Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Rok 2024 może okazać się przełomowym momentem dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na kontynencie europejskim. Zaplanowane inicjatywy i projekty, mające na celu zwiększenie mocy produkcyjnej z morskich farm wiatrowych do rekordowego poziomu 40 GW, świadczą o rosnącym zainteresowaniu i zaangażowaniu inwestorów w transformację energetyczną na starym kontynencie.
Mimo entuzjazmu związanego z tymi przedsięwzięciami, osiągnięcie założonych celów klimatycznych oraz zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego do 2030 roku nadal stanowi istotne wyzwanie dla Europy.
Rok 2024 jako kluczowy dla europejskiej energetyki wiatrowej – oczekuje się, że nadchodzące projekty morskich farm wiatrowych, realizowane poprzez procesy przetargowe, osiągną rekordową skalę. Planowane przetargi mają na celu wyłonienie wykonawców nowych morskich farm wiatrowych, co jest kluczowym krokiem w kierunku zwiększenia mocy produkcyjnej odnawialnych źródeł energii. Mimo szybkiego postępu, specjaliści alarmują, że nawet te ambitne inicjatywy mogą okazać się niewystarczające, aby sprostać wyznaczonym celom środowiskowym i energetycznym.
Z danych WindEurope wynika, że w 2023 roku UE zdołała doprowadzić do powstania 17 GW nowych mocy wiatrowych, w tym 14 GW na lądzie i 3 GW na morzu. Prognozy Międzynarodowej Agencji Energii sugerują jednak, że aby utrzymać odpowiedni poziom rozwoju, Europa będzie musiała generować średnio 23 GW nowej energii wiatrowej rocznie w latach 2024-2028.
Alex Brierley, współprzewodniczący zarządu Octopus Energy Generation, podkreśla „ogromny potencjał” energii wiatrowej w europejskim miksie energetycznym. Zwiększenie inwestycji w morskie farmy wiatrowe ma być kluczowym elementem strategii osiągnięcia neutralności węglowej i wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego regionu.
Energia odnawialna, z dominującym udziałem wiatru, dostarczyła w ubiegłym roku 44% energii elektrycznej w UE, z czego 19% pochodziło z farm wiatrowych. Szczególnie imponujący wzrost nowych instalacji zaobserwowano w Niemczech, Holandii i Szwecji, co potwierdza liderującą rolę tych krajów w europejskiej energetyce wiatrowej.
Autor: Mariusz Dasiewicz


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.