Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Przegląd promowy, a w nim m.in. o rekordowym osiągnięciu ForSea  

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o odradzającej się w błyskawicznym tempie branży promowej.

Kolejny Finneco odebrany

Sprawy toczą się błyskawicznie. Zaledwie pod koniec maja firma Finnlines pochwaliła się odbiorem drugiego olbrzyma Finneco, a tymczasem w chińskiej stoczni China Merchants Junling Shipyard przekazano oficjalnie fińskiemu armatorowi trzeciego olbrzyma. Finneco III trafił w ręce popularnego przewoźnika 6 czerwca. Statek dołączy do siostrzanych jednostek, które wykorzystywane będą m.in. na Bałtyku, na Morzu Północnym i w Zatoce Biskajskiej. Każdy z nich ma 238 m długości i posiada pas ładunkowy o długości 5800 m. Wszystkie wyposażone są w rozwiązania, które mają znacząco ograniczyć wpływ działalności przewoźnika na środowisko (m.in.: napędy hybrydowe, pojemne baterie i kolektory słoneczne).

Nowy prom we flocie CalMac Ferries

Popularny szkocki armator ma do swojej dyspozycji nową jednostkę. To zbudowany w 2015 r. statek Loch Frisa, który będzie kursował na trasie Oban-Craignure. Prom rozpocznie regularne kursy już w połowie czerwca. Najnowszy nabytek CalMac Ferries (jego promy pływają pod marką Caledonian MacBrayne) ma 50 m długości. Wcześniej pływał dla norweskiej firmy Norled pod nazwą Utne. W ubiegłym roku sfinalizowana została transakcja sprzedaży promu, który za kwotę 6,6 mln euro trafił do nowego właściciela. Przed wejściem na szkocką trasę prom przeszedł dużą modernizację w stoczni Leith.

ForSea chwali się rekordowym osiągnięciem

Pandemia na wielu polach gospodarki pozostawiła po sobie ślady, na zatarcie których potrzeba będzie wiele czasu. Ale niektórym błyskawicznie udaje się odbudować swoją pozycję do stanu sprzed wybuchu pandemii. Znamienitym przykładem jest firma ForSea, która w poprzednim tygodniu sięgnęła po rekordowy rezultat. Armator pochwalił się, że w dniach od 25 do 29 maja (środa-niedziela) z jego oferty skorzystało 135 tysięcy osób. 

To wielka radość, że możemy oświadczyć, że przełamaliśmy rekord z 2017 r. Stało się dla nas jasne, że nasza oferta pokładowa a także podróż sama w sobie są naprawdę czymś, co nasi pasażerowie doceniają.

Kristian Durhuus, ForSea

Firma ForSea specjalizuje się w przeprawach na trasie Helsingør-Helsingborg. W ostatnich latach zasłynęła z konwersji swoich konwencjonalnych promów, które po przebudowie stały się jednostkami elektrycznymi.

Stena Estelle już zarabia

Nowoczesny prom typu E-Flexer, który już niedługo będzie wykonywał rejsy na trasie Gdynia-Karlskrona, jest jeszcze na chińskich wodach, ale w połowie lipca ma, zgodnie z planem, być już w Belgii. W trakcie rejsu do Antwerpii będzie wykonywać jednak pierwsze zadania. W czasie dziewiczej podróży nowoczesny ro-pax będzie mógł przewieźć ładunki na trasie pomiędzy Azją a Europą. Kampanią reklamową i sprzedażą przestrzeni ładunkowej na trasie Jebel Ali (Zjednoczone Emiraty Arabskie) – Antwerpia zajmuje się firma NMT Shipping. Stena Estelle zawinie do portu Jebel Ali 30 czerwca, a w belgijskim porcie zamelduje się 14 lipca. Stena Estelle ma 240 m długości, a na jej pokładzie będzie mogło się zmieścić 1200 pasażerów. Na promie znajduje się pas ładunkowy o długości blisko 3600 m.

DFDS podjęło duży transport z Gdańska

Należący do potentata branży promowo-logistycznej statek ARK DANIA podjął niedawno z Gdańska duży wojskowy ładunek. Pływająca dla DFDS jednostka przyjęła w polskim porcie na swój pokład 14 nowoczesnych i zaawansowanych technologicznie czołgów Leopard 2 (wariant 2A7). Dodatkowo na statku znalazły się też inne pojazdy wojskowe. Podróżowało nim także 150 duńskich żołnierzy. ARK DANIA popłynęła z Gdańska do duńskiego portu Fredericia. Podróż zajęła ok. 30 godzin. Transportowany sprzęt wykorzystywany był w trakcie odbywających się niedawno w Polsce manewrach NATO DEFENDER-Europe. Statek ARK DANIA został zbudowany w 2014 r. w niemieckiej stoczni w Stralsund. Jego pojemność (GT) wynosi 33 313 ton.

Paliwo będzie po 10 PLN?

Temat wysokich cen paliw powraca jak bumerang, także w naszym serwisie. Eksperci nie mają dla nas niestety dobrych wiadomości. 8 PLN nie jest końcową, psychologiczną barierą, która została przebita w ostatnim czasie. Pojawia się coraz więcej głosów, że wkrótce na stacjach paliw „pęknie” granica 10 PLN za litr paliwa. Spekulacje te wzmagają nie tylko rosnące ceny paliw w hurcie, ale także dość niekonwencjonalne sygnały. Ostatnio poruszenie w sieci wywołała informacja o nowym, wyposażonym w cennik pylonie, który pojawił się na jednej ze stacji paliw Orlen. Zdaniem komentatorów, wygląda on tak, jakby był przygotowany do wyświetlania dwóch cyfr przed przecinkiem. Przedstawiciele koncernu paliwowego zdementowali te plotki, tłumacząc, że nowe tablice mają po prostu wyświetlać dodatkowe informacje dla kierowców. Oczywiście nie oznacza to, że takich spektakularnych podwyżek nie należy się spodziewać. 

Źródło: PromySKAT

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.