Promy z polskiej stoczni połączą Londyn. Podwójne wodowanie w Remontowej

15 maja br. gdańska Stocznia Remontowa Shipbuilding zwodowała dwa hybrydowe promy pasażersko-samochodowe. Statki powstały na zamówienie brytyjskiego armatora Transport for London.

Remontowa Shipbuilding podkreśla, że było to pierwsze w historii stoczni równoczesne wodowanie dwóch statków z jednego doku. W informacji opublikowanej na swojej stronie internetowej spółka podała, że operacja ta była skomplikowana i wymaga starannych przygotowań oraz dokładnych obliczeń.

Żeby to zrobić, stoczniowcy musieli najpierw przesunąć oba promy na dok pływający, a następnie dok przechylić na głębię i zanurzyć. Po sprawdzeniu szczelności kadłubów oraz armatury denno-burtowej jednostki zostały wydokowane.

Teraz specjaliści z Remontowej Shipbuilding przygotowują się uruchomienia wyposażania oraz systemów zamontowanych na statkach. Jednym z nich jest nowoczesny system oczyszczania spalin. Ma on znaczenie szczególne, ponieważ promy będą wykorzystywane w przeprawie przez Tamizę łączącej dwie dzielnice Londynu: Woolwich i North Woolwich.

Kontrakt pomiędzy stocznią Remontowa Shipbuilding i spółką Transport of London został podpisany 30 września 2016 r. Budowa jednostek ruszyła wiosną 2017 r. Remontowa nie ujawnia wartości umowy. Projekt techniczny przygotowało biuro projektowe LMG Marin, a dokumentację robocza sporządziło biuro Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Statki mają po 62,3 m długości oraz 18,8 m szerokości.

Każdy z promów będzie zabierał na pokład do 150 pasażerów oraz 45 aut osobowych. Według założeń jednostki będą przewozić 2,6 mln osób oraz ponad milion samochodów w ciągu roku.

Promy zostały wyposażone w hybrydowy napęd. Zespoły prądotwórcze zamontowane w jednostkach otrzymały moduły oczyszczania spalin. Dzięki nim statki będą bardzie przyjazne środowisku.

Stocznia Remontowa Shipbuilding zdobyła ten kontrakt w otwartym przetargu, pokonując konkurencję z Hiszpanii, Niemiec, Finlandii oraz Holandii.

Transport for London to spółka organizująca transport publiczny oraz zarządzająca drogami w stolicy Wielkiej Brytanii.

Podpis: łp

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.