Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W ramach dążenia do wzmocnienia pozycji Gdańska na szlaku Via Carpatia, dwa kluczowe europejskie porty – Port Gdańsk i Port Saloniki – wyznaczają nowe kierunki współpracy, które mają ambicję kształtować przyszłość handlu i transportu w regionie.
W artykule
Inicjatywa ta, poparta przez Artura Lomparta, Ambasadora RP w Grecji, oraz przedstawicieli z Ministerstwa Infrastruktury, została przypieczętowana podpisaniem wspólnego porozumienia. Jej celem jest nie tylko rozwój oraz wymiana doświadczeń i wiedzy pomiędzy portami, ale także zwiększenie możliwości transportowych ładunków w ramach Via Carpatia, która stanowi most komunikacyjny między oboma krajami.
Delegacja z Gdańska, podczas swojego pobytu w Grecji, spotkała się z przedstawicielami Portu Saloniki, władzami Regionu Centralnej Macedonii oraz akademikami z Uniwersytetu Arystotelesa. Dyskusje koncentrowały się na wymianie doświadczeń w kontekście Via Carpatii oraz Inicjatywy Trójmorza, do której niedawno przystąpiła Grecja. Szczególny nacisk położono na potencjał tworzenia połączenia Via Carpatii z polskimi portami, podkreślając jej znaczenie dla efektywnego transportu między Grecją a Polską.
Marek Gróbarczyk, Wiceminister Infrastruktury, podkreślił znaczenie nowego korytarza: „To strategiczne połączenie z południa na północ Europy, które będzie biegło z Kłajpedy i Kowna na Litwie, przez polskie miasta takie jak Białystok czy Lublin, aż do greckich Salonik nad Morzem Egejskim. Realizacja tej trasy znacząco podniesie atrakcyjność regionu dla inwestorów”.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/orlen-rozpoczyna-budowe-terminala-instalacyjnego-w-swinoujsciu/
Podczas Thessaloniki International Fair (TIF) – wiodącego wydarzenia handlowego w Europie Południowo-Wschodniej, gromadzącego około 1500 wystawców i przyciągającego ponad 200 tys. odwiedzających z różnych zakątków globu – doszło do istotnego momentu dla europejskiej współpracy portowej. W dniu 9 września, reprezentując Polskę, Łukasz Malinowski, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, oraz z greckiej strony Thanos Liagkos, Prezes i Dyrektor Zarządzający Portu Saloniki, złożyli podpisy pod umową, która ma na celu zacieśnienie więzi biznesowych pomiędzy portami. Kluczowym celem jest promowanie innowacyjności jako nieodłącznego elementu prowadzenia biznesu z różnymi podmiotami gospodarczymi.
Łukasz Malinowski, w trakcie ceremonii podpisania, podkreślił znaczenie tego kroku dla regionów Europy: „Przystąpienie Grecji do Inicjatywy Trójmorza to przełomowy moment dla umacniania więzi politycznych i gospodarczych pomiędzy Europą Centralną i Wschodnią. Zawarte porozumienie między naszymi portami otwiera drzwi dla efektywniejszej logistyki, co naturalnie przyczyni się do wzrostu obrotu towarowego w naszych regionach. Via Carpatii, łącząc Gdańsk oraz inne polskie porty z Grecją, zapewni nowe drogi komunikacyjne, które wzmocnią integrację i pobudzą rozwój obu obszarów połączonych tą strategiczną trasą”.
Port w Gdańsku posiada nie tylko wyjątkowe położenie, ale również szereg innych walorów. Wśród nich wyróżniają się nowoczesne terminale przeładunkowe, efektywna infrastruktura dostępu oraz bogata oferta połączeń żeglugowych. Ponadto gdańska baza jest niekwestionowanym liderem w regionie Bałtyku jeśli chodzi o przeładunki kontenerowe.
Thanos Liagkos, podczas spotkania, podkreślił wartość współpracy pomiędzy dwoma portami: „Wchodzenie w takie partnerstwo daje nam szansę wymiany wiedzy i praktyk w wielu aspektach. Wzajemna synergia, jaką stworzymy, przyspieszy rozwój obu stron, a także pomoże w realizacji wspólnych celów – zarówno na szczeblu lokalnym, krajowym, jak i w ramach inicjatyw unijnych. Ważne jest, byśmy działali w zgodzie i mówili jednym głosem, gdyż sukces naszych portów przekłada się bezpośrednio na rozwój naszych regionów”.
Delegacja Portu Gdańsk miała okazję uczestniczyć w sesji biznesowej w Porcie Saloniki. Tomasz Braun, odpowiedzialny za strategię w ZMPG SA, prezentował możliwości i potencjał polskich portów. Wizytujący z Polski spotkali się z zainteresowaniem oraz uznanie za wyniki osiągane przez Port Gdańsk, jego atuty konkurencyjne oraz dynamiczny rozwój.
Następnego dnia odwiedzili Uniwersytet Arystotelesa, gdzie spotkali się z ekspertami pracującymi nad projektem „Via Carpatia”. Prof. Grigorios Zarotiadis podkreślił, jak kluczowe są badania akademickie dla projektów rozwojowych, zwłaszcza dla tak skomplikowanych jak inicjatywy transportowe.
Port Saloniki to jedno z wiodących miejsc przeładunkowych w Grecji i kluczowy port na Morzu Egejskim z imponującą roczną przepustowością wynoszącą 16 mln ton. Wśród firm korzystających z usług portu można wymienić takie giganty jak: BULCON, CMA/CGM, Contship, Ecu-Line, Empros i wiele innych.
Łukasz Malinowski, Prezes Portu Gdańsk, z entuzjazmem odniósł się do perspektyw tej współpracy: „Via Carpatia otwiera przed nami ogromne możliwości. Jeśli inicjatywa zaczyna się w Salonikach, Polska powinna być jej kluczowym elementem, również z punktu widzenia biznesowego. To może przyczynić się do nawiązywania nowych relacji transoceanicznych, które są kluczowe dla naszych portów. W Gdańsku regularnie zacumowują największe na świecie kontenerowce o pojemności niemal 24 tys. TEU, należące do światowych liderów branży żeglugowej. W obszarze przeładunków na Morzu Bałtyckim jesteśmy mocnym graczem, zajmując drugie miejsce w regionie”.
Znacząca rola Polsko-Greckiej Izby Gospodarczej, pod przywództwem jej Prezesa, Jerzego Athanasiadisa, była kluczem do aktywizacji greckich działań polskich portów morskich. Niemniej jednak kulminacyjnym momentem pobytu przedstawicieli Portu Gdańsk w Salonikach było seminarium o nazwie „Connecting the Future: DISCOVER BUSINESS OPPORTUNITIES IN POLAND”. Organizowane było ono przez Ambasadę RP w Atenach, we współpracy z Polsko-Grecką Izbą Gospodarczą i Przemysłową oraz Uniwersytetem Arystotelesa.
Prof. Grigorios Zarotiadis, wybitny uczony z Uniwersytetu Arystotelesa, otworzył pierwszy segment seminarium skupiony na „Via Carpatia – szansie dla polskich i greckich portów”. Jego wystąpienie skoncentrowało się na prezentacji projektu Via Carpatia jako szansy na połączenie Europy Centralnej i Wschodniej. Podkreślił, że nie chodzi tylko o połączenie komunikacyjne, ale również o wymianę kulturalną oraz doświadczeń, która przyczyni się do rozwoju obu krajów, a także innych państw leżących w zasięgu tego korytarza.
Później nastąpił czas na prezentacje polskich portów, które miały na celu przedstawienie oferty biznesowej. W trakcie tych prezentacji omówione zostały kluczowe osiągnięcia oraz planowane inwestycje infrastrukturalne.
Mariusz Wdowczyk, stojący na czele spółki Port Gdański Eksploatacja, podkreślił ważność Gdańska jako hubu transportowego: „Nie jesteśmy jedynie miejscem przeładunku. Działamy jako międzynarodowy partner dla przedsiębiorstw, które patrzą dalej niż granice naszego portu. Nasza współpraca oznacza realne perspektywy dla rozwoju ich działalności. Wierzymy, że potencjał Via Carpatia przekona was do nawiązania bliższej współpracy z Gdańskiem, co będzie korzystne dla obu stron”.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Port Gdańsk


ORLEN podpisał z ukraińskim partnerem umowę na dostawę 300 mln m³ skroplonego gazu ziemnego (LNG) z USA w I kwartale 2026 roku. To efekt porozumienia zawartego przez spółki w trakcie szczytu współpracy transatlantyckiej (P-TEC), który odbył się na początku listopada 2025 r. w Atenach.
W artykule
Między podpisaniem listu intencyjnego przez ORLEN i Naftogaz w sprawie umowy a jej faktycznym zawarciem minęło zaledwie kilkanaście dni. W tym czasie doprecyzowaliśmy wszystkie szczegóły i uzyskaliśmy niezbędne zgody korporacyjne. Nie byłoby to możliwe bez wzajemnego zaufania i dobrego zrozumienia potrzeb i celów drugiej strony. Współpraca między naszymi spółkami buduje bezpieczeństwo energetyczne regionu a jednocześnie zapewnia każdej z nich warunki do dalszego rozwoju biznesu i wzmocnienia pozycji rynkowej.
Robert Soszyński, Wiceprezes Zarządu ORLEN ds. Operacyjnych
Czytaj też: Amerykańskie LNG trafi do Japonii
Kontrakt ORLEN i Naftogaz zakłada, że w pierwszym kwartale 2026 roku polska spółka dostarczy ukraińskiemu partnerowi gaz sprowadzony w ramach trzech dostaw amerykańskiego LNG. Transakcja została zawarta na warunkach rynkowych.
Za sprowadzenie surowca będzie odpowiadał ORLEN, który dzięki własnej flocie gazowców oraz rezerwacji mocy w infrastrukturze odbiorczej LNG ma aspiracje stać się znaczącym graczem na międzynarodowym rynku skroplonego gazu ziemnego. ORLEN, bazując na zdywersyfikowanym i elastycznym portfelu pozyskania gazu, konsekwentnie zwiększa swoją obecność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz wzmacnia swoją rolę w obszarze bezpieczeństwa energetycznego.
Czytaj więcej: ORLEN rozwija dostawy LNG we współpracy z KN Energies
Dzięki współpracy z ORLENEM, tylko w tym roku, Ukraina otrzyma 600 milionów metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego ze Stanów Zjednoczonych. Przewidujemy, że w 2026 roku import LNG z USA osiągnie łącznie poziom 1 miliarda metrów sześciennych. Rozszerzamy możliwości importowe oraz kierunki dostaw, aby zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne Ukrainy. Dziękuję za zaufanie, jakim obdarzyli nas polscy partnerzy.
Sergii Koretskyi, Prezes Naftogazu Ukrainy
W ramach rozpoczętej w 2025 roku stałej współpracy handlowej z Naftogazem, ORLEN sprzedał na rynek ukraiński już 600 mln m sześc. gazu ziemnego. Zawarty właśnie kontrakt gazowy zacieśnia relacje obu spółek i może stanowić punkt wyjścia do kolejnych umów dotyczących dostaw LNG z USA.
Źródło: Grupa ORLEN