Projekt nowelizacji ustawy o zwalczaniu COVID-19 umożliwia m.in. zaokrętowania marynarzy na statek, którzy ze względu na stan epidemii mają trudności z powrotem do kraju oraz odnowieniem posiadanych dokumentów. Projekt nowelizacji ustawy zakłada możliwość zaokrętowania marynarzy na statek oraz odnowienia posiadanych dokumentów i utrzymania ważności dokumentów marynarskich do dnia upływu 90 dni od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
„Proponowana zmiana związana z zachowaniem ważności dokumentów marynarskich wynika z pogarszającej się sytuacji marynarzy, który z uwagi na zwalczanie COVID-19 na terenie Polski i innych państw mają problemy z powrotem do kraju i nie mogą odnowić dokumentów” – przekazał poseł sprawozdawca Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna.
Jak zaznaczył, „brak takich świadectw uniemożliwia zaokrętowanie marynarzy na statek i powoduje zerwanie kontraktu ze względu na niedopełnienie przez marynarza posiadania odpowiednich dokumentów kwalifikacyjnych”.
„Oceniamy, że około 30 tys. marynarzy jest narodowości polskiej. Zasada jest taka, że co 5 lat trzeba odnawiać większość uprawnień. Zakładamy, że około 6000 marynarzy powinno skorzystać z tej ustawy” – powiedział we wtorek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Jak dodał, „nie można pływać, jeśli nie ma się odnowionego pozwolenia związanego z ratowaniem życia na morzu”.
Nowela wydłuża ponadto termin na dokonywanie płatności za pomocą Polskiego Bonu Turystycznego do 30 września 2022 r. z końca marca 2022 r.
Proponowane nowe rozwiązania zakładają też, że z uwagi na skutki pandemii COVID-19 związane z ograniczeniami w przewozie towarów i pasażerów statkami na rzekach, przewoźnicy zostaną zwolnieni z opłat za korzystanie z publicznych rzek i śluz. Dodatkowo z opłat tych zwolnieni będą turyści pływający statkami. Zwolnienie będzie dotyczyć sezonu żeglugowego trwającego od 1 marca do 31 grudnia 2022 r.
Propozycje zmian dotyczą też przedłużenia, o 12 miesięcy, okresu obowiązywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy i planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy.
Projekt nowelizacji ustawy został ponownie skierowany do Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Autorka: Małgorzata Miszczuk/PAP