Przedłużenie okresu eksploatacji okrętów typu Arleigh Burke

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych zatwierdziła pięcioletni program przedłużenia okresu eksploatacji swojego głównego niszczyciela rakietowego typu Arleigh Burke (DDG 51) wyposażonego w system kierowania ogniem typu AEGIS.

Decyzja ta jest wynikiem wniosku z 2022 roku o dodatkowy resurs, ponieważ USS Arleigh Burke pierwotnie miał być wycofywany ze służby w 2026 roku po 35 latach służby. W ramach programu zdolność operacyjna okrętu zostanie przedłużona do 2031 roku.

Okręt USS Arleigh Burke jest częścią VI Floty USA, która działa w regionie Afryki od 2005 roku. Okręt został wysłany w ten rejon świata w 2021 roku i obecnie odbywa swój trzeci patrol. 

DDG 51 to najlepsze okręty wojenne w historii. Pokazują, że nie ma granic tego, co możemy osiągnąć dzięki silnemu partnerstwu amerykańskiej marynarki wojennej i przemysłu. Niszczyciele klasy Arleigh Burke stanowią trzon floty nawodnej Marynarki Wojennej i mają kluczowe znaczenie dla Narodu i Marynarki Wojennej dziś i długo w przyszłości.

Dowódca US Naval Surface Force Atlantic Rear Adm. Brendan McLane

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wspolne-manewry-chin-rosji-i-iranu-w-zatoce-omanskiej/

Według US Navy, przedłużenie życia okrętu Arleigh Burke będzie realizowane w ramach programu modernizacji DDG, zapewniającego „kompleksową” modernizację w połowie okresu użytkowania niszczyciela. Obecnie około 37 modernizacji zostało już zakończonych lub jest w trakcie realizacji w ramach tego programu, podczas gdy 17 kolejnych modernizacji jest planowanych w najbliższych latach.

„Zmiany modernizacyjne wprowadzane są również na okrętach nowej konstrukcji, aby zwiększyć bazowe zdolności najnowszych okrętów w klasie oraz zapewnić interoperacyjność pomiędzy nowymi okrętami, a zmodernizowanymi okrętami w służbie” – poinformowała w swoim komunikacie US Navy. 

Celem programu modernizacyjnego DDG jest zwiększenie zdolności bojowych okrętów i utworzenie spójnej oraz zintegrowanej floty. Dzięki temu marynarka wojenna USA będzie w stanie skutecznie wykorzystywać zdolności różnych typów okrętów w celu przeciwdziałania obecnym i przyszłym zagrożeniom.

Źródło: US Navy/JB

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)