Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Gdańsk, obecnie najszybciej rozwijający się port Europy, budzi duże zainteresowanie wśród przedstawicieli branży morskiej z całego świata. Dlatego też podczas debat i rozmów w czasie azjatyckich targów duży nacisk położono na inwestycje. – Rynek chiński bacznie przygląda się temu, co się u nas dzieje. Rozmawiamy o modernizacji sieci transportowej, przebudowie portowej infrastruktury, działaniach na rzecz żeglugi śródlądowej – mówi Marcin Osowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury.
Tematem, który szczególnie przyciąga, jest budowa Portu Centralnego – dotychczasowy postęp prac, planowane rozwiązania logistyczne i infrastrukturalne, moc przeładunkowa oraz formy finansowania projektu.
– Inwestycja Portu Centralnego budzi ogromne zainteresowanie w skali globalnej, bo też i sam projekt stoi globalnie na najwyższym poziomie. Już w tym momencie prowadzimy rozmowy z największymi operatorami, także ze strony chińskiej – wyjaśnia Marcin Osowski.
Dla uczestników debat istotnym aspektem była także digitalizacja portów morskich w ramach platformy PCS (Port Community System). Port Gdańsk, jako jeden z pierwszych portów na Bałtyku, dąży do wdrożenia nowych systemów w praktyce. Podczas targów Port Gdańsk podpisał deklarację o współpracy z największymi światowymi portami (Antwerpia, Barcelona, Ryga, Hamburg, Halifax, Indonezja, Rotterdam, Sri Lanka, Walencja, Zeebrugge i Shenzhen) w zakresie wymiany danych, promocji i wykorzystania nowych technologii oraz budowania sojuszy portowych.

Zobacz też: Prezes Polskiego LNG: budujemy nowe moce Świnoujścia [WYWIAD]
Pod szyldem Portu Gdańsk prezentował się nie tylko ZMPG, ale także jego kontrahenci – Adampol, Premco i Speed. Hasło przewodnie Portu Gdańsk na tegorocznych targach brzmiało „Success and Growth” – sukces i wzrost. Było to odniesienie do rekordowych przeładunków w pierwszej połowie roku 2018.
– Port dynamicznie się rozwija, a my razem z nim. Widzimy ogromny potencjał i możliwości w zakresie automotive, niebawem powstanie nowe Nabrzeże Północne przeznaczone dla ładunków Ro-Ro, później Port Centralny. Chińczycy są zainteresowani współpracą w tym zakresie. Port Gdańsk to marka sama w sobie i bardzo nas cieszy, że Zarząd oferuje możliwość udziału w wydarzeniach krajowych i międzynarodowych. To wzmacnia nie tylko naszą pozycję jako przedsiębiorstwa, ale także pokazuje światu, że trzymamy się razem i wspólnie pracujemy na sukces – komentuje Łukasz Szutenberg, menedżer ds. rozwoju w Adampolu, specjalizującym się w przeładunku aut handlowych w Porcie Gdańsk.

Kierunki wschodnie są także istotne dla Premco.
– Zajmujemy się szeroko pojętą logistyką, która obejmuje nie tylko przeładunek kontenerów, ale także m.in. kwestie związane z odprawami celnymi oraz transportem samochodowym obsługiwanych towarów. Mamy naprawdę dobrą ofertę dla kontrahentów z Chin, a targi są doskonałą okazją do tego, by móc bezpośrednio z azjatyckimi przedsiębiorcami o tym rozmawiać – mówi Piotr Muszyński, Prezes Premco.
Zobacz też: Gazprom i Shell pracują nad koncepcją terminala LNG nad Bałtykiem.
Speed, oferujący logistykę materiałów sypkich, także dostrzega swoją szansę na pozyskanie klientów wśród Chińczyków. – Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaplanował bardzo silne działania marketingowe podczas targów w Shenzen, które w całości zrealizował. Wiedząc, jak duże zainteresowanie może wzbudzić stoisko Portu Gdańsk, postanowiliśmy zaprezentować naszą ofertę logistyczną i przedstawić koncepcję tworzonego przez nas terminalu masowego. Odzew, z jakim się spotkaliśmy ze strony potencjalnych partnerów, umacnia nas w przekonaniu, że posiadamy konkurencyjną ofertę, a Port Gdańsk jest właściwym miejscem na rozwój naszej działalności – mówi Andrzej Grubalski, dyrektor handlowy firmy Speed.

Zobacz też: Venta Mærsk pokonał Północną Drogę Morską, czyli 37 dni arktycznej żeglugi.
Z roku na rok zacieśnia się współpraca na linii Chiny-Port Gdańsk. Silna pozycja na rynku połączona jest z innowacyjnymi projektami i inwestycjami.
– Ekspansja na rynki azjatyckie to konieczność. Nie zamierzamy przespać tego momentu, dlatego już w przyszłym miesiącu uruchomimy pierwsze zagraniczne przedstawicielstwo Portu Gdańsk w Szanghaju – mówi Patryk Felmet, dyrektor marketingu i komunikacji w ZMPG.
Źródło: Port Gdańsk
Porty morskie – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.