
Pomimo ponownego otwarcia portu, pełny ruch żeglugowy będzie przywracany stopniowo. Niektóre rodzaje ładunków, w tym te przewożone przez jednostki ro-ro, już teraz wracają do poziomów sprzed katastrofy. Pracownicy portowi, reprezentowani przez związki zawodowe, wyrazili wdzięczność za wsparcie w trudnym okresie.
Urzędnicy podkreślają znaczenie partnerstwa, które było kluczowe w całym procesie. To partnerstwo nie tylko umożliwiło usunięcie statku Dali – winnego tej katastrofy, ale również zapewniło opiekę rodzinom sześciu ofiar oraz wsparcie dla tysięcy pracowników portowych, którzy mogli stracić swoje miejsca pracy.
Jednak przed mieszkańcami Baltimore oraz całą branżą portową stoi jeszcze jedno wyzwanie – odbudowa mostu Key Bridge. Maryland Transportation Administration do 24 czerwca przyjmuje oferty na budowę nowego mostu, którego koszt szacowany jest na 1,7 do 1,9 miliarda dolarów. Biały Dom zobowiązał się do pełnego finansowania projektu, podczas gdy delegacja kongresowa Maryland pracuje nad uchwaleniem ustawy, która zapewniłaby pełne federalne wsparcie.
Podczas konferencji inaugurującej otwarcie portu, sekretarz MDOT Paul Wiedefeld podkreślił, że projekt przyciągnął zainteresowanie setek firm z całego świata. Celem jest ukończenie budowy nowego mostu do jesieni 2028 roku. Gubernator Moore zaznacza, że priorytetem jest nie tylko terminowa realizacja, ale także trzymanie się założonego budżetu.
Będziemy nadal współpracować z prezydentem Bidenem oraz członkami Kongresu, aby urzeczywistnić tę wizję. To jest impuls. To jest obietnica. A my nie łamiemy naszych obietnic. Zamierzamy to zrobić.
Wes Moore, Gubernator stanu Maryland
Dzięki tym skoordynowanym działaniom oraz współpracy wszystkich zaangażowanych służb, port w Baltimore, po krótkim okresie przerwy, ponownie odgrywa kluczową rolę w globalnym łańcuchu dostaw, zapewniając sprawne i bezpieczne przemieszczenie towarów na całym świecie.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.