Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Przegląd promowy: Kolejne połączenie ze Świnoujścia 

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o reaktywacji połączenia ze Świnoujścia do Malmö. Siatka połączeń promowych z polskiego portu staje się imponująca.

Finnlines uruchomi połączenie Świnoujście-Malmö

O tym mówiło się już od wielu tygodni. Teraz plany Finnlines zaczynają się konkretyzować. Wiele wskazuje na to, żew ciągu najbliższych tygodni rozszerzy się oferta rejsów ze Świnoujścia. Słynny fiński armator zamierza przywrócić kursy na trasie z polskiego portu do szwedzkiego Malmö.

Połączenie ma wystartować już w grudniu i ma być realizowane siedem razy w tygodniu. Z czasem liczba rotacji ma się nawet zwiększyć. Siatka połączeń ze/do Świnoujścia stanie się dzięki temu naprawdę bogata. Z portu odbywają się też rejsy do Ystad czy Trelleborga. Trasa Świnoujście-Malmö nie jest kompletną nowością. Serwis funkcjonował już w latach 1995-2000.

Koniec zimowych rejsów na Islandię

Smyril Line zapowiada zmiany w funkcjonowaniu swojego flagowego połączenia. Armator z Wysp Owczych poinformował, że od 2023 r. nie będzie można skorzystać w okresie zimowym z przeprawy na Islandię, realizowanej promem Norröna. Przyszłoroczna zmiana jest podyktowana oszczędnościami. Zbudowany 20 lat temu ro-pax, który zabiera na pokład nawet 1500 pasażerów, generuje wysokie zużycie paliwa. Statek na co dzień oferuje połączenia pomiędzy Hirtshals, Tórshavn oraz Seyðisfjörður na Islandii.

Gigantyczna inwestycja Grimaldi Group

Olbrzymie inwestycje przez lata stały się znakiem rozpoznawczym włoskiego potentata – grupy Grimaldi. I to się nie zmienia. Armator zapowiedział zakup nawet 10 nowych jednostek. Będą to samochodowce, które przygotowane będą już do zasilania ekologicznym amoniakiem. Każdy z nich pomieści nawet 9 tysięcy pojazdów. W kontrakcie przewidziano dostawę pięciu jednostek, ale w ramach opcji armator może powiększyć liczbę zamówionych statków do dziesięciu. Wartość zamówienia może wynieść nawet 1 miliard euro (4,7 mld PLN).

Rozpoczęła się budowa nowego promu dla popularnego armatora

W europejskiej stoczni położono właśnie stępkę pod budowę nowego promu dla znanego przewoźnika z Australii. W fińskich zakładach Rauma Marine Construction powstaną dwa nowe statki dla tasmańskiego TT-Line Company. Zainaugurowany właśnie proces budowy dotyczy statku Spirit of Tasmania IV. Każdy z nich będzie mógł przyjąć na pokład 1800 pasażerów. Pierwszy z promów zostanie dostarczony w I kw. 2024 r., a drugi pod koniec 2024 r. Nowe ro-paxy pozwolą na wymianę zbudowanych w latach 90. ub. w. promów, które dziś kursują na trasie pomiędzy australijskim Geelong a Devonport na Tasmanii. Będą od nich aż o 40 proc. większe.

Rekordowa liczba kursów na trasie Tallinn-Helsinki

Grupa Tallink będzie jeszcze bardziej aktywna na swojej kluczowej trasie. Przewoźnik zapowiedział zwiększenie rotacji pomiędzy stolicami Estonii oraz Finlandii. Od 27 listopada dodatkowe rejsy na trasie będą wykonywane przez prom Star. Informacja ta została ogłoszona w przededniu debiutu na linii Tallinn-Helsinki nowego promu MyStar (ma to nastąpić w drugiej połowie listopada), który będzie realizował kursy wraz z ro-paxem Megastar. Łączna liczba odejść realizowanych przez Tallink z obu obsługiwanych portów sięgnie zatem 16. A to oznacza dla przewoźnika nowy rekord.

Jesteśmy zadowoleni ze zwiększenia liczby regularnych odejść pomiędzy Helsinkami a Tallinnem. Oznacza to, że podróżowanie pomiędzy Estonią a Finlandią stanie się nawet łatwiejsze i wygodniejsze – szczególnie dla tych klientów, którzy potrzebują więcej opcji, aby dopasować swój pracowity grafik. 

Paavo Nõgene, szef Tallink 

Źródło: PromySKAT

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.

    W centrum uwagi – bezpieczeństwo ludzi na morzu

    Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.

    Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.

    Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.

    To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.

    Wnioski z ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25

    Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.

    Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.

    Systemy bezzałogowe w działaniach ratowniczych

    Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.

    Bilans działań: 415 akcji w 2025 roku

    Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.

    Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.

    Wspólna odpowiedzialność

    Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.

    Źródło: COM-DKM