Port Gdynia i BSCC: współpraca na kursie do globalnego sukcesu

28 czerwca 2024 r. odbyło się znaczące spotkanie członków Bałtyckiego Klastra Kosmicznego (BSSC) z zarządem Portu Gdynia. Port Gdynia reprezentowali Piotr Gorzeński, Prezes Zarządu, dr Mirosław Czapiewski, Wiceprezes ds. Zarządzania Infrastrukturą i Majątkiem oraz Leszek Jurczyk, Dyrektor Infrastruktury. BSSC reprezentowali Marek Grzybowski, Prezes BSSC, Krzysztof Anzelewicz, Wiceprezes BSSC, Krzysztof Ozygała, Członek Zarządu oraz inni członkowie.

Celem spotkania było omówienie strategii rozwoju regionalnego poprzez wspólne inicjatywy i projekty, które mają wzmacniać pozycję Polski na rynku globalnym. Rozmowy skupiały się na promowaniu innowacyjnych technologii morskich i kosmicznych, wspierających zrównoważony rozwój gospodarczy regionu.

Historia i znaczenie Portu Gdynia

Port Gdynia, działający od ponad 100 lat, jest kluczowym węzłem na mapie logistycznej Morza Bałtyckiego i Europy. Port ten posiada liczne kontakty z portami w Ameryce Łacińskiej, Ameryce Północnej, Azji i Unii Europejskiej. Turyści przypływają tu na rejsach wycieczkowych, a port ma także dobre połączenia promowe z Polską i Szwecją, obsługiwane przez Stena Line Polska.

Port Gdynia stale modernizuje swoją infrastrukturę, aby sprostać wymaganiom rynku globalnego. Planowane inwestycje obejmują przyjęcie największych statków wpływających na Bałtyk, w tym mega kontenerowców. Dr Mirosław Czapiewski poinformował o zakończeniu wielu ważnych projektów współfinansowanych przez Unię Europejską, w tym pogłębieniu wejścia do portu, wzmocnieniu nabrzeży i budowie nowoczesnego terminalu promowego.

Port Gdynia zamierza zmodernizować Terminal Paliw, umożliwiając rozładunek tankowców o nośności ponad 120 000 ton. W ramach modernizacji infrastruktury portowej zakończono również rozbudowę terminali do obsługi statków typu ro-ro oraz przebudowę wielu nabrzeży, zwiększając zdolność przeładunkową terminalu kolejowego do 24 pociągów na dobę.

Port Zewnętrzny – nowa perspektywa

Planowany Port Zewnętrzny w Gdyni, który powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, będzie mógł obsługiwać kontenerowce oceaniczne o parametrach Baltimax. Terminal ten, zlokalizowany na wodach Zatoki Gdańskiej, ma osiągnąć zdolność przesyłową 2,5 mln TEU rocznie.

BSCC – innowacje i współpraca

BSSC jest kluczowym klastrem morskim w regionie Morza Bałtyckiego, aktywnie uczestniczącym w międzynarodowych projektach i współpracy. Klaster działa jako organizacja Pentagon Helix HUB, integrując transfer wiedzy pomiędzy nauką i biznesem, wspierając inicjatywy społeczne oraz rozwijając relacje inwestorskie w branży morskiej i kosmicznej.

Członkowie klastra rozwijają aktywność w obszarze edukacji morskiej. Szkoła Morska w Gdyni kształci marynarzy, oficerów i mechaników, a Flint Systems produkuje nowoczesne symulatory wspierające szkolenie specjalistów branży morskiej. Akademia Morska w Gdyni, jedna z najwyżej ocenianych uczelni morskich na świecie, oferuje studia licencjackie i magisterskie dla przyszłych oficerów marynarki handlowej oraz kadry inżynieryjnej i menedżerskiej dla przemysłu morskiego.

W Gdyni stocznia CRIST buduje zaawansowane jednostki specjalistyczne o wartości 200 mln euro, przeznaczone dla przemysłu offshore, a także statki badawcze i specjalne. Realizowane są także innowacyjne projekty cyfrowych bliźniaków przez Cador Consulting oraz remonty statków i prace przemysłowe przez Stocznię NAUTA. HYDROMEGA produkuje nowoczesne urządzenia hydrauliczne na terenie portu.

Międzynarodowe projekty BSSC

BSSC uczestniczy w licznych międzynarodowych projektach, takich jak ZEVinnovation, GALATEA, SpaceUp, ECOPRODIGI, ELMAR i I3-4-BLUE-GROWTH, promując innowacje technologiczne i procesowe w sektorze morskim. Projekty te przyczyniają się do zwiększenia efektywności ekologicznej, rozwijania międzynarodowych łańcuchów dostaw oraz wspierania MŚP w dostępie do zagranicznych rynków.

Port Gdynia i BSSC – Przyszłość współpracy i rozwoju

Współpraca między Portem Gdynia i Bałtyckim Klastrem Kosmicznym stanowi kluczowy element strategii rozwoju regionalnego. Wspólne inicjatywy i projekty mają na celu wzmacnianie pozycji Polski na rynku globalnym oraz promowanie innowacyjnych technologii morskich i kosmicznych, które przyczynią się do zrównoważonego rozwoju gospodarczego regionu.

Ta strategiczna współpraca jest niezwykle ważna dla lokalnych przedsiębiorstw, które mogą liczyć na wsparcie zarówno w zakresie nowoczesnych technologii, jak i międzynarodowej ekspansji. Port Gdynia, zyskując na innowacyjnych rozwiązaniach proponowanych przez BSSC, stanie się bardziej konkurencyjny i przyciągnie inwestorów oraz partnerów z całego świata.

Źródło: BSSC/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Sztorm na Bałtyku paraliżuje żeglugę promową. Pasażerowie utknęli w portach

    Sztorm na Bałtyku paraliżuje żeglugę promową. Pasażerowie utknęli w portach

    Silny sztorm na Bałtyku poważnie zakłócił poświąteczne powroty ze Skandynawii. Odwołane połączenia promowe ze Szwecji do Polski zatrzymały promy w portach, krzyżując plany setek pasażerów i przypominając, że na Bałtyku to pogoda wciąż dyktuje warunki.

    Jednostki pozostały w portach z uwagi na warunki meteorologiczne uniemożliwiające bezpieczne wyjście w morze – obowiązujące przepisy portowe precyzyjnie określają maksymalne dopuszczalne warunki wejścia i wyjścia z portu.

    Warunki pogodowe i wstrzymanie żeglugi promowej w szwedzkich portach

    Zawieszenie połączeń objęło między innymi kursy z Nynäshamn w rejonie Sztokholmu do Gdańska oraz ruch promowy na Gotlandię. W wielu przypadkach były to połączenia o pełnym obłożeniu, co dodatkowo spotęgowało skalę problemu. Pasażerowie zmuszeni zostali do oczekiwania na poprawę pogody lub poszukiwania alternatywnych dróg powrotu.

    Szwedzki instytut meteorologiczny SMHI informował o wietrze osiągającym w porywach do 12B, któremu towarzyszyły intensywne opady śniegu. Oznacza nie tylko bardzo wysoką falę na otwartym morzu, lecz także istotne utrudnienia manewrowe w rejonach podejść portowych gdzie wpływ wiatru i fali ma silne oddziaływanie na zdolności manewrowe. W tych warunkach decyzje o wstrzymaniu żeglugi mają charakter rutynowy i wynikają z procedur bezpieczeństwa.

    Paraliż komunikacyjny także na lądzie

    Skutki sztormu nie ograniczyły się do żeglugi. Szwedzki Urząd ds. Transportu zamknął most w Sundsvall, a koleje państwowe SJ odwołały połączenia kolejowe między północnymi kurortami narciarskimi a Sztokholmem. Na północy kraju kilkanaście tysięcy gospodarstw domowych pozostało bez dostaw energii elektrycznej. Władze apelowały o unikanie podróży do czasu ustabilizowania się sytuacji.

    Bałtyk przypomina o swojej naturze

    Choć współczesna żegluga dysponuje zaawansowanymi systemami prognozowania pogody i nowoczesnymi jednostkami, Bałtyk regularnie przypomina, że pozostaje akwenem wymagającym respektu. W tym kontekście warto przywołać katastrofę Heweliusza z 1993 roku, która do dziś funkcjonuje w branżowej pamięci jako symbol lekceważenia w zakresie przygotowania jednostki, jej kondycji jak i decyzji wynikających z ograniczeń narzucanych przez morze i pogodę.

    Jak wielokrotnie podkreślałem na łamach Portalu Stoczniowego, była to tragedia będąca skutkiem kumulacji błędnych decyzji po stronie armatora, kapitanatu oraz dowództwa, podejmowanych w czasie zmian konstrukcyjnych, decyzji o wyjściu i w samych warunkach sztormowych, które od pewnego momentu nie dawały promowi żadnych realnych szans na bezpieczne zakończenie żeglugi.