Trwająca walka z pożarem na Maersk Frankfurt: heroiczne działania Indyjskiej Straży Przybrzeżnej

Indyjska Straż Wybrzeża od piątkowego wieczoru walczy z pożarem na statku kontenerowym Maersk Frankfurt. Akcja gaśnicza trwa już piąty dzień. Pożar został stłumiony i opanowany przez śmigłowce i jednostki Indyjskiej Straży Przybrzeżnej, jednakże występują przypadki nowych zarzewi ognia, co stanowi wyzwanie dla prowadzonych działań gaśniczych.
Pożar na MV Maersk Frankfurt: walka Indyjskiej Straży Wybrzeża z żywiołem
19 lipca, kontenerowiec płynął wzdłuż zachodniego wybrzeża Indii, z Mundry w stanie Gujarat do Kolombo na Sri Lance. O godzinie 17:00 zgłoszono pożar, co wywołało szybką reakcję Indyjskiej Straży Wybrzeża (ICG). Obecnie statek znajduje się u wybrzeży New Mangalore w Karnataka, w bezpiecznej odległości od miasta.
W ramach działań gaśniczych Indyjska Straż Wybrzeża wysłała pięć jednostek – Samrat, Sujeet, Sachet, Varaha i Samudra Prahari, oraz ich śmigłowce pokładowe, aby walczyć z pożarem, który rozprzestrzenia się na różne części statku przewożącego Międzynarodowe Towary Niebezpieczne (IMDG). Według Straży Przybrzeżnej, ich uporczywe wysiłki pozwoliły stłumić pożar.
Jednakże, roztopiony metal kontenerów i chemikalia, które znajdują się na statku, są podatne na nowe zarzewia ognia. Czteroosobowy zespół ratowniczy, w tym eksperci chemiczni, wszedł na pokład, aby ocenić sytuację i podjąć decyzję o dalszych działaniach.
Statek MV Maersk Frankfurt obsługiwany jest przez 21 członków załogi, w tym 17 Filipińczyków, dwóch Ukraińców, jednego Rosjanina i jednego członka z Czarnogóry. Jeden członek załogi z Filipin poniósł śmierć podczas gaszenia ognia. Na tę chwilę przyczyna pożaru pozostaje nieznana.
Źródło: Indyjska Straż Przybrzeżna

-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









