Przegląd promowy, a w nim m.in. kolejne nowe promy już w Europie 

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowych statkach, które w najbliższych tygodniach zadebiutują na europejskich trasach promowych.

Viking Glory już w domu

Po trwającej pięć tygodni podróży nowy prom linii Viking Line zameldował się w Finlandii. Statek Viking Glory zacumował w porcie Turku, gdzie z tej okazji zaplanowano specjalną galę. Świętowali zarówno przedstawiciele Viking Line, jak i miasta. Ze uwagi na sytuację pandemiczną, znacząca część uroczystości została przeniesiona do sieci. W najbliższych dniach na statku będą prowadzone ostatnie prace. Viking Glory na trasie zadebiutuje 1 marca. Pojawi się wówczas na linii Turku-Wyspy Alandzkie-Sztokholm. To będzie się wiązało z przetasowaniami we flocie armatora. Obsługujący obecnie tę trasę statek Amorella rozpocznie obsługę rejsów z/do Helsinek. Viking Glory ma 218 m długości. Na pokład przyjmie 2800 pasażerów. Dysponuje też pasem ładunkowym o długości 1500 metrów.

Salamanca przywitana we Francji

Nieco później na trasie pojawi się zaś najnowszy nabytek Brittany Ferries. Chodzi o zasilany paliwem LNG prom Salamanca. W ubiegły weekend odbyła się uroczystość powitania tego statku we francuskim porcie Roscoff. W celebrze udział wziął m.in. francuski minister spraw zagranicznych, Jean-Yves Le Drian. Jak przypomniał armator, ro-pax będzie pływał pod flagą francuską. Będzie też najnowocześniejszym i najbardziej ekologicznym statkiem we flocie Brittany Ferries. Salamanca ma 215 metrów długości i przyjmie na pokład 1000 pasażerów. Dysponuje pasem ładunkowym o długości ok. 3 tysięcy metrów. Pasażerowie oraz klienci frachtowi będą mogli sprawdzić udogodnienia oferowane przez statek już 27 marca. Właśnie wtedy Salamanca rozpocznie regularne rejsy na trasie Portsmouth-Bilbao/Cherbourg. Jej debiut to kolejny etap modernizacji floty przez bretońskiego operatora. W ub. r. do Brittany Ferries dołączył prom Galicia. W przyszłym roku armator przywita statek Santona.

Prom Isabelle wraca na dawną trasę. Ale wcześniej remont

Należący do grupy Tallink prom Isabelle trafił właśnie do suchego doku w fińskich zakładach w Naantali. Tam przechodzić będzie planowy przegląd i poddany zostanie pracom konserwacyjnym. Potrwają one do 25 lutego. Po ich zakończeniu statek, po długiej przerwie, zawita w Rydze. Już w kwietniu rozpocznie on regularne kursy na trasie Ryga-Sztokholm. Będzie to powrót na dawną trasę po długiej, dwuletniej nieobecności spowodowanej przez pandemiczne zawirowania. Grupa Tallink planuje przywrócenie trasy łączącej stolice Szwecji oraz Łotwy już 6 kwietnia br. wraz z inauguracją wysokiego sezonu wiosenno-letniego. Przypomnijmy, że estoński armator zawiesił ten serwis 16 marca 2020 r.

DFDS przywróci połączenie pomiędzy Francją a Anglią

Serwis Calais-Sheerness zostanie wznowiony. Taka zapowiedź pojawiła się krótko po tym, gdy serwis został… zawieszony. Oferowane przez DFDS połączenie zadebiutowało zaledwie latem ub. r., ale od 15 stycznia br. zniknęło z oferty. „Z radością ogłaszamy, że nasze połączenie pomiędzy Calais a Sheerness zostanie przywrócone” – poinformowało w specjalnym komunikacie DFDS. Duński armator nie podał na razie dokładnej daty reaktywacji usługi. Ma zostać ona ujawniona wkrótce.

CLdN z nowym serwisem intermodalnym

Popularny operator z Luksemburga wzmacnia swoją działalność na rynku przewozów intermodalnych. 14 lutego firma ruszyła z własnym połączeniem kolejowym pomiędzy Rotterdamem a włoskim Montirone. Początkowo będzie ono oferowane trzy razy w tygodniu. Do tej pory przewoźnik współpracował na tym polu z innymi podmiotami. Teraz – jak poinformowały władze firmy – stawia kolejny krok, który stanowi ważny element w strategii firmy, która chce oferować zrównoważoną usługę i przyczyniać się do dalszej redukcji poziomu emisji związków węgla. CLdN posiada już w swojej ofercie bogatą siatkę połączeń cargo z Rotterdamu na północ Europy (m.in. Goteborg, Hanko, Esbjerg, Cork, Glasgow), a w połączeniu z rozwojem siatki połączeń kolejowych chce stać się ważnym graczem na rynku intermodalnym.

DFDS inwestuje w ekologiczny tabor

Firma Volvo dostarczy nowe pojazdy ciężarowe europejskiemu operatorowi promowemu i logistycznemu – duńskiemu DFDS. Kontrakt obejmuje dostawę aż 100 elektrycznych ciągników siodłowych. Przedstawiciele koncernu motoryzacyjnego zdradzili, że jest to największe w historii firmy komercyjne zamówienie na tego typu ekologiczne pojazdy i prawdopodobnie jedno z największych na świecie. Dostawy rozpoczną się pod koniec 2022 r. i realizowane będą przez cały 2023 r. Zamówienie pomoże DFDS w dalszym ograniczeniu emisji CO2. Firma chce, by do 2030 r. była ona o 45 proc. mniejsza. DFDS to ważny partner serwisu PromySKAT, będącego częścią grupy SKAT. 

Źródło: PromySKAT

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.