Port Gdynia i BSCC: współpraca na kursie do globalnego sukcesu

28 czerwca 2024 r. odbyło się znaczące spotkanie członków Bałtyckiego Klastra Kosmicznego (BSSC) z zarządem Portu Gdynia. Port Gdynia reprezentowali Piotr Gorzeński, Prezes Zarządu, dr Mirosław Czapiewski, Wiceprezes ds. Zarządzania Infrastrukturą i Majątkiem oraz Leszek Jurczyk, Dyrektor Infrastruktury. BSSC reprezentowali Marek Grzybowski, Prezes BSSC, Krzysztof Anzelewicz, Wiceprezes BSSC, Krzysztof Ozygała, Członek Zarządu oraz inni członkowie.
W artykule
Celem spotkania było omówienie strategii rozwoju regionalnego poprzez wspólne inicjatywy i projekty, które mają wzmacniać pozycję Polski na rynku globalnym. Rozmowy skupiały się na promowaniu innowacyjnych technologii morskich i kosmicznych, wspierających zrównoważony rozwój gospodarczy regionu.
Historia i znaczenie Portu Gdynia
Port Gdynia, działający od ponad 100 lat, jest kluczowym węzłem na mapie logistycznej Morza Bałtyckiego i Europy. Port ten posiada liczne kontakty z portami w Ameryce Łacińskiej, Ameryce Północnej, Azji i Unii Europejskiej. Turyści przypływają tu na rejsach wycieczkowych, a port ma także dobre połączenia promowe z Polską i Szwecją, obsługiwane przez Stena Line Polska.
Port Gdynia stale modernizuje swoją infrastrukturę, aby sprostać wymaganiom rynku globalnego. Planowane inwestycje obejmują przyjęcie największych statków wpływających na Bałtyk, w tym mega kontenerowców. Dr Mirosław Czapiewski poinformował o zakończeniu wielu ważnych projektów współfinansowanych przez Unię Europejską, w tym pogłębieniu wejścia do portu, wzmocnieniu nabrzeży i budowie nowoczesnego terminalu promowego.

Port Gdynia zamierza zmodernizować Terminal Paliw, umożliwiając rozładunek tankowców o nośności ponad 120 000 ton. W ramach modernizacji infrastruktury portowej zakończono również rozbudowę terminali do obsługi statków typu ro-ro oraz przebudowę wielu nabrzeży, zwiększając zdolność przeładunkową terminalu kolejowego do 24 pociągów na dobę.
Port Zewnętrzny – nowa perspektywa
Planowany Port Zewnętrzny w Gdyni, który powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, będzie mógł obsługiwać kontenerowce oceaniczne o parametrach Baltimax. Terminal ten, zlokalizowany na wodach Zatoki Gdańskiej, ma osiągnąć zdolność przesyłową 2,5 mln TEU rocznie.
BSCC – innowacje i współpraca
BSSC jest kluczowym klastrem morskim w regionie Morza Bałtyckiego, aktywnie uczestniczącym w międzynarodowych projektach i współpracy. Klaster działa jako organizacja Pentagon Helix HUB, integrując transfer wiedzy pomiędzy nauką i biznesem, wspierając inicjatywy społeczne oraz rozwijając relacje inwestorskie w branży morskiej i kosmicznej.

Członkowie klastra rozwijają aktywność w obszarze edukacji morskiej. Szkoła Morska w Gdyni kształci marynarzy, oficerów i mechaników, a Flint Systems produkuje nowoczesne symulatory wspierające szkolenie specjalistów branży morskiej. Akademia Morska w Gdyni, jedna z najwyżej ocenianych uczelni morskich na świecie, oferuje studia licencjackie i magisterskie dla przyszłych oficerów marynarki handlowej oraz kadry inżynieryjnej i menedżerskiej dla przemysłu morskiego.
W Gdyni stocznia CRIST buduje zaawansowane jednostki specjalistyczne o wartości 200 mln euro, przeznaczone dla przemysłu offshore, a także statki badawcze i specjalne. Realizowane są także innowacyjne projekty cyfrowych bliźniaków przez Cador Consulting oraz remonty statków i prace przemysłowe przez Stocznię NAUTA. HYDROMEGA produkuje nowoczesne urządzenia hydrauliczne na terenie portu.
Międzynarodowe projekty BSSC
BSSC uczestniczy w licznych międzynarodowych projektach, takich jak ZEVinnovation, GALATEA, SpaceUp, ECOPRODIGI, ELMAR i I3-4-BLUE-GROWTH, promując innowacje technologiczne i procesowe w sektorze morskim. Projekty te przyczyniają się do zwiększenia efektywności ekologicznej, rozwijania międzynarodowych łańcuchów dostaw oraz wspierania MŚP w dostępie do zagranicznych rynków.
Port Gdynia i BSSC – Przyszłość współpracy i rozwoju
Współpraca między Portem Gdynia i Bałtyckim Klastrem Kosmicznym stanowi kluczowy element strategii rozwoju regionalnego. Wspólne inicjatywy i projekty mają na celu wzmacnianie pozycji Polski na rynku globalnym oraz promowanie innowacyjnych technologii morskich i kosmicznych, które przyczynią się do zrównoważonego rozwoju gospodarczego regionu.

Ta strategiczna współpraca jest niezwykle ważna dla lokalnych przedsiębiorstw, które mogą liczyć na wsparcie zarówno w zakresie nowoczesnych technologii, jak i międzynarodowej ekspansji. Port Gdynia, zyskując na innowacyjnych rozwiązaniach proponowanych przez BSSC, stanie się bardziej konkurencyjny i przyciągnie inwestorów oraz partnerów z całego świata.
Źródło: BSSC/MD

Sztorm na Bałtyku paraliżuje żeglugę promową. Pasażerowie utknęli w portach

Silny sztorm na Bałtyku poważnie zakłócił poświąteczne powroty ze Skandynawii. Odwołane połączenia promowe ze Szwecji do Polski zatrzymały promy w portach, krzyżując plany setek pasażerów i przypominając, że na Bałtyku to pogoda wciąż dyktuje warunki.
W artykule
Jednostki pozostały w portach z uwagi na warunki meteorologiczne uniemożliwiające bezpieczne wyjście w morze – obowiązujące przepisy portowe precyzyjnie określają maksymalne dopuszczalne warunki wejścia i wyjścia z portu.
Warunki pogodowe i wstrzymanie żeglugi promowej w szwedzkich portach
Zawieszenie połączeń objęło między innymi kursy z Nynäshamn w rejonie Sztokholmu do Gdańska oraz ruch promowy na Gotlandię. W wielu przypadkach były to połączenia o pełnym obłożeniu, co dodatkowo spotęgowało skalę problemu. Pasażerowie zmuszeni zostali do oczekiwania na poprawę pogody lub poszukiwania alternatywnych dróg powrotu.
Szwedzki instytut meteorologiczny SMHI informował o wietrze osiągającym w porywach do 12B, któremu towarzyszyły intensywne opady śniegu. Oznacza nie tylko bardzo wysoką falę na otwartym morzu, lecz także istotne utrudnienia manewrowe w rejonach podejść portowych gdzie wpływ wiatru i fali ma silne oddziaływanie na zdolności manewrowe. W tych warunkach decyzje o wstrzymaniu żeglugi mają charakter rutynowy i wynikają z procedur bezpieczeństwa.
Paraliż komunikacyjny także na lądzie
Skutki sztormu nie ograniczyły się do żeglugi. Szwedzki Urząd ds. Transportu zamknął most w Sundsvall, a koleje państwowe SJ odwołały połączenia kolejowe między północnymi kurortami narciarskimi a Sztokholmem. Na północy kraju kilkanaście tysięcy gospodarstw domowych pozostało bez dostaw energii elektrycznej. Władze apelowały o unikanie podróży do czasu ustabilizowania się sytuacji.
Bałtyk przypomina o swojej naturze
Choć współczesna żegluga dysponuje zaawansowanymi systemami prognozowania pogody i nowoczesnymi jednostkami, Bałtyk regularnie przypomina, że pozostaje akwenem wymagającym respektu. W tym kontekście warto przywołać katastrofę Heweliusza z 1993 roku, która do dziś funkcjonuje w branżowej pamięci jako symbol lekceważenia w zakresie przygotowania jednostki, jej kondycji jak i decyzji wynikających z ograniczeń narzucanych przez morze i pogodę.
Jak wielokrotnie podkreślałem na łamach Portalu Stoczniowego, była to tragedia będąca skutkiem kumulacji błędnych decyzji po stronie armatora, kapitanatu oraz dowództwa, podejmowanych w czasie zmian konstrukcyjnych, decyzji o wyjściu i w samych warunkach sztormowych, które od pewnego momentu nie dawały promowi żadnych realnych szans na bezpieczne zakończenie żeglugi.










