Przegląd promowy, a w nim m.in. kolejne nowe promy już w Europie 

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowych statkach, które w najbliższych tygodniach zadebiutują na europejskich trasach promowych.

Viking Glory już w domu

Po trwającej pięć tygodni podróży nowy prom linii Viking Line zameldował się w Finlandii. Statek Viking Glory zacumował w porcie Turku, gdzie z tej okazji zaplanowano specjalną galę. Świętowali zarówno przedstawiciele Viking Line, jak i miasta. Ze uwagi na sytuację pandemiczną, znacząca część uroczystości została przeniesiona do sieci. W najbliższych dniach na statku będą prowadzone ostatnie prace. Viking Glory na trasie zadebiutuje 1 marca. Pojawi się wówczas na linii Turku-Wyspy Alandzkie-Sztokholm. To będzie się wiązało z przetasowaniami we flocie armatora. Obsługujący obecnie tę trasę statek Amorella rozpocznie obsługę rejsów z/do Helsinek. Viking Glory ma 218 m długości. Na pokład przyjmie 2800 pasażerów. Dysponuje też pasem ładunkowym o długości 1500 metrów.

Salamanca przywitana we Francji

Nieco później na trasie pojawi się zaś najnowszy nabytek Brittany Ferries. Chodzi o zasilany paliwem LNG prom Salamanca. W ubiegły weekend odbyła się uroczystość powitania tego statku we francuskim porcie Roscoff. W celebrze udział wziął m.in. francuski minister spraw zagranicznych, Jean-Yves Le Drian. Jak przypomniał armator, ro-pax będzie pływał pod flagą francuską. Będzie też najnowocześniejszym i najbardziej ekologicznym statkiem we flocie Brittany Ferries. Salamanca ma 215 metrów długości i przyjmie na pokład 1000 pasażerów. Dysponuje pasem ładunkowym o długości ok. 3 tysięcy metrów. Pasażerowie oraz klienci frachtowi będą mogli sprawdzić udogodnienia oferowane przez statek już 27 marca. Właśnie wtedy Salamanca rozpocznie regularne rejsy na trasie Portsmouth-Bilbao/Cherbourg. Jej debiut to kolejny etap modernizacji floty przez bretońskiego operatora. W ub. r. do Brittany Ferries dołączył prom Galicia. W przyszłym roku armator przywita statek Santona.

Prom Isabelle wraca na dawną trasę. Ale wcześniej remont

Należący do grupy Tallink prom Isabelle trafił właśnie do suchego doku w fińskich zakładach w Naantali. Tam przechodzić będzie planowy przegląd i poddany zostanie pracom konserwacyjnym. Potrwają one do 25 lutego. Po ich zakończeniu statek, po długiej przerwie, zawita w Rydze. Już w kwietniu rozpocznie on regularne kursy na trasie Ryga-Sztokholm. Będzie to powrót na dawną trasę po długiej, dwuletniej nieobecności spowodowanej przez pandemiczne zawirowania. Grupa Tallink planuje przywrócenie trasy łączącej stolice Szwecji oraz Łotwy już 6 kwietnia br. wraz z inauguracją wysokiego sezonu wiosenno-letniego. Przypomnijmy, że estoński armator zawiesił ten serwis 16 marca 2020 r.

DFDS przywróci połączenie pomiędzy Francją a Anglią

Serwis Calais-Sheerness zostanie wznowiony. Taka zapowiedź pojawiła się krótko po tym, gdy serwis został… zawieszony. Oferowane przez DFDS połączenie zadebiutowało zaledwie latem ub. r., ale od 15 stycznia br. zniknęło z oferty. „Z radością ogłaszamy, że nasze połączenie pomiędzy Calais a Sheerness zostanie przywrócone” – poinformowało w specjalnym komunikacie DFDS. Duński armator nie podał na razie dokładnej daty reaktywacji usługi. Ma zostać ona ujawniona wkrótce.

CLdN z nowym serwisem intermodalnym

Popularny operator z Luksemburga wzmacnia swoją działalność na rynku przewozów intermodalnych. 14 lutego firma ruszyła z własnym połączeniem kolejowym pomiędzy Rotterdamem a włoskim Montirone. Początkowo będzie ono oferowane trzy razy w tygodniu. Do tej pory przewoźnik współpracował na tym polu z innymi podmiotami. Teraz – jak poinformowały władze firmy – stawia kolejny krok, który stanowi ważny element w strategii firmy, która chce oferować zrównoważoną usługę i przyczyniać się do dalszej redukcji poziomu emisji związków węgla. CLdN posiada już w swojej ofercie bogatą siatkę połączeń cargo z Rotterdamu na północ Europy (m.in. Goteborg, Hanko, Esbjerg, Cork, Glasgow), a w połączeniu z rozwojem siatki połączeń kolejowych chce stać się ważnym graczem na rynku intermodalnym.

DFDS inwestuje w ekologiczny tabor

Firma Volvo dostarczy nowe pojazdy ciężarowe europejskiemu operatorowi promowemu i logistycznemu – duńskiemu DFDS. Kontrakt obejmuje dostawę aż 100 elektrycznych ciągników siodłowych. Przedstawiciele koncernu motoryzacyjnego zdradzili, że jest to największe w historii firmy komercyjne zamówienie na tego typu ekologiczne pojazdy i prawdopodobnie jedno z największych na świecie. Dostawy rozpoczną się pod koniec 2022 r. i realizowane będą przez cały 2023 r. Zamówienie pomoże DFDS w dalszym ograniczeniu emisji CO2. Firma chce, by do 2030 r. była ona o 45 proc. mniejsza. DFDS to ważny partner serwisu PromySKAT, będącego częścią grupy SKAT. 

Źródło: PromySKAT

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

    Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

    Boże Narodzenie w powszechnym wyobrażeniu kojarzy się z ciszą, zwolnionym rytmem i rodzinnym stołem. Nad morzem wygląda to jednak inaczej. Porty, stocznie i załogi na okrętach wojennych funkcjonują także wtedy, gdy w miastach gasną światła biur, a kalendarz na dwa świąteczne dni zatrzymuje się.

    Dla ludzi morza święta od wieków wpisane są w służbę i codzienną pracę. W dyżurkach portowych, na mostkach okrętów oraz w halach produkcyjnych stoczni trwa normalny rytm odpowiedzialności, często w ciszy przerywanej jedynie sygnałami radiostacji, szumem wentylacji i odgłosem wody uderzającej o stalowe burty.

    Stocznie w świątecznym rytmie

    Polski przemysł okrętowy nie zatrzymuje się z powodu kalendarza. Harmonogramy budów, remontów pozostają nieubłagane, zwłaszcza w programach realizowanych na potrzeby Marynarki Wojennej. Okres świąteczny bywa spokojniejszy operacyjnie, lecz często wykorzystywany jest na prace przygotowawcze, przeglądy oraz zadania, które na co dzień pozostają poza zainteresowaniem opinii publicznej.

    Dla wielu inżynierów, spawaczy i monterów dyżur w czasie Bożego Narodzenia nie stanowi niczego nadzwyczajnego. W branży morskiej ciągłość pracy jest fundamentem sprawnego funkcjonowania jednostek, a okręt nie zna pojęcia „pauzy”.

    Dyżur na okrętach podczas Świąt Bożego Narodzenia

    Na morzu święta wyglądają jeszcze inaczej. Wachta pozostaje wachtą niezależnie od daty, a procedury nie zmieniają się wraz z kolędą w radiowęźle. Okręty realizujące zadania patrolowe, szkoleniowe lub pełniące dyżury funkcjonują w niezmiennym reżimie, ponieważ morze nie respektuje kalendarza.

    W takich warunkach świąteczna atmosfera budowana jest symbolicznie. Najczęściej poprzez wspólny posiłek, chwilę ciszy lub rozmowę z domem prowadzoną za pośrednictwem łączy satelitarnych. To wystarcza, by zachować ciągłość tradycji nawet setki mil od brzegu.

    Morze jako wspólnota odpowiedzialności

    Boże Narodzenie w świecie przemysłu i bezpieczeństwa morskiego przypomina, że bezpieczeństwo państwa i gospodarki opiera się również na pracy wykonywanej wtedy, gdy większość z nas zasiada przy rodzinnym stole. Porty muszą przyjmować statki, morska infrastruktura krytyczna wymaga stałego nadzoru, a okręty pozostają w gotowości.

    To właśnie ta niewidoczna ciągłość sprawia, że święta na lądzie mogą przebiegać spokojnie, podczas gdy morze nie zasypia – co ludzie morza wiedzą najlepiej.

    W tych dniach życzę wszystkim spokojnych i błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia oraz dobrego kolędowania – zarówno na lądzie, jak i na morzu.